ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

پژوهشی جدید: کرونا می‌تواند منجر به التهاب غیرمعمول غده تیروئید شود

ویروس کرونا بیش از یکسال است که زندگی بشر را مختل کرده و در این مدت عوارض بی‌شماری برای بیماران در پی داشته. حالا طبق مطالعه‌ای جدید، برخی مبتلایان به کووید-۱۹ با مشکل التهاب غده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

ویروس کرونا بیش از یکسال است که زندگی بشر را مختل کرده و در این مدت عوارض بی‌شماری برای بیماران در پی داشته. حالا طبق مطالعه‌ای جدید، برخی مبتلایان به کووید-۱۹ با مشکل التهاب غده تیروئید مواجه شد‌ه‌اند که با التهاب ناشی از سایر ویروس‌ها متفاوت است.

در پژوهش اخیر، یک سوم افراد سه ماه پس از بهبودی همچنان دارای نشانه‌هایی از التهاب تیروئید بودند که البته با وجود این التهاب، عملکرد این غده مشکلی نداشته. در این مطالعه پژوهشگران به دنبال این موضوع بودند که این التهاب می‌تواند منجر به اختلال عملکرد دائمی تیروئید شود یا خیر.

در بهار ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۵ درصد بیمارانی که در یک بیمارستان در ایتالیا بستری شده بودند، بنابر دلایل مختلفی از جمله التهاب تیروئید با مشکل تغییرات هورمون تیروئید مواجه شدند. برای مقایسه، تنها ۱ درصد افراد بستری شده در این بیمارستان در سال ۲۰۱۹ دارای مشکل تغییرات هورمون تیروئید بودند.

افرادی که توسط ویروس‌های مختلف با مشکل التهاب غده تیروئید روبه‌رو می‌شوند، معمولا پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند. با این حال برخی ویروس‌ها در بلندمدت خطر کاهش دائمی عملکرد تیروئید را افزایش می‌دهند یا اینکه به علت حمله سیستم ایمنی به این غده، چنین مشکلی رخ می‌دهد. پژوهشگران در مطالعه اخیر به دنبال چنین الگویی در ویروس کرونا بودند.

کرونا تیروئید

دکتر «ایلاریا مولر» از دانشگاه میلان ایتالیا برای اینکه به هدفش دست پیدا کند، عملکرد تیروئید مبتلایان به کرونا را هر سه ماه یکبار پس از مرخص شدن از بیمارستان مورد بررسی قرار داد. این افراد تحت آزمایش خون و همچنین سونوگرافی قرار گرفتند.

مولر به این نتیجه رسید که مشکل التهاب تیروئید ناشی از کرونا با سایر ویروس‌ها متفاوت است. طبق این پژوهش، افراد با مشکل گردن درد دست و پنجه نرم نمی‌کنند، دارای اختلال خفیف تیروئید هستند، میزان آن در مردان بیشتر است و همچنین با ابتلای شدید به کرونا در ارتباط است.

ارزیابی ۵۳ بیمار نشان داد که تمام آن‌ها دارای عملکرد عادی تیروئید بودند، با این حال یک سوم آن‌ها همچنان نشانه‌های التهاب این غده را نشان دادند. پژوهشگران به کار خود ادامه می‌دهند تا متوجه تاثیر بلندمدت کووید-۱۹ روی تیروئید شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    لعنت بر چین

مطالب پیشنهادی