ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز به احترام طبیعت، صدای زمین در ساعت زمین باشیم

از امروز صبح که بیدار شدید تا الان که ديجياتو را بالا و پايين می‎‌کنيد، احتمالا برای رسیدن به محل کار از خودروی شخصی یا وسایل حمل‎ و نقل عمومی استفاده کرده‌‎اید، در هر جایی ...

ریحانه رادی
نوشته شده توسط ریحانه رادی | ۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۰

از امروز صبح که بیدار شدید تا الان که دیجیاتو را بالا و پایین می‎‌کنید، احتمالا برای رسیدن به محل کار از خودروی شخصی یا وسایل حمل‎ و نقل عمومی استفاده کرده‌‎اید، در هر جایی نشسته باشید، چراغ‎‌ها و سیستم گرمایشی هم روشن هستند و چندین وسیله برقی مختلف را هم روشن کرده‎‌اید. این روال زندگی روزمره‎‌مان است بدون اینکه اصلا فکر کنیم این همه انرژی در هر دقیقه از هر روز چطور و از کجا تامین می‎‌شود و انگار برای تا ابد روی این انرژی حساب بازکرده‌‎ایم. ولی بالاخره از یک جایی باید ترمز زندگی پرشتاب و صنعتی را بگیریم و در مسیر و رفتارمان بازنگری کنیم.

فروردین 1386/ مارس 2007 حدود 2.2میلیون نفر در سیدنی استرالیا برای جلب توجه جهانیان به مسائل تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، چراغ‏‌های غیرضروری خانه‌ها و ساختمان‌های خود را به مدت یک ساعت از 20:30 تا 21:30 خاموش کردند و به اولین رویدادی با نام «ساعت زمین» پیوستند. حالا با گذشت بیشتر از یک دهه، رویداد ساعت زمین با شرکت بیش‎از 2 میلیارد نفر از بیش ‎از 180 کشور همچنان ادامه دارد و به یکی از بزرگ‎ترین جنبش‌‎های مردمی جهان برای حفظ محیط ‎زیست تبدیل شده است. این رویداد هرساله در آخرین شنبه ماه مارس برگزار می‎شود و از حرکتی نمادین برای خاموشی یک ساعته چراغ‌ها فراتر رفته و به‎ مطالبه‌‎گری و وحدت جمعی برای حفظ محیط ‎زیست تبدیل شده است، به‎ علاوه اثرات مثبتی مانند تغییر در قانون‎‌گذاری‎‌ها‏ و اصلاح سیاست‎‌گذاری‎‌ها داشته است.

ماموریت ما برای امروز و فردا

از هوایی که تنفس می‌‎کنیم، آبی که می‌‎نوشیم، غذایی که می‎‌خوریم، نیازهای دارویی و ... را طبیعت به‎ ما بخشیده است. بنابر برآوردها، طبیعت در هر سال معادل 125 هزار میلیارد دلار به ما سود می‎رساند؛ یعنی مبلغی بیشتر از حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان (Global GDP). طبیعت در زندگی روزمره همه ما اهمیتی حیاتی دارد، ازسویی زیربنای رشد، توسعه اقتصادی و بقای ماست و از طرفی سلامتی جسمی و روانی‌مان نیز به‎ طبیعت وابسته است. با این حال روند جهانی از دست رفتن طبیعت در 50 سال گذشته، در تاریخ بشریت بی‎‌سابقه بوده و با وجود تهدیدهایی مثل تغییرات اقلیم و از دست رفتن تنوع زیستی اگر زودتر وارد عمل نشویم همه این منافع در خطر خواهد بود. حفظ طبیعت یکی از سریع‎ترین، قدرتمندترین و ارزان‎ترین راه حل‎‌ها برای مقابله با بحران‎‌های اقلیمی است.

هدف چنین رویدادهایی افزایش آگاهی درباره محیط‎ زیست‎مان است، شناخت رابطه‎‌ی کارهایی که می‏‌کنیم و منشا چیزهایی که استفاده می‎‌کنیم، اولین قدم برای درک اهمیت طبیعت و شروع حرکتی در راستای حفظ آن است. لازم نیست برای شروع سوپراستار باشید، تغییرات کوچک را از خانه و الگوی زندگی خودتان کلید بزنید.

مثلا تصمیم بگیرید از امسال کیسه‎‌های پارچه‌‎ای را جایگزین نایلون‎‌ها کنید، هنگام شستشوی دهان شیرآب را ببندید و ... و همین‎طور اعضای خانواده و دوستان‌تان را نیز به‎ این رفتارها تشویق کنید. گرچه میلیون‏ها نفر هر سال در این رویداد شرکت می‎‌کنند و موفقیت بزرگی محسوب می‎‌شود، اما هنوز خیلی‎‌ها از آن اطلاعی ندارند. هرچه افراد بیشتری از آن مطلع شوند، درقبال محیط ‎زیست آگاهانه‌‎تر عمل می‎‌کنند، تغییرات قابل توجهی را در زندگیشان به ‎وجود می‎‌آورند و به ‎نجات سریع‎‌تر کره زمین کمک کرده‌‎اید. با پیوستن هرچه بیشتر افراد به رویداد ساعت زمین امسال، مسائل مربوط به محیط‌زیست در کانون توجه نشست‎های بین‌المللی قرار خواهد گرفت و به رهبران دنیا و دیگر تصمیم‌گیرندگان کلان، اهمیت حفظ طبیعت و اقدامات فوری که باید برای کاهش سرعت نابودی طبیعت اتخاذ شود، نشان داده خواهد شد.

چگونه در رویداد ساعت زمین شرکت کنیم؟

اقدام اصلی و مهم برای شرکت در رویداد ساعت زمین، خاموشی یک ساعت چراغ‌‎ها از ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی در آخرین شنبه ماه مارس است که برای ما در ایران شنبه 7 فروردین 1400 خواهد بود.

عالم‎گیری کرونا بسیاری از برنامه‎‌های محیط‎ زیستی را لغو کرده است، اما همان‎قدر که به فکر مبارزه با کووید-19 هستیم، همان اندازه هم باید حواسمان به نبرد زمین با بحران تغییرات اقلیم باشد. مدل‎‌های اقتصادی و اجتماعی فعلی تخریب گسترده محیط ‎زیست و در نتیجه افزایش آسیب ‎پذیری ما در برابر بیماری‌‎های همه‌‎گیر، افزایش سرعت تغییرات اقلیم و تهدید معیشت انسان‎‌ها را به همراه داشته است. ساعت زمین تلاش می‎‌کند تا جهانیان مسئولیت ساختن آینده‎ای پایدار را برعهده گیرند و در همین راستا الگوها و رفتارهای خود را برای زندگی در هارمونی با طبیعت، تغییر دهند.

شاید یک ساعت خاموش‌کردن چراغ‌‎ها به حفظ سیاره‌‏مان زمین کمکی نکند و تاثیر چندانی در کاهش انتشار کربن نداشته باشد، اما همین اقدام نمادین و مجموعه کارهای کوچکی که هر یک از ما برای آگاهی بخشی می‌کنیم نتایج بزرگی به همراه خواهد داشت.

دستاوردهای ساعت زمین تا به امروز

  • 1386/ ۲۰۰۷: بیش از ۲/۲ میلیون نفر در سیدنی استرالیا با خاموش کردن چراغ‎های خود برای یک ساعت در آخرین شنبه ماه مارس به این رویداد پیوستند تا توجه دولتمردان را به بحران تغییرات آب و هوایی جلب کنند.
  • 1388/ 2009: رویداد ساعت زمین رکورد بیشترین شرکت‌کننده را در اجتماعات مردمی شکست و به عنوان بزرگترین جنبش محیط زیستی شناخته می‎ شود.
  • 1389/ 2010: بیش از یک میلیون نفر با امضای طوماری در کنفرانس تغییرات آب ‎و هوایی سازمان ملل خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
  • 1391/ 2012: جنبشی به مناسبت ساعت زمین در روسیه ایجاد شد و با جمع‌آوری 122 هزار امضا برای حفظ دریاهای روسیه از آلودگی‎های نفتی، قوانینی اتخاذ شد. این اولین قانونی بود که به صورت جمع‌سپاری و به لطف ساعت زمین بنیان گذاشته شد.
  • 1392/ 2013: در ساعت زمین این سال شاهد دو اتفاق بزرگ بودیم. 2700 هکتار جنگل در اوگاندا در اعتراض به جنگل‎ زدایی‎‌های سراسر کره زمین کاشته شدند. همچنین ساعت زمین جرقه‌‎ای بود برای ایجاد بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی در آرژانتین (۴/۳ میلیون هکتار مساحت این منطقه است) که هر دو این اتفاق‎‌ها حاکی از قدرت مردم برای ایجاد تغییرات بزرگ است. در این سال تورنتو در مدت خاموشی، کاهش 205 مگاواتی، معادل برق 92 هزار خانه را ثبت کرده است و بانکوک با کاهش مصرف 1699 مگاواتی، 1073 تن کربن‎دی‎اکسید کمتری را تولید کرد.
  • 1393/ 2014: در جزایر گالاپاگوس-یکی از میراث جهانی یونسکو- استفاده از کیسه‎‌های پلاستیکی و سایر بسته بندی‎‌های یک‌بار مصرف ممنوع اعلام شد.
  • 1397/ 2018: فشار مردمی در پُلی‎نِزی فرانسه باعث شد تا پنج میلیون کیلومتر مربع از منطقه انحصاری اقتصادی در اقیانوس جنوبی جزو مناطق دریایی مدیریت شده دسته بندی شود، به این ترتیب اکوسیستم‎های حیاتی دریایی برای نسل‎های امروز و آینده حفظ خواهند شد.

برگزاری ساعت زمین در خانه

به نظر می‎‌رسد ساعت زمین امسال به‌دلیل شیوع کرونا ویروس همچون سال‎‌های گذشته رونق خود را نداشته باشد و در نتیجه شاهد برگزاری برنامه‌‎های دسته جمعی کمتری در سراسر دنیا باشیم. گرچه امسال هم نمی‎‌توانیم در کنار هم ساعت زمین را جشن بگیریم، ولی تجربه کنار هم بودن مجازی را نباید از دست دهیم و راه‎‌های خلاقانه زیادی برای برگزاری این رویداد و صحبت‎ کردن در مورد طبیعت وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • VDIEX
    VDIEX | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    حتما این کارو می کنم

  • matin
    matin | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    به نظر من یک ساعت نباید انلاین شیم و این رویداد رو با کلیپ های کوچک به اشتراک بگزاریم و با این کار همه میفهمن

مطالب پیشنهادی