ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا موتور راکت قدرتمند SLS را با موفقیت آزمایش کرد

ناسا موتور قدرتمند راکت فضایی SLS را مورد آزمایش قرار داد که این بار برای مدت به مراتب بیشتری روشن ماند تا ناسا را یک گام به هدف نهایی نزدیک کند. آزمایش سامانه پرتاب فضایی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

ناسا موتور قدرتمند راکت فضایی SLS را مورد آزمایش قرار داد که این بار برای مدت به مراتب بیشتری روشن ماند تا ناسا را یک گام به هدف نهایی نزدیک کند.

آزمایش سامانه پرتاب فضایی اخیرا در محل آزمایش ساحلی ناسا واقع در میسیسیپی انجام شد. آزمایش هشت مرحله‌ای ارائه شده از سوی آن‌ها برای نشان دادن قابلیت‌های موشک اصلی SLS طراحی شده و از نظر تئوری آن را برای یک پرتاب آزمایش واقعی آماده می‌کند.

این دومین اقدام ناسا پس از آزمایش ۱۶ ژانویه بود که در آن آزمایش موشک پس از ۶۷.۷ ثانیه به دلیل یک مشکل عمده متوقف شد. ناسا این بار امیدوار بود که موتورهای موشک حداقل ۴ دقیقه برای جمع‌آوری داده‌ها روشن باقی بماند. آزمایش ناسا که از کانال یوتیوب آن‌ها پخش شد بیش از ۸ دقیقه ادامه داشت. در این ویدیو و توسط دوربینی که در حال ضبط موتورها بود، آتش کوچکی دیده می‌شود که سپس به طور غیرمنتظره‌ای شعله ور شد. با این وجود ناسا دلیل این آتش گرفتگی را نوار استفاده شده در منطقه موتورها تشخیص می‌دهد.

یکی از سخنگویان ناسا در هنگام پخش این ویدیو در وب گفت: «اگر نوار به اندازه کافی داغ شود، لایه چسبناک زیر سطح نوار شروع به سوختن می‌کند، بنابراین ما شاهد بسیاری از این موارد بوده‌ایم. با این وجود هیچ چیز باعث توقف زودهنگام آزمایش ما نشد که واقعا خبر خوبی بود.»

گام بعدی آن‌ها اتصال موتورهای اصلی به سامانه پرتاب فضایی بعدی و ارسال آن‌ها به فضا برای اولین بار است. طبق گفته ناسا، آن‌ها در نهایت قصد دارند سامانه پرتاب فضایی خود را به اطراف ماه بفرستند، اگرچه تاریخ مشخصی برای این ماموریت اعلام نشده و پیش از این سایر پروژه‌های آن‌ها با تاخیر مواجه شده بود.

هدف سامانه پرتاب فضایی ناسا فراهم کردن بستری برای برنامه فضایی آرتمیس است. برنامه فضایی آرتمیس، یک برنامه فضایی بین‌المللی است که هدف آن ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار اطراف ماه و استفاده از آن برای فرود فضانوردان در سطح ماه است.

موشک ۹۸ متری مورد استفاده در سامانه پرتاب فضایی ناسا در مقایسه با موشک‌های Saturn V (با ۱۱۱ متر طول) که در دهه ۱۹۶۰ فضانوردان آپولو را به ماه منتقل کرد، کوچکتر است، اما موتور جدید از قدرت بسیار بیشتری بهره می‌برد. در واقع این موتور در هنگام بلند شدن حدود ۱۵ درصد نیروی محرکه بیشتری تولید می‌کند که از نظر حمل و نقل کارآمدتر محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی