ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سری ایکس ۶۰ ویوو اولین گوشی‌ با فناوری تغییر پیکسل خواهد بود

یک منبع به تازگی جزئیات جالب و جدیدی را در مورد گوشی سه گانه ایکس ۶۰ ویوو  فاش کرد. ظاهرا ایکس ۶۰ اولین گوشی خواهد بود که دوربین آن از فناوری تغییر پیکسل استفاده می‌کند. ممکن است ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

یک منبع به تازگی جزئیات جالب و جدیدی را در مورد گوشی سه گانه ایکس ۶۰ ویوو  فاش کرد. ظاهرا ایکس ۶۰ اولین گوشی خواهد بود که دوربین آن از فناوری تغییر پیکسل استفاده می‌کند.

ممکن است پیش از این با فناوری تغییر پیکسل در دوربین‌های دیجیتال تک لنزی یا DSLR آشنا باشید اما تاکنون هیچ گوشی از این فناوری استفاده نکرده است. نکته جالب این است که گوشی‌های ایکس ۶۰، ایکس ۶۰ پرو و ایکس ۶۰ پلاس در حال حاضر به صورت رسمی در چین معرفی شده‌اند اما هیچ اشاره‌ای به این فناوری نشده است. نسخه چینی این گوشی‌ها از چیپست Exynos 1080 بهره می‌برد و طبق شایعات نسخه جهانی آن توسط اسنپدراگون ۸۷۰ تغذیه خواهد شد. بنابراین رویداد ۲۲ مارس چیزی فراتر از یک رونمایی جهانی برای سری ایکس ۶۰ خواهد بود.

اما فناوری تغییر پیکسل به چه معناست؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید نحوه عملکرد سنسورهای دوربین دیجیتال را بررسی کرد.  بیشتر آن‌ها از الگوی Bayer استفاده می‌کنند. در این الگو برخلاف اینکه یک نمایشگر با چندین پیکسل فرعی رنگ‌های مختلف را نشان دهد، یک پیکسل واحد روی یک سنسور تنها یک رنگ را تشکیل می‌دهد. پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی معمولا در این الگو مرتب شده‌اند که نوعی تخته شطرنجی سه رنگ را تشکیل می‌دهد.

اما این موضوع باعث ایجاد شکاف‌های بزرگی در داده‌های رنگی می‌شود. کانال سبز ۵۰ درصد از تصویر و کانال‌های قرمز و آبی فقط ۲۵ درصد را پوشش می‌دهند. با این وجود برای جبران شکاف‌ها از درون‌یابی استفاده می‌شود. تصویر زیر می‌تواند درک بصری درستی از سیستم موسوم به درون‌یابی ارائه کند.

همچنین برای انجام این کار راه دیگری نیز وجود دارد. حسگر را برای هر پیکسل یک بار به اطراف و یک بار به سمت بالا و پایین جابجا کنید. با این وجود سنسور شکاف‌ها را پر خواهد کرد و پوشش ۱۰۰ درصدی در تمام کانال‌های رنگی ایجاد خواهد شد. تصویر زیر یک مثال ایده‌ آل را نشان می‌دهد.

روش مورد استفاده توسط گوگل در گوشی پیکسل ۳ برای حرکت دادن حسگر به لرزش طبیعی دست بستگی داشت. در این روش چندین عکس گرفته می‌شود و سپس توسط الگوریتم‌های پردازش هوشمند، تصویر نهایی تراز می‌شود. اما طبق اخبار ارائه شده به نظر نمی‌رسد که ویوو از این روش استفاده کند. در عوض، این شرکت برای حرکت دادن حسگر از سیستم منحصر به فرد گیمبال استفاده خواهد کرد که از دقت بیشتری نسبت به روش قبل برخوردار است.

مطمئنا در رویداد هفته آینده توضیحات مفصلی از این گوشی ارائه خواهد شد اما جزئیات فعلی نشان می‌دهد که گوشی‌های ایکس ۶۰ هشت تصویر با فرمت Raw گرفته، بهترین تصویر را انتخاب می‌کند و از داده‌های ۷ تصویر دیگر برای پر کردن شکاف‌ها استفاده می‌کند. در تصویر نهایی ارائه شده هر پیکسل به جای داشتن دو کانال درون یابی، حاوی داده رنگی واقعی است. با این وجود تصاویر جزئیات بیشتری را نمایش خواهند داد و از دقت رنگ بهتری برخوردار است.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که تغییر پیکسل را نباید با تغییر سنسور که یک روش تثبیت کننده برای تصاویر است، اشتباه گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی