ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل ۴۵ سال پیش در چنین روزی تاسیس شد

اپل در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۷۶ تاسیس شد و شاید بنیانگذاران آن فکرش را هم نمی‌کردند روزی به باارزش‌ترین کمپانی جهان تبدیل شود. اپل در دوران حضورش در بازار اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۶

اپل در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۷۶ تاسیس شد و شاید بنیانگذاران آن فکرش را هم نمی‌کردند روزی به باارزش‌ترین کمپانی جهان تبدیل شود.

اپل در دوران حضورش در بازار اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته و محصولات زیادی را روانه بازار کرده، محصولاتی که صدها میلیون طرفدار دارند و تاثیر چشمگیری روی بازار گذاشته‌اند.

در اواسط دهه ۷۰ میلادی یکی از بنیانگذاران اپل یعنی استیو وزنیاک محصولی را طراحی کرد که اپل I نام گرفت. وظیفه فروش این دستگاه برعهده دیگر بنیانگذار اپل یعنی استیو جابز گذاشته شد. البته قبل از اینکه چنین شرکتی شکل بگیرد، این دو نفر به دنبال فروش ایده‌های خود به شرکت‌های مختلف بودند.

در آن زمان وزنیاک مهندس شرکت هیولت پاکارد بود و توانست طراحی خود در اختیار مهندسان ارشد با این امید که آن را می‌خرند، قرار دهد. این مهندسان از کارایی مناسبی این محصول و همچنین قیمت مناسبش خبر دادند، با این حال آن را نخریدند.

علاوه بر وزنیاک، استیو جابز هم به دنبال فروش محصولات به شرکت آتاری بود. این شرکت دستگاهی را نخرید که در آینده کامپیوتر اپل II نام گرفت. با این وحود، این کمپانی جابز را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری آشنا کرد، مسیری که منجر به شکل‌گیری اپل شد.

زمانی که جابز و وزنیاک رسما شرکت اپل را شکل دادند، فرد دیگری همراه آن‌ها بود. این فرد که «رونالد وین» نام دارد، یکی از مهندسان آتاری بود. با این حال وین پس از مدت کوتاهی از این کمپانی جدا شد.

این سه نفر در ۱ آوریل ۱۹۷۶، یعنی دقیقا ۴۵ سال پیش اپل را تاسیس کردند اما وین تنها پس از ۱۲ روز از سمتش استعفا داد. به او ۱۰ درصد سهام اپل پیشنهاد شد، اما تصمیم گرفت آن را بفروشد.

چنین اقدامی منجر به افزودن یک تاجر مجرب به نام «مایک مارکولا» به عنوان سرمایه‌گذار به اپل در سال ۱۹۷۷ شد. مسلما جدایی وین یک اشتباه بزرگ بود و فکرش را هم نمی‌کرد روزی اپل به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود.

پس از جدایی وین و پیش از اینکه مارکولا اپل را به یک شرکت بزرگ تبدیل کند، اپل اولین موفقیتش را تجربه کرد. اپل بدون اینکه پولی داشته باشد، ۵۰ کامپیوتر اپل II ساخت و آن‌ها را یک روز پیش از پرداخت پول به تامین‌کنندگان فروخت. با این وجود پس از پیوستن مارکولا، جابز و وزنیاک تجارت را یاد گرفتند.

استیو جابز سال‌ها بعد اعلام کرد که به گفته مارکولا هدف نباید درآمدزایی باشد چرا که اگر پول اولین تفکر باشد، شرکت با مشکل مواجه می‌شود. اگر چیزی بسازید که به آن باور دارید و روی ساخت شرکتی تمرکز کنید که برای همیشه ماندگار می‌شود، پول به سمت شما می‌آید.

چنین ایده‌ای هنوز در اپل به چشم می‌خورد. کوپرتینویی‌ها تا به امروز محصولات ماندگار زیادی را طراحی و روانه بازار کرده‌اند که نه تنها درآمد آن‌ها را افزایش چشمگیری داده‌اند، بلکه جهت بازار را هم تغییر داده‌اند. از آیفون‌ها گرفته تا جدیدترین مک‌های مجهز به چیپ M1، اپل تبدیل به شرکتی شده که جهت بازار را تغییر می‌دهد و کمپانی‌های دیگر هم مجبور به پیروی از آن می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    جمهوری اسلامی هم در حدود ۴۰ سال پیش تاسیس شد. اپل دسترسی به نفت و معادن نداشت. اپل مدیران آگاه و باسواد داشت و توانست در سال ۲۰۱۹ درآمدی در حدود ۲۷۵ میلیارد دلار داشته باشد. جمهوری اسلامی در همین سال از فروش نفت، به گفته ی معاون اول رییس جمهوری - جهانگیری، درآمدی درحدود ۸ میلیارد دلار از فروش نفت داشته است. تفاوت را احساس کنید.

مطالب پیشنهادی