ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا آسترازنکا
علمی

اثربخشی ۷۹ درصدی واکسن آسترازنکا و عدم تشکیل لخته خونی در جدیدترین آزمایش‌ها

واکسن کرونا محصول مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد در بزرگ‌ترین آزمایشی که تاکنون روی آن انجام گرفته، توانست در برابر نمونه‌های علامت‌دار کووید-۱۹ اثربخشی ۷۹ درصدی داشته باشد و بطور ۱۰۰ درصد مانع از ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

واکسن کرونا محصول مشترک شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد در بزرگ‌ترین آزمایشی که تاکنون روی آن انجام گرفته، توانست در برابر نمونه‌های علامت‌دار کووید-۱۹ اثربخشی ۷۹ درصدی داشته باشد و بطور ۱۰۰ درصد مانع از ابتلای وخیم افراد به این بیماری شود. این اطلاعات حالا در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار می‌گیرد تا بررسی شود.

«سارا گیلبرت»، استاد واکسن‌شناسی و محقق ارشد دانشگاه آکسفورد ساعاتی پیش اعلام کرد که بررسی و اعلام نظر نهایی FDA می‌تواند چند هفته طول بکشد. نتایج این تحقیق در شرایطی منتشر می‌شود که انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر تامین واکسن درگیری‌های سیاسی دارند و چندین کشور در هفته‌های اخیر استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرده‌اند تا تحقیقات بیشتری درباره رابطه نامشخص تزریق واکسن و لخته‌های خونی صورت بگیرد.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد این واکسن در مجموع خطر بروز لخته‌های خونی را افزایش نمی‌دهد، اما آن‌ها به بررسی گزارش‌های مربوطه در این زمینه ادامه خواهند داد. به دنبال این اطلاعیه، شماری از کشورهای اروپایی استفاده مجدد از واکسن آسترازنکا را از سر گرفتند.

در آزمایش‌های آمریکا، استفاده از واکسن کاملا ایمن بود و هیچ شواهدی از بروز لخته‌های خونی در مغز افراد مشاهده نشد. محققان در این آزمایش می‌خواستند ببینند که دو دوز واکسن آسترازنکا می‌تواند در برابر کووید-۱۹ مصونیت ایجاد کند یا نه. آن‌ها تا حداقل ۱۵ روز پس از دوز دوم شرکت‌کنندگان را زیر نظر گرفتند.

آزمایش آمریکا شامل بیش از ۳۲ هزار شرکت‌کننده‌ حداقل ۱۸ ساله از ۸۸ منطقه در ایالات متحده، شیلی و پرو بود. نتایج این تحقیق هنوز در مجلات علمی منتشر نشده و توسط مراجع مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال شرکت آسترازنکا می‌گوید واکسن آن‌ها ریسک ابتلا به «ترومبوز سینوس وریدی مغزی» را افزایش نمی‌دهد. این یافته با بررسی ۲۱,۵۸۳ نفری اعلام شده که حداقل یک دوز از واکسن را دریافت کرده بودند.

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۲۲ بهمن استفاده از واکسن آسترازنکا را برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرد. این واکسن برای استفاده اضطراری در کشورهایی مثل انگلیس، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر مجوز گرفته است. چند محقق به‌تازگی مدعی شدند که توانسته‌اند دلیلی برای ایجاد لخته خون پس از تزریق واکسن پیدا کنند، ولی نتایج تحقیق آن‌ها هنوز به تایید مراجع دیگر نرسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی