ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید نقش کلیدی نوک انگشتان در لمس اشیا را نشان می‌دهد

نوک انگشتان دست انسان حساسیتی خارق العاده به لمس دارد و حال مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد این لبه‌های برجستگی‌های نوک انگشتان دست هستند که چنین حساسیت بالایی را به ارمغان می‌آورند. محققان با انجام آزمایشی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

نوک انگشتان دست انسان حساسیتی خارق العاده به لمس دارد و حال مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد این لبه‌های برجستگی‌های نوک انگشتان دست هستند که چنین حساسیت بالایی را به ارمغان می‌آورند.

محققان با انجام آزمایشی میزان حساسیت عصب‌های نوک انگشتان دست را اندازه گیری کردند. طبق این تحقیق، انگشتان انسان از حساسیتی در مقیاس تنها یک لبه برجستگی نوک انگشت برخوردار است.

عصب‌های حسی متصل به گیرنده‌ها زیر پوست قرار گرفته‌اند و به ما اجازه تشخیص لمس، لرزش، فشار، درد و غیره را می‌دهند. دستان انسان دارای ده‌ها هزار عصب است که هر کدام از آن‌ها گیرنده‌هایی در سطح بسیار کوچکی از پوست به نام میدان تاثیر (receptive field) دارند.

محققان برای نقشه‌برداری از این میدان‌ها، دستان ۱۲ فرد سالم را بسته و به منظور عدم حرکت دستان و دقت هر چه بیشتر آزمایش، ناخن‌های آن‌ها را به گیره‌های پلاستیکی مخصوصی متصل کردند. سپس یک ماشین مخصوص چرخی کوچک با مخروط ۰.۴ میلیمتری را در منطقه‌ای به وسعت ۷ میلیمتر روی انگشت حرکت داد. محققان سپس واکنش هر نورون را با استفاده از الکترود نصب شده در بازوی شرکت کننده اندازه گیری کردند.

محققان به طور ویژه به دنبال نقشه‌برداری از نقاط حساس تری موسوم به زیرمیدان (Subfield) در میدان‌های تاثیر بودند. آن‌ها با محاسبه نورون‌های لامسه و نقشه‌برداری آن‌ها روی نوک انگشت دست متوجه شدند عرض مناطق تشخیص با عرض لبه یک برجستگی نوک انگشت برابر است.

این زیرمیدان‌ها زمانی که ماشین سرعت چرخش مخروط را کم و زیاد می‌کرد حرکتی نکرده و یا تغییر مسیر ندادند. این نکته نشان می‌دهد مناطق حساس نوک انگشت بیشتر در لبه برجستگی‌ها قرار دارند.

این تحقیق برای اولین بار نقش لبه‌های برجستگی‌های نوک انگشتان را در کمک به انسان در لمس کردن دنیای اطراف نشان می‌دهد. «Ewa Jarocka»، یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید: «همه ما این مناطق حساس را داریم که هر کدام به جزئیاتی به کوچکی ۰.۴ میلیمتر، یعنی به اندازه عرض یک لبه برجستگی نوک انگشت، واکنش نشان می‌دهند.»

نتایج این تحقیق در ژورنال The Journal of Neuroscience منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی