ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگنده اف-۳۵
تکنولوژی

یک جنگنده اف-۳۵ با شلیک به خود خسارتی ۲.۵ میلیون دلاری به بار آورد

جنگنده اف-۳۵ گران قیمت‌ترین سلاحی است که تاکنون ساخته شده است. اخیرا یکی از این جنگنده‌ها به دلیل فعال شدن مسلسل گاتلینگ به خود آسیب زده اما با موفقیت فرود آمده است. در اوایل ماه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

جنگنده اف-۳۵ گران قیمت‌ترین سلاحی است که تاکنون ساخته شده است. اخیرا یکی از این جنگنده‌ها به دلیل فعال شدن مسلسل گاتلینگ به خود آسیب زده اما با موفقیت فرود آمده است.

در اوایل ماه جاری میلادی یک جنگنده F-35B Joint Strike که بر فراز آریزونا در حال پرواز بوده به خود آسیبی ۲.۵ میلیون دلاری وارد کرده است. به گفته سخنگوی ارتش تفنگداران ایالات متحده، در این حادثه خلبان آسیبی ندیده است. خلبان همچنین موفق شده هواپیما را روی زمین فرود آورد. پنتاگون هنوز اطلاعی از علت دقیق و نحوه اتفاق افتادن این حادثه ندارد و موضوع همچنان در حال بررسی است.

بر اساس گزارش‌ها جنگنده اف-۳۵ در زمان حادثه در شب ۲۲ اسفند ۹۹ در پرواز آموزشی بوده است. این جنگنده به یک مسلسل گاتلینگ مجهز بوده که ناگهان گلوله‌های با قابلیت انفجار بالا و نفوذ به زره شلیک کرده است. ظاهرا در حین آموزش، مسلسل شروع به تخلیه تیرها کرده و گلوله منفجر شده و در نهایت به زیر هواپیما آسیب زده است.

جنگنده اف-۳۵

پس از این که خلبان موفق به فرود شده، نیروی دریایی ایالات متحده بازرسی جنگنده را آغاز نموده و حادثه را از نوع کلاس A دسته بندی کرده است. کلاس A شدیدترین اتفاقات هستند و حوادث زمانی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند که فردی در یک تسلیحات خاص کشته شود، تمام هواپیمای جنگنده از دست برود یا خسارتی ۲.۵ میلیون دلاری یا بیشتر به اموال وارد گردد.

جنگنده اف-۳۵ گران قیمت‌ترین سلاحی است که تاکنون ساخته شده و تولید هر گونه B یعنی همان گونه مورد استفاده تفنگداران نیروی دریایی، ۱۳۵.۸ میلیون دلار قیمت دارد. تخمین زده می‌شود که کل هزینه برنامه تولید F-35 در تمام طول عمر آن بیش از هزار میلیارد دلار باشد. این هواپیما از ابتدای تولید توسط لاکهید مارتین در سال ۲۰۰۶ با مشکلات متعددی روبرو شده است. در ماه مه سال ۲۰۲۰ یک جنگنده F-35 به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار به شدت فرود آمد و پس از واژگون شدن آتش گرفت و در نهایت به کلی نابود شد. در سال ۲۰۱۴ یک فرورند دیگر هنگام تیک‌آف و در ۲۰۱۶ هم یک فروند در هوا آتش گرفتند.

در سال ۲۰۱۹ تعدادی از خبرنگاران به آتش گرفتن چندین باره جنگنده اف-۳۵ اشاره کردند. گفته می‌شود این هواپیما به دلیل اشکال در طراحی از مشکل نشت سوخت رنج می‌برد که آتش‌سوزی آ‌ن را به دنبال دارد. با وجود افزایش مشکلات جنگنده اف-۳۵، نمی‌توان هزینه‌های بالای آن را نادیده گرفت. نیروی هوایی ایالات متحده اخیرا اعتراف کرده که به دنبال یک جت به غیر از اف-۳۵ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • aref
    aref | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    اینجا شاهین آتیش میگیره یه عده خودشونو میکشن، زیر این پستها ولی ساکتن?

  • Xtract
    Xtract | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    آخه لامصبا جدا چه جوری یه جنگنده ساختین که به خودش شلیک می‌کنه ؟؟؟? ?
    هرچی بیشتر میگذره این اف ۳۵ شاهکارهای بیشتری بهمون نشون میده ...

  • عزراییل
    عزراییل | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    باز خوبه که آمریکا تلفات و خسارت هارو رسانه ای میکنه مثل اینجا نیست که همه چی کتمان بشه مثلا اینجا کلی جنگنده و بالگرد پوسیده سقوط می کنن ولی هیچ خبری نیست انگار نه انگار که اتفاقی افتاده.

  • hasan imani
    hasan imani | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    احتمالا قبل از شلیک نیت نکرده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی