ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الزام ثبت منازل در سامانه املاک از ۱۹ فروردین، خانه‌های خالی باید مالیات بپردازند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ همه‌ سرپرستان خانوار موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری در سامانه املاک هستند. او تاکید کرده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ همه‌ سرپرستان خانوار موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری در سامانه املاک هستند. او تاکید کرده خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

«محمود محمودزاده» در گفتگوی تلویزیونی که شب گذشته با صدا و سیما داشته از آمار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه خبر داد و گفت: «هدف از اجرای این طرح تشخیص واحد‌های خالی از سکنه است و ثبت املاک سرپرست خانوار از ۱۹ فروردین اجباری است.»

به گفته محمودزده ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد: «در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی است، اعمال می‌شود.»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده این قانون برای املاک حقیقی در شهر‌های بالای صد هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود: «برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.» به گفته محود زاده در شهر‌های کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی‌ اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر است مشمول مالیات اجاره نمی شوند.

محمودزاده تاکید کرده اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود. به گفته این مقام مسئول، حدود هفده میلیون خانه خالی در سراسر کشور شناسایی شده است: «قانون جدید تاکید بر این دارد که نگهداری خانه خالی از سکنه مرقوم به صرفه نیست و تمام سرپرستان خانواده مکلفند ظرف دوماه آینده و از ۱۹ فروردین به بعد در سامانه یکتا مالکیت خود را اعلام کنند.»

او با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: «سرپرستان خانوار می‌توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت ومشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.»

آنطور که محمود زاده اعلام کرده نخستین مالیات در سال اول به اندازه شش برابر ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود. او تاکید داشته برای واحد‌هایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است: «هدف به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه دار شدنِ بازار مصرف مسکن است.»

او درباره جزییات این طرح گفت: «برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحد‌های مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.»

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هدف از این طرح اخذ مالیات نیست گفت: «هدف از اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ تنظیم بازار مسکن اجاره‌ای و ملکی است.»

آنطور که در این طرح آمده واحد‌های مسکونی‌ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شوند به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی سال ۹۴ مصوب شد و سامانه املاک و اسکان قرار بود تا پایان بهمن سال ۹۴ آماده شود؛ اما در نهایت این سامانه ۲۹ بهمن ۹۸ رونمایی شد و اینطور که به نظر می‌رسد در سال جاری قصد دارد تا به صورت عملیاتی کاربر خود را نشان دهد. برای ورود به این سامانه و ثبت املاک خود می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • linkin park
    linkin park | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

    باج گیری به بهانه ی مگس پرانی های وطنی

  • A.Ramouz
    A.Ramouz | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

    مشکل عمده ی جوونای این مملکت نبود دسترسی به خونه خالیه ! این همه خونه خالی از کجا درومد ؟!

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    سلام
    خوشبختانه مالک حتی 1 وجب از زمین و آنچه بر آنست، نیستم
    بدبختانه آرزوی تملک هم ندارم
    وکیل مدافع خرپولان محتکر هم نیستم
    امّا اخذ/ عفو مالیات چه ربطی به خانه‌دار شدن بینوایان دارد؟
    دین مبین اسلام احیای زمین موات (ساخت/ کاشت) را باعث مالکیت انفال شمرده
    امّا دولت منّت‌گذار عمداً سنددهی به املاک روستایی را به تأخیر انداخت تا سندسازی تصاحب انفال -بی هیچ بهره‌برداری- به پایان رسد
    بدتر اینکه -با فضولی در کاربری اراضی- مانع سکونت خانوار تولیدگر در مزرعه شده
    تا اگر بینوایی از نظام بردگی مدرن (بیگاری کارگر) ذلّه شد و خواست در دل کویر/ بر قلّه قاف آلونکی ساخته با چارتا جوجه زندگی کند، زمین‌خواری نموده و باید مثل اسرائیل با لودر بر سرش خراب شود ولی ارباب زر، زور و تزویر با کوه‌خواری و شهرتراشی ملّت مستضعف را در آسمانهای اجاری چپانده و در صف ارزاق نگهداشته
    لذا طرح کوین ماینینگ از خانه‌های خالی -باز هم مثل همیشه- به نام محرومین و به کام مسئولین است
    و السلام

    • مممممم
      مممممم | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

      وقتی روی قنات مجوز چاه میدن بدون هیچ محدودیتی !!!زور(قانون، اسلام) فقط واسه قشر ضعیف جامعه

    • مممممم
      مممممم | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

      وقتی روی قنات مجوز چاه میدن بدون هیچ محدودیتی !!!

  • herogame
    herogame | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    فردا هم قانون میزارن مجرد ها باید ثبت نام کنند که مالیات بدن اگر دختر بودن بیان مراجع قضایی یه کاری باهاشون بکنیم دیگه مالیات ندن اگه پسر بودن که هیچ باید مالیات بدن! بعدشم یه قانون دیگه میزارن کلیه کسایی که زنده هستند باید مالیات بدن حتی مردم خارج کشور بالاخره دارن هوای این کره زمین رو مصرف میکنن!

  • مممممم
    مممممم | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    شهر های بالای 100هزار نفر بالای 150 متر ? چیزی نمیمونه کع☹️ بیشتر خونه ها زیر 120 متر

مطالب پیشنهادی