ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از تشخیص دقیق‌تر ابتلا به کرونا با اسکن مادون قرمز خبر می‌دهند

با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بررسی دمای بدن خیلی زود به یکی از ابزارهای سریع برای تشخیص مبتلایان به کووید-۱۹ تبدیل شد. ولی حالا محققان روش جدیدی را برای به دست آوردن دمای بدن با ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بررسی دمای بدن خیلی زود به یکی از ابزارهای سریع برای تشخیص مبتلایان به کووید-۱۹ تبدیل شد. ولی حالا محققان روش جدیدی را برای به دست آوردن دمای بدن با اسکن مادون قرمز پیشنهاد کرده‌اند.

«خوزه ال. رامیرز-گارسیا لونا»، عضو هیئت علمی دانشگاه «مک‌گیل» و نویسنده ارشد مقاله‌ای که در مجله European Journal of Clinical Investigation منتشر شده، می‌گوید: «استفاده از روش‌های سنتی بررسی دمای بدن دارای چندین اشکال اساسی است. اولین مشکل این است که اندازه‌گیری دمای مطلق یا دمای پیشانی، ارزش بسیار محدودی دارد. چون اگر دما را از طریق زیر بغل، دهان یا پرده گوش اندازه‌گیری نکنید، چیزی که ثبت می‌شود دمای پوست است نه دمای داخلی بدن.»

تفاوت بین این دو دما اهمیت زیادی دارد چون دمای داخلی بدن انسان در حالت پایدار حدود ۳۷ درجه است، ولی دمای سطح بدن می‌تواند بین افراد یا حتی در بخش‌های مختلف بدن یک فرد بسته به عوامل مختلفی مثل حرارت یا رطوبت محیط، فعالیت بدنی، هورمون‌ها و تفاوت در جریان خون فرق کند. در نتیجه، دمای به دست آمده از پیشانی نمی‌تواند عدد دقیقی برای دمای داخلی بدن افراد باشد.

رامیرز-گارسیا لونا می‌گوید: «به نظر من اشکال بزرگ بعدی که اهمیت بیشتری هم دارد این است که راهبرد بررسی افراد مبتنی بر شناسایی تب است. تب یعنی دمای داخلی بدن از ۳۸.۳ درجه فراتر رفته باشد. ولی معلوم نیست که این دما در آن لحظه از طریق پیشانی افراد قابل تشخیص باشد.»

منتها اگر اندازه‌گیری نسبی حاصل شود، بررسی دمای پوست هم می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد. رامیرز-گارسیا لونا توضیح می‌دهد: «راهبردی که ما برای تحقیق‌مان اتخاذ کردیم این بود که از دمای پیشانی به عنوان مرجعی برای مقایسه با دمای چشمان افراد استفاده کنیم. اتخاذ این رویکرد دو دلیل داشت: اول، چشم و به‌ویژه کارونکل چشم که ناحیه‌ای مجاور بینی است رگ‌های خونی زیادی دارد و این قسمت به‌صورت پویا به محرک‌های التهابی واکنش نشان می‌دهد. دوم، مشاهده شده که ویروس کرونا بر رگ‌های خونی و بافت چشم اثر می‌گذارد، بنابراین این ناحیه احتمالا پنجره‌ای را برای مشاهده فرآیند عفونی باز می‌کند.»

محققان دریافته‌اند که تفاوت دمای ۰.۵۵ درجه‌ای یا بالاتر میان پیشانی و چشم‌ها می‌تواند نشانگر ابتلا به کووید-۱۹ باشد. رامیرز-گارسیا لونا می‌گوید: «نتایج تحقیق ما رویکردهای فعلی بررسی افراد را زیرسوال می‌برد و مسیر استفاده از راهبردهای مناسب‌تری را فراهم می‌کند که به راحتی می‌توانند در مقیاس گسترده به کار گرفته شوند. ولی در تفسیر این نتایج باید احتیاط کرد چون این مطالعات هنوز در مرحله آزمایشی هستند. محدودیت احتمالی دیگری که پیش از استفاده گسترده از این روش باید حل شود، نگرانی‌های اخلاقی درباره تصویرسازی از چهره افراد است. ولی این مشکل با محو کردن تصاویر و خودکارسازی فرآیند اندازه‌گیری دما می‌تواند برطرف شود.»

این محقق دانشگاه مک‌گیل اظهار می‌کند: «ما در حال حاضر سعی داریم این فرآیند را خودکار کنیم تا برخی از فاکتورهای تغییرپذیری آن را از بین ببریم. همچنین می‌خواهیم با بقیه همکاری داشته باشیم تا این روش را در سناریوهای متفاوت آزمایش کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی