ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان دانشگاه استنفورد دنباله mRNA واکسن مدرنا را روی گیت‌هاب منتشر کردند

دو محقق دانشگاه استنفورد با مهندسی معکوس واکسن مدرنا برای ویروس کرونا توانسته‌اند دنباله کامل پیام‌رسان RNA یا mRNA این واکسن را روی وب‌سایت گیت‌هاب منتشر کنند. این وب‌سایت یکی از مراجع پرطرفدار برای انتشار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

دو محقق دانشگاه استنفورد با مهندسی معکوس واکسن مدرنا برای ویروس کرونا توانسته‌اند دنباله کامل پیام‌رسان RNA یا mRNA این واکسن را روی وب‌سایت گیت‌هاب منتشر کنند. این وب‌سایت یکی از مراجع پرطرفدار برای انتشار کدهای متن باز به حساب می‌آید.

به گزارش Motherboard، دنباله mRNA در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که به بدن شما می‌گوید چه کاری باید انجام دهد. این دنباله در خصوص واکسن ویروس کرونای مدرنا به بدن می‌گوید که برای مقابله با کووید-۱۹ باید چه چیزی بسازد. دنباله mRNA در واقع همان کدی است که برنامه واکسن را اجرا می‌کند.

کل مخزن مربوط به واکسن مدرنا در گیت‌هاب فقط ۴ صفحه است و نیمه نخست صفحه اول آن توضیحاتی را در بر می‌گیرد که از سوی محققان در خصوص این پروژه اعلام شده. بخش اصلی پروژه مربوط به دو صفحه پایانی است که کل دنباله mRNA را شامل می‌شود.

این دو محقق که «اندرو فایر» و «ماسا شورا» نام دارند، می‌گویند بدون این که هیچ واکسنی را از چرخه توزیع خارج کنند، موفق به استخراج این دنباله شده‌اند. تنها چیزی این دو نفر لازم داشته‌اند مقدار کمی از ته‌مانده واکسن در یک ویال مصرف‌شده بوده است. پس از تزریق واکسن معمولا مقدار کمی از ماده درون شیشه باقی می‌ماند. البته آن‌ها برای استفاده از همین ته‌مانده از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز کردند.

فایر و شورا می‌گویند قبل از انتشار این دنباله RNA با شرکت مدرنا تماس گرفتند، اما پاسخی دریافت نکردند. با این حال، FDA به آن‌ها اجازه داد تا دنباله را با مردم به اشتراک بگذارند. البته بدیهی است که تولید خانگی واکسن از طریق این دنباله شدنی نیست، و کار این دو نفر بیشتر به درد مراکز تحقیقاتی و امور آموزشی می‌خورد.

واکسن‌های ویروس کرونا قبلا هم مهندسی معکوس شده بودند. موسس دیگر مرجع نرم‌افزارهای متن باز PowerDNS در اواخر سال ۲۰۲۰ دنباله پیام‌رسان RNA واکسن فایزر را با استفاده از اطلاعات آنلاین موجود به دست آورده و منتشر کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی