ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافته تحقیق جدید: هورمون گرسنگی می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های مالی زنان تاثیر بگذارد

مطالعات جدید نشان می‌دهد بالا بودن سطح هورمون گرلین (Ghrelin) که محرک احساس گرسنگی است، زنان را تشویق به انتخاب پاداش مالی کمتر اما لحظه‌ای در برابر پاداش بزرگتر اما با تأخیر می‌کند. این تحقیق ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

مطالعات جدید نشان می‌دهد بالا بودن سطح هورمون گرلین (Ghrelin) که محرک احساس گرسنگی است، زنان را تشویق به انتخاب پاداش مالی کمتر اما لحظه‌ای در برابر پاداش بزرگتر اما با تأخیر می‌کند.

این تحقیق که توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده نشان می‌دهد هورمون گرلین یا همان «هورمون گرسنگی» روی تصمیم گیری درباره مسائل مالی تأثیر می‌گذارد. محققان می‌افزایند تحقیقاتی که قبلاً روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که گرلین احتمالاً در تصمیم گیری و رفتارهای عجولانه نقش دارد.

به گفته پژوهشگران، هورمون گرلین سیگنال گرسنگی را به مغز ارسال کرده و احتمالاً مسیرهای مغزی کنترل کننده فرآیند پاداش را تنظیم می‌کند. سطح این هورمون در طول روز بسته به مقدار غذای مصرف شده و سوخت و ساز بدن تغییر می‌کند.

این تحقیق با مشارکت ۸۴ زن بین ۱۰ تا ۲۲ سال انجام شد. ۵۰ نفر از آن‌ها دچار اختلالات خوردن کاهش وزن (low-weight eating disorder) مثل بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) و ۳۴ نفر گروه سالم یا کنترل (Control) بودند. محققان پیش و پس از صرف یک وعده استاندارد که برای همه یکسان بود، از شرکت کنندگان که پیش از صرف غذا روزه گرفته بودند، آزمایش خون گرفته و سطح گرلین را اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگان پس از صرف وعده غذایی در یک تست تصمیم گیری در رابطه با مسائل مالی موسوم به آزمون کاهش اهمیت معوق (Delay discounting task) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا بین دریافت یک پاداش مالی لحظه‌ای اما به مبلغ کم (مثلاً ۲۰ دلار در امروز) یا پاداش مالی بزرگتر اما با تأخیر (مثلاً ۸۰ دلار در ۱۴ روز دیگر) تصمیم گیری کنند.

محققان می‌گویند دختران و زنان جوان و سالم با سطح بالای هورمون گرلین تمایل بیشتری به انتخاب گزینه اول یعنی پاداش کمتر و لحظه‌ای نشان دادند که نشان دهنده افزایش تصمیم گیری‌های عجولانه است.

رابطه‌ای میان سطح هورمون گرلین و تصمیم گیری‌های مالی در شرکت کنندگانی که از اختلالات خوردن مربوط به کاهش وزن رنج می‌بردند، دیده نشد. به گفته پژوهشگران افراد مبتلا به این اختلال در برابر گرلین مقاوم هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی