ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه چندین پژوهش: کووید-۱۹ می‌تواند برخی بیماران را به دیابت مبتلا کند

مطالعات محققان دنیا نشان می‌دهد که کووید-۱۹ می‌تواند برخی بیماران را به دیابت مبتلا کند. به گزارش گاردین، محققان از افزایش آمار ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ در مبتلایان به کووید-۱۹ خبر داده‌اند ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

مطالعات محققان دنیا نشان می‌دهد که کووید-۱۹ می‌تواند برخی بیماران را به دیابت مبتلا کند.

به گزارش گاردین، محققان از افزایش آمار ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ در مبتلایان به کووید-۱۹ خبر داده‌اند و حتی برخی پزشکان می‌گویند ویروس کرونا با اختلال در سوخت و ساز شکر در بدن، احتمالاً در حال به وجود آوردن نوع کاملاً جدیدی از دیابت است.

بیش از ۳۵۰ پزشک از نقش احتمالی کووید-۱۹ در ابتلای افراد به دیابت نوع ۱ و ۲ خبر داده اند، به همین دلیل پژوهشگران کینگز کالج لندن (KCL) خواستار بررسی دقیق‌تر رابطه میان این دو بیماری شدند.

«Francesco Rubino»، متخصص متابولیسم و فربه‌شناسی (Bariatric) می‌گوید: «در ماه‌های اخیر آمار افرادی که حین یا به فاصله کوتاهی پس از ابتلا به کووید-۱۹ دچار دیابت شده‌اند رو به افزایش بوده است. ما فکر می‌کنیم که وجود رابطه میان این دو بیماری درست است و احتمالاً ویروس می‌تواند سوخت و ساز شکر در بدن را مختل کند.»

«Paul Zimmet»، استاد دیابت از دانشگاه موناش استرالیا می‌گوید: «به نظر من هیچ شکی وجود ندارد؛ کووید-۱۹ به طور حتم عامل نوع جدیدی از دیابت است. اما هنوز به طور کامل آن را درک نکرده‌ایم.»

محققان می‌گویند از آنجا که ویروس Sars-CoV-2 برای نفوذ به سلول‌های اندام‌های بدن از جمله پانکراس، از گیرنده ACE-2 استفاده می‌کند، احتمالاً در سوخت و ساز شکر تداخل ایجاد می‌کند. دلیل احتمالی دیگر، پاسخ ایمنی بدن است که به منظور مقابله با ویروس تولید شده، اما به شکل افراطی عمل کرده و به ارگان‌های کلیدی که مسئول حفظ سطح نرمال گلوکز هستند، حمله می‌کند.

البته Rubino می‌گوید: «این‌ها همه فرضیه هستند، تئوری‌هایی که فلسفی نبوده و ریشه در زیست‌شناسی و تجربیات کسب شده از ویروس‌های دیگر دارند.»

ویروس‌های دیگر، به ویژه عفونت‌های انتروویروسی (Enterovirus infections)، به شروع دیابت نوع ۱ ربط داده شده‌اند که در آن سیستم ایمنی سلول‌های پانکراس را هدف قرار داده و تولید انسولین را متوقف می‌کند. سطح پادتن‌های انتروویروسی در مادران بارداری که فرزند آن‌ها بعداً به دیابت نوع ۱ مبتلا شده بیشتر بوده است و نرخ ابتلا به عفونت‌های انتروویروسی نیز در کودکان مبتلا به این بیماری بالاتر از برادر یا خواهر گزارش شده است.

محققان دانشگاه مک مستر کانادا با بررسی هشت مطالعه از کشورهای مختلف مربوط به پنج ماه نخست همه گیری کرونا، ۴۹۲ مورد ابتلای جدید به دیابت را در ۳ هزار و ۷۱۱ بیمار کووید-۱۹ بستری شده شناسایی کردند. پژوهشگران می‌گویند این آمار هم شامل بیماران کووید-۱۹ که برای اولین بار به دیابت مبتلا شده بودند می‌شود و هم بیمارانی که به دیابت مبتلا بودند اما از آن خبر نداشتند.

محققان چینی با تحت نظر گرفتن ۲ هزار و ۴۶۹ بیمار کرونا شش ماه پس از مرخصی از بیمارستان، ۵۸ یا تقریباً ۲.۳۵ درصد مورد جدید ابتلا به دیابت شناسایی کردند. مطالعه دیگری که روی ۴۷ هزار و ۷۸۰ بهبود یافته کرونا در انگلستان ظرف پنج ماه از مرخصی از بیمارستان انجام شده نشان می‌دهد که ۴.۹ درصد از بیماران پس از مرخصی به دیابت دچار شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲ فروردین ۱۴۰۰

    لعنت به چین و چینی

مطالب پیشنهادی