ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفیس برخلاف تصور اولیه در سال ۲۰۳۶ یا ۲۰۶۸ به زمین برخورد نمی‌کند

اگر نگران بودید که سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفیس در سال ۲۰۳۶ یا ۲۰۶۸ به زمین برخورد کند، می‌توانید حداقل تا یک قرن دیگر آسوده خاطر باشید، چون تایید شده که احتمال برخورد این سیارک با زمین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴

اگر نگران بودید که سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفیس در سال ۲۰۳۶ یا ۲۰۶۸ به زمین برخورد کند، می‌توانید حداقل تا یک قرن دیگر آسوده خاطر باشید، چون تایید شده که احتمال برخورد این سیارک با زمین آن قدر ناچیز است که نمی‌توانیم آن را یک تهدید تلقی کنیم.

این اطلاعات در تحقیق تازه‌ای در «مرکز مطالعات اشیا نزدیک زمین» ناسا (CNEOS) به تایید رسیده است. ناسا برای جدیدترین تحقیق خود منتظر ماند تا ۹۹۹۴۲ آپوفیس در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ از کنار زمین عبور کند. این مرکز با کمک آنتن رادیویی ۷۰ متری «مجموعه ارتباطات فضای دوردست گلداستون» در کالیفرنیا سیگنالی را به این سیارک فرستاد و بازتاب آن را با تلسکوپ ۱۰۰ متری «گرین بنک» در وست ویرجینیا به ثبت رساند.

در نتیجه، حالا موقعیت ۹۹۹۴۲ آپوفیس را با دقت ۱۵۰ متر در اختیار داریم. محاسبات جدید نشان می‌دهد که این سیارک در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۸ از فاصله ۳۲ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند. این فاصله آنقدر نزدیک خواهد بود که مردمان نیم‌کره شرقی می‌توانند ۹۹۹۴۲ آپوفیس را با چشم غیرمسلح ببینند. ولی مهم‌ترین نکته این است که مسیر حرکت آتی این سیارک با قطعیت بیشتری برای دانشمندان مشخص شده و احتمال برخورد در سال ۲۰۳۶ دیگر یک تهدید جدی محسوب نمی‌شود.

«دیوید فارنوکیا» از CNEOS می‌گوید: «دیگر احتمالی برای برخورد در سال ۲۰۶۸ وجود ندارد، و محاسبات ما از ریسک برخورد تا حداقل ۱۰۰ سال آینده خبر نمی‌دهد. به لطف رصدهای اپتیکال و راداری اخیر، عدم قطعیت در ارزیابی مسیر حرکت آپوفیس در سال ۲۰۲۹ از چند صد کیلومتر به چند کیلومتر رسید. افزایش آگاهی پیرامون موقعیت این سیارک در سال ۲۰۲۹ مسیر حرکت آتی آن را با قطعیت بیشتری نشان می‌دهد.» بنابراین حالا می‌توانیم ۹۹۹۴۲ آپوفیس را از فهرست سیارک‌های خطرناک برای زمین خارج کنیم.

سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفیس اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط رصدخانه «کیت پیک» مشاهده شد و محاسبه مدار آن نشان داد که این سیارک در طول یک قرن آینده چند بار از فاصله نزدیک زمین می‌گذرد. محاسبات حاکی از آن بود که ۹۹۹۴۲ آپوفیس در چند مقطع از فاصله‌ای در حدود فاصله زمین تا ماه عبور می‌کند، و چون اندازه آن ۳۴۰ متر و وزنش ۶۱ میلیون تن است، برخوردش با زمین تقریبا می‌تواند معادل یک بمب ۲ مگاتنی باشد. با این حال، محاسبه مسیر حرکت سیارک‌ها کار دشواری است و به مشاهدات طولانی مدت نیاز دارد. حالا دانشمندان با دقت بیشتری توانسته‌اند مسیر حرکت آن را پیش‌بینی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی