ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کیا EV6 رسما رونمایی شد؛ یک سوپر کراس‌اوور برقی با شتابی بهتر از پورشه تایکان 4S

حدود دو هفته پیش بود که کیا اولین تصاویر رسمی از کراس‌اوور برقی EV6 را منتشر کرد. حالا این کمپانی به رونمایی کامل از محصول پر سر و صدای خود پرداخته و ضمن انتشار تصاویر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

حدود دو هفته پیش بود که کیا اولین تصاویر رسمی از کراس‌اوور برقی EV6 را منتشر کرد. حالا این کمپانی به رونمایی کامل از محصول پر سر و صدای خود پرداخته و ضمن انتشار تصاویر بیشتر، مشخصات فنی آن را نیز در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.

به گفته کره‌ای‌ها، کراس‌اوور EV6 یک خودروی انقلابی است که پیش‌نمایشی از محصولات آتی کیا را ارائه می‌کند. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، این خودرو بر اساس زبان طراحی جدید «اتحاد تضادها» (Opposites United) خلق شده و هیچ شباهتی به ساخته‌های قبلی کمپانی ندارد.

طراحی بدنه رادیکال

کیا ادعا می‌کند EV6 با الهام از نیروهای مثبت و انرژی طبیعی طراحی شده و بدنه آن ترکیبی است از المان‌های تیز و اشکال تندیسی. اما فارغ از توصیفات ادبی، این کراس‌اوور برقی بدنه‌ای منحصر بفرد و بسیار متفاوت از دیگر مدل‌ها دارد.

در نمای روبرو چراغ‌های مثلثی شکل بزرگ شاخص‌ترین المان موجود هستند. با توجه به الکتریکی بودن پیشرانه، مابین چراغ‌ها خبری از جلوپنجره مشبک نیست و یک نوار باریک آن دو را به هم متصل کرده است؛ سپر هم ساختاری ایرودینامیک با چند ورودی هوای مثلثی دارد. البته طبق روال مرسوم بسته به تریم، نسخه‌های مختلف EV6 از لحاظ جزئیات بدنه تفاوت‌هایی جزئی با هم خواهند داشت.

کیا EV6

در نمای جانبی کیا EV6 به واسطه ویژگی‌هایی چون طول کم کاپوت، شیب زیبای سقف، ستون‌های مشکی که حس معلق بودن سقف را القا می‌کنند، دستگیرهای در مخفی‌شونده، ستون C و خط شانه ضخیم، برجستگی درب عقب و اسپویلر انتهایی، فوق‌العاده پویا و جذاب دیده می‌شود.

چراغ LED باریک که با عبور از روی برآمدگی درب صندوق تا روی گلگیرها امتداد پیدا کرده، شاخص‌ترین ویژگی EV6 در نمای عقب محسوب می‌شود. نوار کرومی سرتاسری و سپر دو رنگ دیگر المان‌های قابل ذکر در این نما هستند.

از نظر ابعاد، EV6 با 4,680 میلیمتر طول، 1,880 میلیمتر عرض، 1,550 میلیمتر ارتفاع و 2,900 میلیمتر فاصله محوری ابعادی نزدیک به نسل سوم هیوندای سانتافه (مدل موجود در ایران) دارد.

کابینی با تمرکز بر تکنولوژی‌های نوین و سازگار با محیط زیست

کیا EV6 در داخل کابین هم از طراحی خاصی برخوردار است. داشبورد شکیل این کراس‌اوور سبز یک پنل عریض روی خود دارد؛ این پنل میزبان دو نمایشگر منحنی 12 اینچی است که یکی از آنها وظیفه ارائه اطلاعات مختلف خودرو را بر عهده داشته و دیگری برای کنترل سیستم اینفوتینمنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنطور که کمپانی کیا اعلام کرده، سیستم اینفوتینمنت EV6 به قابلیت آپدیت از راه دور و چند سرویس بر خط مجهز است. این سرویس‌ها به راننده اجازه می‌دهند فاکتورهایی مثل نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ، وضعیت باتری و میزان مسافت قابل پیمایش با شارژ باقیمانده را مشاهده کند.

فرمان دوشاخه خوش‌فرم، دکمه مدرن انتخاب وضعیت دنده، هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده و سیستم صوتی مریدین با 14 اسپیکر از دیگر خصوصیات کابین EV6 هستند. بد نیست اشاره کنیم سیستم صوتی این خودرو دارای تکنولوژی Active Sound Design بوده و بسته به سرعت حرکت، صدایی متناسب در داخل کابیت پخش می‌کند.

صندلی‌های EV6 از مواد بازیافتی ساخته شده است

با توجه به فاصله محوری 2,900 میلیمتری، کابین EV6 بسیار جادار است و همه سرنشینان فضای کافی دارند. در کنار این، صندوق عقب هم حجم مناسبی داشته و فضایی معادل 520 لیتر ارائه می‌کند. در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1300 لیتر افزایش می‌یابد. صندوق جلو هم در نسخه اروپایی EV6 حجمی برابر با 52 لیتر و در نسخه مخصوص بازار آمریکا حجمی برابر با 20 لیتر دارد.

تجهیزات ایمنی متعدد

کیا EV6 از نظر تجهیزات و سیستم‌های ایمنی دست پر وارد میدان شده که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، دستیار خروج امن، دستیار هوشمند پارک از راه دور و دستیار رانندگی در اتوبان 2.

گفتنی است دستیار رانندگی در اتوبان 2 ترکیبی از کروز کنترل تطبیق‌پذیر و حفظ خودرو در بین خطوط بوده و فقط با زدن راهنما، EV6 به طور خودکار خط حرکت را عوض می‌کند.

لیست متنوع پیشرانه‌ها

تازه‌ترین محصول برقی کره‌ای‌ها با طیف نسبتا وسیعی از قوای محرکه قابل انتخاب خواهد بود. این خودرو با باتری استاندارد، باتری حجیم، نسخه تک دیفرانسیل و نسخه دو دیفرانسیل به فروش خواهد رسید.

انرژی‌بخش مدل پایه از EV6 پک باتری 58 کیلووات ساعتی است. این باتری، موتور نصب شده روی محور عقب را که 168 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن‌ متر گشتاور دارد، تغذیه می‌کند. در نسخه تمام‌ چرخ محرک، یک موتور دیگر به روی محور جلو اضافه می‌شود تا مجموع خروجی پیشرانه به 232 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کند. این نسخه از EV6 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت نیازمند 6.2 ثانیه است. برد حرکتی نسخه مجهز به پک باتری 58 کیلووات ساعتی حدود 400 کیلومتر برآورد شده است.

اما کسانی که به دنبال مسافت قابل پیمایش و قدرت بیشتر هستند، می‌توانند به سراغ نسخه دارای باتری 77.4 کیلووات ساعتی بروند. مدل تک دیفرانسیل از این نسخه 225 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. پیشرانه مدل دو دیفرانسیل هم 321 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با تکیه بر این پیشرانه EV6 دو دیفرانسیل شتاب صفر تا صد را در عرض 5.2 ثانیه محقق کرده و مطابق با استاندارد WLTP قادر است تا 510 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.

پرچمدار EV6 با پسوند GT شناخته می‌شود. این مدل صرفا با باتری 77.4 کیلووات ساعتی و پیشرانه دو موتوره که 577 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور دارد، تولید می‌شود. کیا مدعی است EV6 GT تنها در عرض 3.5 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند؛ با این حساب باید گفت این کراس‌اوور الکتریکی از پورشه تایکان 4S سریع‌تر است.

نسخه GT از کراس‌اوور جدید کیا در مسیر مستقیم توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت را دارد. این نسخه با شارژ کامل تا 405 کیلومتر مسافت را می‌پیماید. کیا تاکید می‌کند این نسخه به نرم‌افزار محدودکننده لغزش دیفرانسیل مجهز بوده و از لحاظ هندلینگ و دینامیک در سطح بالایی قرار دارد.

نکته جالب اینکه کیا در زمان معرفی EV6 GT کلیپی از مسابقه درگ برگزار شده بین آن و چند خودروی اسپرت دیگر را به نمایش گذاشت. در این کلیپ تبلیغاتی EV6 GT موفق می‌شود در مسیر 400 متر بر فراری کالیفرنیا T، پورشه 911 تارگا 4، مرسدس AMG GT و لامبورگینی اوروس غلبه کند. البته در این مسابقه EV6 GT قافیه را به مکلارن 570S  می‌بازد!

یک خودروی برقی برای عصری جدید

EV6 مثل هیوندای آیونیک 5 بر اساس پلتفرم E-GMP توسعه یافته و از قابلیت شارژ با حداکثر نرخ 400V و 800V سود می‌برد. با تکیه بر این قابلیت، باتری EV6 در عرض 18 دقیقه از 10 درصد به 80 درصد می‌رسد. در صورت عجله داشتن، نسخه تک دیفرانسیل مجهز به باتری 77.4 کیلووات ساعتی، با کمتر از چهار و نیم دقیقه شارژ، می‌تواند انرژی لازم برای پیمایش مسافت صد کیلومتری را در خود ذخیره کند.

به منظور افزایش عمر باتری و بهبود برد حرکتی، EV6 به یک پمپ حرارتی تجهیز شده است. این پمپ وظبفه دارد حرارت آزاد شده را طوری مدیریت کند که عملکرد باتری در دماهای مختلف، اختلاف قابل توجهی نداشته باشد. برای مثال کیا می‌گوید به لطف این پمپ، برد حرکتی EV6 در دمای منفی 7 درجه، معادل 80 درصد از عملکرد خودرو در دمای 25 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

سیستم بازیابی انرژی ترمز دیگر ویژگی مهم EV6 در بخش مدیریت انرژی است. این سیستم در 6 سطح مختلف عمل کرده و طوری برنامه‌ریزی شده که امکان رانندگی فقط با یک پدال را برای راننده فراهم می‌کند. در کنار این، شیفترهایی وجود دارند که راننده را قادر می‌سازند ضمن مهار انرژی جنبشی، راحت‌تر و سریع‌تر سرعت حرکت را کاهش دهد.

کیا EV6 به یک پاور بانک بزرگ تبدیل شده و می‌تواند انرژی مورد نیاز لوازم الکترونیکی و یا سایر وسایل نقلیه را به اندازه‌ای که خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ برسانند، تامین کند. این کراس‌اوور در زمان قطعی برق، یک کولر و تلویزیون 55 اینچی را به مدت 24 ساعت روشن نگه می‌دارد.

این خودروی سبز از نظر ظرفیت بکسل کردن نیز مناسب بوده و می‌تواند باری به وزن 1600 کیلوگرم را به دنبال خود بکشد. این امر به معنای آنست که خریداران EV6 نباید از بابت حمل کمپر، تریلر یا قایق نگرانی داشته باشند، البته تا زمانی که شارژ باتری به پایین‌تر از 35 درصد نرسد.

قیمت و زمان عرضه

کیا در برخی بازارهای معین سفارش مشتریان EV6 را از الان قبول می‌کند. این کراس‌اوور الکتریکی از نیمه دوم امسال در اروپا و از اوایل سال آینده در ایالات متحده عرضه خواهد شد. کیا حساب ویژه‌ای روی موفقیت این خودرو باز کرده و انتظار دارد سالانه 20 هزار دستگاه از آن را در آمریکا و 100 هزار دستگاه از آن را در تمامی بازارها به فروش برساند. درباره قیمت EV6 فعلا حرفی به میان نیامده، ولی نشریه اتوکار انگلستان قیمت پایه 50 هزار پوندی را برای آن تخمین زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • soheil
    soheil | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

    و ما هم هر ماه درگیر قرعه کشی ماشین های زباله ایران خودرو و سایپا

  • Amir
    Amir | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    ماشین های جدید ساخت کیا واقعا قشنگ و با امکانات فراوان هستند.

  • GT
    GT | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    و کره همچنات میتازد

مطالب پیشنهادی