ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپ استور
تکنولوژی

پاسخ اپل به اتهام انحصارطلبی در اپ استور: توسعه‌دهندگان وب اپلیکیشن ارائه کنند

در سال‌های اخیر اپ استور اپل از سوی بسیاری از سازمان‌های نظارت رقابت در ایالات متحده و اروپا تحت فشار بوده و اخیرا کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC) هم شکایتی را علیه کمپانی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

در سال‌های اخیر اپ استور اپل از سوی بسیاری از سازمان‌های نظارت رقابت در ایالات متحده و اروپا تحت فشار بوده و اخیرا کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC) هم شکایتی را علیه کمپانی ساکن کوپرتینو مطرح کرده؛ اما اپل پاسخی برای این شکایت دارد.

این کمیسیون اعتقاد دارد اپ استور با اختلاف فراوان، بر دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن چیره شده و تنها راه کاربران آیفون و آیپد برای دریافت اپلیکیشن‌ها، اپ استور است. اما از طرف دیگر اپل می‌گوید توسعه دهندگان می‌توانند وب اپلیکیشن توسعه دهند.

به گفته اپل حتی اگر یک کاربر فقط دستگاهی مبتنی بر iOS داشته باشد، توزیع [اپلیکیشن‌ها] تنها محدود به فروشگاه اپ استور نیست؛ چون توسعه دهندگان می‌توانند به روش‌های مختلف به کاربر دسترسی داشته باشند. یکی از روش‌‌هایی که به اپل به آن اشاره می‌کند وب اپلیکیشن‌ها است. توسعه دهندگان مختار هستند که به لطف HTML5 به صورت رایگان وب اپلیکیشن توسعه دهند و در این صورت نیازی هم به پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی اپل ندارند. توسعه دهندگان همچنین می‌توانند به این روش از پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود بهره ببرند.

اپ استور

بازگشت به ۱۵ سال پیش، یعنی زمانی که اپ استور اپل وجود نداشت یک پسرفت بزرگ به نظر می‌رسد. اما در یک دهه گذشته HTML5 بسیار پیشرفت کرده و حالا توسعه دهندگان می‌توانند وب اپلیکیشن‌هایی توسعه دهند که کارایی مشابه اپلیکیشن‌های معمول دارد. حتی در اوایل سال جاری مایکروسافت از برنامه‌های خود برای وب اپلیکیشن آتلوک گفت. گوگل هم مدت‌ها است که جایگزین‌هایی برای نرم‌افزارهای خود از طریق اینترنت را ارائه کرده است. حتی سرویس‌های استریم نظیر اسیدیا گوگل و  GeForce Now هم به دلیل محدودیت‌های اپ استور به سمت نسخه‌های مبتنی بر وب روی آورده‌اند. به همین دلیل اپل مدعی است که ACCC به طور ناعادلانه‌ای اپ استور را جدا از دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن نظیر گوگل پلی، آمازون، استیم، اپیک گیمز، مایکروسافت استور و ... می‌داند.

تنها گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا سازمان‌های نظارتی در استرالیا و دیگر نقاط دنیا با این استدلال اپل قانع خواهند شد یا ترجیح می‌دهند محدودیت‌هایی را علیه فروشگاه اپلیکیشن اپل اعمال کنند. فراموش نکنیم که اپل ممکن است با این استدلال حتی تیری به پای خود شلیک کند؛ چرا که در سال ۲۰۲۰ فروش اپلیکیشن‌ها در اپ استور به ۶۴ میلیارد دلار رسیده و اگر توسعه دهندگان روند پیشنهادی اپل را در پیش بگیرند، درآمد اپل از اپ استور هم کاهش می‌یابد. در این صورت شاید اپل به دنبال راهکاری دیگر برای حفظ توسعه دهندگان باشد؛ حرکتی که ممکن است دوباره موجب شود کمپانی ساکن کوپرتینو زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ilia.tech
    Ilia.tech | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    اقا راست میگه، داره میگه ک من قوانین خودمو دارم کسی اگه مشکل داره میتونه ب برنامه نویسا بگه ک بیشتر اپلیکیشن های معروف و پرکاربرد رو ب نسخه وب مجهز کنن منم با HTML5 کار کردم خیلی راحت،کد هاش کمه توی هر موضوع، و معروف هم ک شده، پس فکر کنم راه حل همینه

  • esmiz
    esmiz | ۶ فروردین ۱۴۰۰

    حداقل عین یک مرد گردن بگیر بگو زورم زیاده سخت افزار و نرم افزار خودمه دوست دارم توش هر جور می خوام کار کنم هرکی هم دوست نداره جمع کنه بره نه اینکه بگی انحصار ندارم توسعه دهنده ها می تونن از وب اپلیکیشن استفاده کنن

مطالب پیشنهادی