ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان به سرنخ‌های جدیدی در مورد رشد مجدد دندان‌ها دست یافتند

رشد مجدد دندان‌های از دست رفته دیگر افسانه نخواهد بود. گروهی از دانشمندان ژاپنی با مطالعه در زمینه ژنتیک رشد اولیه دندان‌ها، به سرنخ‌های جدیدی در مورد چگونگی بازسازی آنها دست یافتند. این کشف جدید ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

رشد مجدد دندان‌های از دست رفته دیگر افسانه نخواهد بود. گروهی از دانشمندان ژاپنی با مطالعه در زمینه ژنتیک رشد اولیه دندان‌ها، به سرنخ‌های جدیدی در مورد چگونگی بازسازی آنها دست یافتند. این کشف جدید می‌تواند برای افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌ یا از بیماری مادرزادی ناتوانی در رشد دندان رنج می‌برند،‌ امیدوار کننده باشد.

دانشمندان با بررسی ژنی خاص در موش‌ها به نتایج جالب توجهی دست یافتند. این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه «کیوتو» ژاپن و با همکاری محققانی از دانشگاه «فوکوی» انجام شده و این گروه تحقیقاتی مولکول‌هایی به نام پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) و Wnt را مورد بررسی قرار دادند.

این مولکول‌ها در تنظیم رشد اندام‌ها و بافت‌های مختلف در مراحل اولیه نقش موثری دارند. تیم تحقیقاتی متوجه شدند که این مولکول‌ها به صورت مشخص در فرآیند رشد دندان‌ها نیز نقش حیاتی ایفا می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ژنی خاص به نام «ژن-1» یا «USAG-1» نقش موثری در رشد دندان‌ها دارد.

«کاتسو تاکاهاشی» یکی از محققان ژاپنی معتقد است که ژن USAG-1 در تعامل با BMP و Wnt به رشد دندان‌ها کمک می‌کند. آزمایش‌های اولیه روی موش‌هایی که دندان خود را از دست داده بودند، انجام شد. در جریان آزمایش‌ها دانشمندان متوجه شدند که BMP  نقش اساسی در تعیین تعداد دندان‌هایی که در موش‌ها رشد می‌کنند، بازی می‌کند. برای مثال در یکی از آزمایش‌ها با کمک داروهای آنتی بادی مونوکلونال، مشخص شد یک دوز آنتی بادی باعث رشد یک دندان کامل در موش‌ها می‌شود. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد الگوی رشد دندان موش‌ها از این زوایه شباهت زیادی به رشد دندان در انسان‌ها دارد.

برنامه بعدی این تیم تحقیق آن است که آزمایش‌های آنتی بادی را روی حیوانات دیگری از جمله خوک و سگ نیز مورد بررسی قرار دهند.

دانشمندان معتقد هستند که مطالعات انجام شده هنوز در فاز اولیه قرار دارد ولی نشان می‌دهد که داروهای آنتی بادی مونوکلونال می‌توانند در رشد مجدد دندان‌ها نقش داشته باشند. در صورتی که آزمایش‌های بعدی روی خوک‌ها و سگ‌ها نیز نتایج مثبتی داشته باشد،‌ تیم تحقیقاتی می‌توانند از این روش به عنوان درمانی برای رشد دندان‌ها اتکا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Agha Saib
    Agha Saib | ۱۲ فروردین ۱۴۰۰

    چی خوب??

  • Shahram Yalameha
    Shahram Yalameha | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

    جالب بود خیلی ممنونم از مطالب خوبتون. بازم ازین چیزا بگذارید

مطالب پیشنهادی