ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار محققان: گرمایش جهانی اقیانوس‌ها را زودتر از تصورات قبلی به خطر انداخته است

مطالعات جدید نشان می‌دهد گرمایش زمین زودتر از تصورات قبلی روی اقیانوس‌های زمین اثر منفی گذاشته و عملکرد آن‌ها به عنوان ترموستات‌های طبیعی را مختل کرده است. این پژوهش که در ژورنال Nature منتشر شده، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

مطالعات جدید نشان می‌دهد گرمایش زمین زودتر از تصورات قبلی روی اقیانوس‌های زمین اثر منفی گذاشته و عملکرد آن‌ها به عنوان ترموستات‌های طبیعی را مختل کرده است.

این پژوهش که در ژورنال Nature منتشر شده، داده‌های ۵۰ سال گذشته (۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸) مربوط به جدایی آب سطح اقیانوس‌ها از آب‌های عمیق‌تر را بررسی می‌کند. گرمایش جهانی، فرآیندی موسوم به ترکیب اقیانوسی (Ocean Mixing) را مختل کرده است. این فرآیند در ذخیره‌سازی گرمای مازاد جهان و همچنین مقدار قابل توجهی از دی اکسید کربن نقش دارد.

آب سطح اقیانوس‌ها گرم‌تر و در نتیجه تراکم کمتری نسبت به آب‌های عمقی دارد. این تضاد به خاطر تغییرات اقلیمی شدیدتر شده است. گرمایش زمین همچنین با ذوب کردن یخ‌های قطبی، منجر به سرازیر شدن مقدار عظیمی آب تازه به دریاها و کاهش درصد نمک لایه فوقانی و کمتر کردن هر چه بیشتر تراکم آب‌های سطحی شده است.

به هم خوردن تعادل در تراکم لایه‌های اقیانوس‌ها، فرآیند ترکیب را سخت می‌کند در نتیجه اکسیژن، گرما و کربن توانایی کمتری در نفوذ به اعماق دریا خواهند داشت. «Jean-Baptiste Sallee»، نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه سوربن می‌گوید: «مثل قرارگیری لایه‌ای از آب روی روغن، آب‌های سطحی که در تماس با اتمسفر هستند، توانایی ترکیب شدن موثر با آب‌های عمقی را از دست می‌دهند. این تغییر با نرخی بسیار سریع‌تر از تصورات گذشته (بیش از شش برابر) در حال رخ دادن است.»

محققان همچنین دریافتند برخلاف انتظارات قبلی، بادهای تقویت شده ناشی از گرمایش جهانی نیز عمق لایه سطحی اقیانوس‌ها را تا ۱۰ متر در یک دهه در طول نیم قرن گذشته افزایش داده‌اند. تعداد قابل توجهی از جانداران آبزی در این لایه سطحی زندگی می‌کنند و شبکه غذایی به فیتوپلانکتون‌ها (Phytoplankton) وابسته است.

با افزایش بادها این جانداران کوچک برای دوری از نور خورشید مجبور به مهاجرت کردن به عمق بیشتر بوده و زنجیره غذایی را تهدید می‌کنند. محققان می‌گویند این اتفاق، تغییری بنیادین بوده و در حال متحول کردن ساختار اقیانوس‌های زمین است.

اقیانوس‌ها با جذب تقریباً یک چهارم دی اکسید کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی و همچنین جذب بیش از ۹۰ درصد گرمای ناشی از گازهای گلخانه‌ای، نقشی حیاتی در کاهش اثرات گرمایش جهانی دارند. اما گرم شدن زمین جذب مقادیر عظیم گرما و کربن را برای اقیانوس‌ها سخت‌تر کرده است، به همین دلیل دانشمندان زنگ خطر پیامدهای احتمالی گرما برای اقیانوس‌ها را به صدا درآورده‌اند.

بر اساس تحقیق سال ۲۰۱۹ که در هفته نامه آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (PNAS) منتشر شده است، گرمایش جهانی می‌تواند تا پایان سال ۲۱۰۰ نزدیک به یک پنجم جانداران آبزی اقیانوس‌ها را نابود کند. گرم‌تر شدن سطح اقیانوس‌ها همچنین می‌تواند گردبادهای ویران کننده تری ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی