ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینتل
تکنولوژی

تلاش اینتل برای تولید چیپ‌های مبتنی بر ARM اپل

اپل با معرفی مک‌ بوک و مک مینی مجهز به پردازنده‌‌های سری M1، اولین تلاش خود برای فاصله گرفتن از چیپ‌های X86 اینتل را رقم زد. اما به نظر می‌رسد اینتل قرار نیست از تولید ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

اپل با معرفی مک‌ بوک و مک مینی مجهز به پردازنده‌‌های سری M1، اولین تلاش خود برای فاصله گرفتن از چیپ‌های X86 اینتل را رقم زد. اما به نظر می‌رسد اینتل قرار نیست از تولید پردازنده برای اپل دست بکشد و قصد دارد به یکی از تولیدکنندگان ثالث چیپ‌های جدید این کمپانی بدل شود.

اینتل اخیرا خبر از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای ساخت دو کارخانه تولید چیپ در آریزونا داده بود. به گفته اینتل قرار است بخشی از تولید این کارخانه‌ها به یک زیر مجموعه جدید به نام «Intel Foundry Services» اختصاص داشته باشد. این زیر مجموعه تولید چیپ‌های مبتنی بر معماری معمول اینتل یعنی x86 را در کنار محصولات طراحی شده بر اساس معماری ARM یعنی همان معماری مورد استفاده در چیپ‌های سری A و M اپل را به عهده می‌گیرد. به گفته «پت گلسینگر»، مدیرعامل اینتل، زیر مجموعه جدید با کمپانی‌هایی از جمله آمازون، سیسکو،‌ آی‌بی‌ام و مایکروسافت همکاری می‌کند. او همچنین اشاره کرده که به دنبال همکاری با اپل است.

تا کنون اپل برای تولید چیپ‌های مدرن خود تنها به کمپانی تایوانی TSMC متکی بوده. کارخانه‌های TSMC در ایالات متحده و نیز دیگر کشورها به تولید مشغول هستند و به خوبی از پس ظرفیت تولید مورد نیاز اپل بر می‌آیند. از طرف دیگر TSMC توانایی مورد نیاز برای تولید بر اساس آخرین تکنولوژی‌های مورد نیاز اپل را نیز در اختیار دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که اینتل توانایی رقابت با TSMC به عنوان پیشروی بازار را داشته باشد.

اینتل

اپل به لطف TSMC تونایی تولید بر اساس معماری ۵ نانومتری را دارد و در عین حال به سمت معماری‌های پیشرفته‌تر ۴ و ۳ نانومتری پیش می‌روند. اما از طرف دیگر اینتل به تولید بر اساس معماری ۷ نانومتری مشغول است. به گفته مدیر عامل اینتل، این کمپانی طراحی چیپ‌های ۷ نانومتری متئور لیک را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نهایی می‌کند و البته برای تولید همچنان به همکاری شرکت‌های ثالثی از جمله TSMC نیاز دارد.

اپل پس از سال‌ها تلاش بالاخره موفق شد در کامپیوتر‌های مک، گذار از پردازنده‌های اینتل به سمت پردازنده‌های مبتنی بر ARM طراحی شده توسط خود را رقم بزند و به این ترتیب از وابستگی خود به معماری X86 اینتل بکاهد. انتظار می‌رود گذار کامل اپل به سمت چیپ‌های جدید مبتنی بر ARM دو سال زمان ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی