ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نیویورک از اولین گذرنامه واکسن کرونا برای شهروندان رونمایی کرد

در حالی که واکسیناسیون در بسیاری از کشورها آغاز شده و با روند سریعی پیش می‌رود، گذرنامه واکسن کرونا می‌تواند یکی از روش‌ها برای تسهیل سفر افراد واکسینه شده باشد. ایالت نیویورک از یک پاسپورت دیجیتالی رونمایی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۵

در حالی که واکسیناسیون در بسیاری از کشورها آغاز شده و با روند سریعی پیش می‌رود، گذرنامه واکسن کرونا می‌تواند یکی از روش‌ها برای تسهیل سفر افراد واکسینه شده باشد. ایالت نیویورک از یک پاسپورت دیجیتالی رونمایی کرده که ساکنان می‌توانند با استفاده از آن واکسینه شدن خود یا نتیجه تست منفی ویروس کرونا را ثابت کنند.

ساکنین ایالت نیویورک می‌توانند از کیف پول مجازی موجود در گوشی مبتنی بر اندروید یا iOS خود برای نگه‌داری اطلاعات پاسپورت دیجیتالی استفاده کنند یا یک نسخه چاپی از یک بارکد QR را به همراه داشته باشند. به این ترتیب می‌توانند برای حضور در مکان‌های مختلف از جمله در یک کنسرت، به این روش ایمن بودن خود را اثبات کنند.

یکی از اولین مکان‌هایی که قصد دارد از ابتدای این هفته بررسی گذرنامه کرونا را آغاز کند استادیوم ورزشی مدیسون اسکوئر گاردن در شهر نیویورک و پس از آن سالن سرپوشیده تایم یونیون سنتر در این شهر است. از دوم آوریل (۱۳ فروردین) هم پاسپورت کرونا در مکان‌های کوچک‌تر کاربرد خواهد داشت و علاوه بر این برای افزایش تعداد افراد حاضر در مراسمی از جمله عروسی مفید خواهد بود.

گذرنامه واکسن کرونا

مقامات محلی ایالات نیویورک تاکید کرده‌اند که این گذرنامه ویژه برای کلیه کسب و کارها و نیز عموم مردم کاملا داوطلبانه است. به گفته آنها اپلیکیشنی که به این منظور توسط IBM توسعه داده شده داده‌های سلامت کاربران را نگه‌داری یا ردیابی نمی‌کند و از ترکیب دفتر توزیع شده بلاک چین و نیز رمزنگاری بهره می‌برد تا از امنیت اطلاعات و نیز عدم امکان جعل آن اطمینان حاصل شود.

البته به نظر می‌رسد گذرنامه کرونا همچنان با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از این موارد اطمینان از استفاده مداوم از آن در سالن‌ها است. علاوه بر این باید اطمینان حاصل شود که این پاسپورت در دیگر ایالات‌ها یا در کل ایالات متحده هم کاربرد داشته باشد. در حالی که ممکن است بسیاری از کاربران کلا نیازی به گوشی هوشمند نداشته باشند، شاید برخی دیگر به دلیل عدم دسترسی به پرینتر، به سادگی نتوانند کد QR مربوط به خود را چاپ کنند. از طرف دیگر هیچ ارتباط مستقیمی بین بلیط‌ها و گذرنامه کرونا وجود ندارد و به همین دلیل سیستم رزرو بلیط در رویدادهایی نظیر کنسرت نمی‌تواند به طور خودکار از واکسینه شدن یک فرد اطمینان حاصل کند.

گذرنامه واکسن کرونا

با این که مقامات از امنیت بالای اپلیکیشن و حفظ محرمانگی اطلاعات کاربران گفته‌اند اما بسیاری از کاربران تمایلی ندارند که مثلا فقط برای حضور در یک کنسرت،‌ ریسک فاش شدن احتمالی اطلاعات پزشکی خود را به جان بخرند؛ البته شاید هم روزی برسد که گذرنامه کرونا اجباری شود.

اخیرا همچنین گزارش شده که ژاپن هم در فکر صدور مجوز دیجیتالی دریافت واکسن کرونا برای شهروندان خود است. این گواهینامه قرار است بر اساس استانداردهای بین‌المللی و مبتنی بر یک اپلیکیشن موبایل طراحی شود تا افرادی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند هم امکان اثبات واکسینه شدن خود را داشته باشند. علاوه بر این افراد خارجی که در ژاپن هستند هم می‌توانند از این اپلیکیشن بهره‌مند شوند. این اپلیکیشن همچنین به ردیابی روند واکسیناسیون در ژاپن کمک خواهد کرد.

چین و اتحادیه اروپا هم علاوه بر ژاپن از طرح گذرنامه واکسیناسیون به عنوان راهکاری برای بازگشایی سفرهای بین‌المللی گفته‌اند. اتحادیه اروپا قرار است صدور گذرنامه دیجیتالی را از ماه ژوئن (خرداد تا تیر ماه ۱۴۰۰) آغاز کند. چین هم در اوایل ماه جاری میلادی از گذرنامه دیجیتالی و مبتنی بر بارکد QR رونمایی کرده بود. یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) و برخی شرکت‌های هوانوردی از جمله ایر نیوزلند هم در حال آزمایش اپلیکیشن سلامت مسافرت هستند که به مسافران امکان ایجاد کیف پول دیجیتال سلامت با امکان اتصال به گذرنامه الکترونیکی را می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی