ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماده نگهدارنده پرکاربرد در مواد غذایی می‌تواند سیستم ایمنی را مختل کند

محققان با انجام تحقیقی جدید، ایمنی نوعی ماده نگهدارنده خوراکی رایج را زیر سوال بردند. به گفته آن‌ها این ترکیب که Tert-بوتیل هیدروکوینون یا TBHQ یا E319 نام دارد، احتمالا فعالیت طبیعی سیستم ایمنی را ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

محققان با انجام تحقیقی جدید، ایمنی نوعی ماده نگهدارنده خوراکی رایج را زیر سوال بردند. به گفته آن‌ها این ترکیب که Tert-بوتیل هیدروکوینون یا TBHQ یا E319 نام دارد، احتمالا فعالیت طبیعی سیستم ایمنی را مختل می‌کند.

چندین دهه است که از tBHQ به عنوان ماده نگهدارنده در مواد غذایی استفاده می‌شود و مقامات بهداشتی آمریکا و اروپا آن را ایمن می‌دانند. مقدار زیاد این ماده منجر به سرطان در جانوران می‌شود، اما در غلظت کم در دسته‌بندی غیر سرطان‌زا (non-carcinogenic) قرار گرفته است.

هدف اصلی این تحقیق، استفاده از روش‌های نوین علمی برای بررسی اثرات افزودنی‌هایی بود که در گذشته مجوز گرفته و ایمن تلقی شده‌اند. محققان در بررسی‌های خود دریافتند که tBHQ روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد.

محققان تذکر می‌دهند که یافته‌های این تحقیق بر اساس مطالعات حیوانی و مکانیکی (mechanistic) است و برای آگاهی از اثرات این ترکیب روی سیستم ایمنی انسان از جمله واکنش دفاعی علیه عفونت‌ها، پاسخ‌های ضد تومور و خودایمنی به تحقیقات بیشتر نیاز است.

مطالعه سال ۲۰۱۹ نشان داد موش‌هایی که در رژیم غذایی آن‌ها tBHQ وجود داشته، دچار اختلال در پاسخ ایمنی به عفونت‌های آنفلوانزا شده بودند. محققان می‌گویند این ترکیب احتمالاً فعالیت دو لنفوسیت تی کلیدی را مختل می‌کند. این مکانیزم نه تنها منجر به ابتلای فرد به نوع شدیدتر آنفلوانزا می‌شود، بلکه اثر واکسن را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند نتیجه مهمی که می‌توان از این تحقیق گرفت فقدان بررسی‌های جامع در مورد اثرات افزودنی‌های غذایی روی سیستم ایمنی است. مطالعات پیرامون مواد شیمایی سرطان‌زا زیاد است اما به تحقیقات بیشتری برای آگاهی از نقش افزودنی‌های غذایی در مختل کردن عملکردهای سیستم ایمنی نیاز است.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال International Journal of Environmental Research and Public Health منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی