ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای TESS ناسا تا به امروز بیش از ۲۲۰۰ سیاره بالقوه شناسایی کرده است

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا یا TESS (تس) توانسته در شناسایی سیاره‌ها یک قدم از هدف اولیه‌اش فراتر برود و بیش از ۲۲۰۰ سیاره بالقوه را کشف کند. به گفته آژانس فضایی آمریکا، این ماهواره ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا یا TESS (تس) توانسته در شناسایی سیاره‌ها یک قدم از هدف اولیه‌اش فراتر برود و بیش از ۲۲۰۰ سیاره بالقوه را کشف کند.

به گفته آژانس فضایی آمریکا، این ماهواره از زمان شروع به کار در سال ۲۰۱۸ تا به امروز توانسته بیش از ۲۲۰۰ سیاره احتمالی را شناسایی کند. از میان آن‌ها، صدها نمونه سیاره‌های کوچک هستند و البته تعدادی از آن‌ها شامل دنیای سنگی مشابه با زمین می‌شوند. با این وجود، تضمینی برای سکونت موجودات فضایی در آن‌ها وجود ندارد.

در ابتدا ناسا به دنبال شناسایی ۱۶۰۰ سیاره از سوی این فضاپیما در دو سال اول فعالیتش بود اما TESS عملکردی فراتر از انتظار داشته و تعداد بسیار بیشتری سیاره کشف کرده است.

برخی از اکتشافات ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران غیرمعمول بوده‌اند. سیاره سنگی و مشابه زمین TOI-700 d تنها ۱۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. سیاره LHS 3844 یک ابر زمین داغ است که مداری ۱۱ ساعته دارد.

ناسا TESS

یکی دیگر از این سیاره‌ها TOI 1690 نام دارد که یک بازمانده نادر از یک ستاره غول سرخ محسوب می‌شود که سیاره‌های درون مدارش را می‌بلعد. از دیگر سیاره‌های جالب می‌توان به غول گازی TOI 849 b اشاره کرد که اتمسفرش را از دست داده یا اینکه از همان ابتدا اتمسفری نداشته است.

در حال حاضر تضمینی برای اینکه ناسا تمام این سیاره‌های احتمالی را مورد بررسی دقیق قرار دهد، وجود ندارد. تا به امروز تنها ۱۲۰ سیاره کشف شده مورد تایید قرار گرفته‌اند و ناسا در آینده از طریق تلسکوپ فضایی «جیمز وب» می‌تواند سیاره‌های احتمالی را با جزئیات دقیقی مورد بررسی قرار دهد.

کشف این سیاره‌های احتمالی به معنای بزرگ بودن کیهان است و احتمال وجود حیات فرازمینی را قوت می‌بخشد، با این حال تضمینی برای آن وجود ندارد. البته به باور برخی اخترشناسان، کهکشان راه شیری می‌‌تواند سرشار از حیات فرازمینی باشد، بنابراین شاید در جهان تنها نباشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی