ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خلق این تصویر پانوراما از کهکشان راه شیری ۱۲ سال زمان برده است

ایجاد تصویر پانوراما از کهکشان راه شیری به دلیل عظمت باورنکردنی آن کاری فوق العاده دشوار است، چون حتی با سرعت نور سفر کردن از یک سو به سوی دیگر تقریباً ۱۰۰ هزار سال طول ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ایجاد تصویر پانوراما از کهکشان راه شیری به دلیل عظمت باورنکردنی آن کاری فوق العاده دشوار است، چون حتی با سرعت نور سفر کردن از یک سو به سوی دیگر تقریباً ۱۰۰ هزار سال طول می‌کشد. با این وجود یک اخترشناس فنلاندی ۱۲ سال برای تولید یک پانورامای خیره کننده از کهکشان خانگی وقت گذاشت.

«جی پی متساواینیو» (JP Metsavainio)، عکاس نجومی اهل فنلاند حدوداً ۱۲ سال برای کنار هم قرار دادن ۲۳۴ فریم از کهکشان راه شیری و ایجاد یک تصویر ۱۲۵ درجه‌ای موزائیکی با رزولوشن ۱۰۰ هزار پیکسل زمان صرف کرد. این تصویر که ۲۰ میلیون ستاره را نشان می‌دهد، صور فلکی بین برج ثور (Taurus) و ماکیان (Cygnus) را در برگرفته و ۱۶ مارس تکمیل شده است. (برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر اینجا کلیک کنید.)

هر تصویر در این موزائیک عظیم، یک اثر هنری مستقل بوده و در وبلاگ متساواینیو قابل مشاهده است. او ادعا می‌کند تاکنون چنین تصویری از کهکشان راه شیری ساخته نشده و به همین دلیل او هزاران ساعت از عمر خود را صرف درست کردن آن کرده است. دشواری عکسبرداری از آسمان دستِ کمی از ایجاد تصویر پانوراما ندارد، چون منجمان برای گرفتن بهترین تصویر باید از آلودگی نوری شهرها فاصله گرفته و ساعت‌ها و حتی روزها برای ثبت یک فریم زمان صرف کنند.

او برای گرفتن این تصاویر از چندین تلسکوپ و دوربین با لنز مخصوص در رصدخانه خود در نزدیکی مدار شمالگان (Arctic Circle) در فنلاند استفاده کرد. او سپس با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر مثل فتوشاپ سطوح و رنگ‌ها را تصحیح کرد و از ستارگان برای کنار هم قرار دادن فریم‌ها به شکل صحیح کمک گرفت.

عکاس یاد شده می‌گوید تصاویر مورد علاقه او آن‌هایی هستند که پدیده ابرنواختر (Supernova) یا همان انفجار خیره‌کننده ستارگان را به نمایش می‌کشند. او کنجکاوی ناتمام و علاقه زیاد به نمایش جنبه‌های اعجاب انگیز گیتی را از دلایل اصلی درست کردن این تصویر اعلام می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی