ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید از بازگشت به زندگی برخی ژن‌های مغز پس از مرگ خبر می‌دهد

مطالعه‌ای جالب نشان می‌دهد فعالیت ژن‌های برخی از سلول‌های مغز ساعت‌ها پس از مرگ به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. اکثر این «ژن‌های زامبی گونه» مربوط به فعالیت‌های التهابی هستند و به گفته محققان حین مطالعه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

مطالعه‌ای جالب نشان می‌دهد فعالیت ژن‌های برخی از سلول‌های مغز ساعت‌ها پس از مرگ به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. اکثر این «ژن‌های زامبی گونه» مربوط به فعالیت‌های التهابی هستند و به گفته محققان حین مطالعه بافت مغز باید به این تغییرات سلولی و ژنی توجه کرد.

باور عمومی این است که مرگ با متوقف شدن ضربان قلب اتفاق می‌افتد. بسیاری از تحقیقات معتبری که درباره رخدادهای بدن پس از مرگ انجام شده‌اند نیز فرضیه توقف همه چیز پس از مرگ را مطرح کرده‌اند. اما تحقیق جدید از فعالیت چشمگیر سلولی و بیان ژن (Gene expression) ساعت‌ها پس از مرگ در بافت مغز انسان خبر می‌دهد.

محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو حین مطالعه بافت تازه مغز انسان متوجه تغییرات قابل توجه در اتفاقات رخ داده در آن با اطلاعات منتشر شده از بیان ژن در بافت‌ها شدند. بافت استفاده شده در این تحقیق از بیماران مبتلا به صرع گرفته شده بود که برای کاهش تشنج تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند.

مطالعات نشان داد قسمت اعظم ژن‌های بافت مغز تغییر چندانی در بازه ۲۴ ساعته نکرده‌اند. اما فعالیت برخی ژن‌ها که محققان از آن‌ها تحت عنوان «ژن‌های زامبی گونه» یاد می‌کنند، چند ساعت پس از مرگ افزایش یافته بود. این ژن‌ها مستقیما به نوع خاصی از سلول‌های ایمنی در مغز به نام سلول‌های گلیال (glial cells) مربوط هستند.

محققان می‌گویند مشاهده فعالیت ژن‌های ایمنی در مغز پس از مرگ چندان تعجب آور نیست، چون این سلول‌ها مستقیما به آسیب مغزی پاسخ می‌دهند. اما نکته مهم فعالیت بسیار بالای ژن‌ها ساعت‌ها پس از مرگ بود. این تحقیق نشان داد که بیان ژن‌ها حدوداً ۱۲ ساعت پس از فوت به بالاترین حد می‌رسد. البته فعالیت‌های ژنی دستکم ۲۴ ساعت پس از بافت‌برداری (tissue resection) مشاهده شد.

این تحقیق دستاورد بزرگی برای مطالعه بافت مغز انسان محسوب می‌شود. به گفته محققان حین کالبدشکافی باید به این تغییرات قابل توجه سلولی و ژنی توجه کرد و پزشکان باید بافت مغز را هر چه سریع‌تر پس از فوت بیمار مطالعه کنند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی