ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تایپ کاراکترهای ویژه
تکنولوژی

چطور در ویندوز کاراکترهای ویژه تایپ کنیم؟

شاید در هنگام نوشتن یک گزارش نیازمند استفاده از کاراکترهای ویژه باشید و مجبور شوید کلماتی مانند «años» را بنویسید. به همین علت می‌خواهیم نحوه تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز را به شما آموزش دهیم. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

شاید در هنگام نوشتن یک گزارش نیازمند استفاده از کاراکترهای ویژه باشید و مجبور شوید کلماتی مانند «años» را بنویسید. به همین علت می‌خواهیم نحوه تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز را به شما آموزش دهیم.

کاراکترهای ویژه یا حرکت‌گذاری در برخی از زبان‌ها رایج هستند و بنابر هر دلیلی شاید مجبور به استفاده از آن‌ها باشید. اگرچه در تایپ زبان فارسی هم از حرکت‌گذاری یا اعراب‌گذاری استفاده می‌کنیم، اما شاید بسیاری از ما به سراغ آن‌ها نرفته باشیم و از نحوه تایپ کاراکترهای ویژه بی‌اطلاع باشیم.

اگر نیازمند استفاده از این کاراکترها باشید، می‌توانید به راحتی در یک سیستم ویندوزی آن‌ها را به اسناد، ایمیل‌ها یا متون اضافه کنید. در ادامه برای یادگیری نحوه تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز همراه دیجیاتو باشید.

از کیبورد لمسی استفاده کنید

ساده‌ترین راه برای استفاده از کاراکترهای ویژه، فعالسازی کیبورد لمسی ویندوز است. اگر از یک تبلت ویندوزی استفاده کنید یا اینکه مشغول استفاده از کامپیوتر خود در حالت تبلت باشید، کیبورد لمسی بطور خودکار ظاهر می‌شود. اگر دستگاه شما نمایشگر لمسی ندارد، می‌توانید از آیکون کیبورد که در تسکبار ظاهر می‌شود، استفاده کنید. اگر این آیکون در سمت راست تسکبار وجود ندارد، مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی تسکبار راست کلیک کنید.
  • گزینه Show touch keyboard button را انتخاب کنید.

تایپ کاراکترهای ویژه

حالا با مراحل زیر می‌توانید از یک کاراکتر ویژه استفاده کنید:

  • روی آیکون کیبورد لمسی کلیک کنید.
  • کیبورد لمسی در برابرتان قرار می‌گیرد. حالا روی حرف موردنظرتان کلیک کرده و صبر کنید، البته اگر نمایشگر دستگاه‌ لمسی است، انگشتان را روی حرف نگه دارید.
  • با اینکار چندین کلید اضافه در برابرتان ظاهر می‌شود و می‌توانید حرف مدنظرتان را با نمادهای مختلف تایپ کنید و آن را در متن ببینید.
  • اگر می‌خواهید به متن یک ایموجی اضافه کنید، روی کلید ایموجی ضربه بزنید که در سمت چپ کلید اسپیس قرار گرفته است.

تایپ کاراکترهای ویژه

به سراغ کیبورد ایموجی بروید

یکی دیگر از روش‌های تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز، استفاده از کیبورد ایموجی این سیستم عامل است. هدف اصلی این کیبورد افزودن ایموجی‌ها به متن است، اما کاربرد دیگری هم دارد و استفاده از آن ساده است:

  • کلید ویندوز (کلید دارای نماد ویندوز) را نگه داشته و کلید نقطه را فشار دهید.
  • در این زمان کیبورد ایموجی ظاهر می‌شود و چندین ایموجی در برابرتان قرار می‌گیرد. روی تب نمادها در بالای کیبورد کلیک کنید.

تایپ کاراکترهای ویژه

  • در این بخش کاراکترهای ویژه قرار گرفته‌اند. در میان آن‌ها اسکرول کرده تا کاراکتر مدنظرتان را پیدا کنید.

از Character Map استفاده کنید

اگر می‌خواهید به سراغ روش قدیمی‌تری برای تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز بروید، می‌توانید از Character Map استفاده کنید که نسخه پیچیده‌تر کیبورد لمسی است اما کار یکسانی انجام می‌دهد.

برای دسترسی به Character Map در ویندوز ۱۰ مراحل زیر را انجام دهید:

  • در نوار جستجوی تسکبار کلمه Character را تایپ کرده و اپ Character Map را انتخاب کنید.
  • با کلیک روی این گزینه، یک پنجره جدید در برابرتان ظاهر می‌شود که دارای کاراکترهای ویژه زیادی برای یک فونت خاص است. در بالای این پنجره یک منوی کشویی به چشم می‌خورد که می‌توانید فونت موردنظرتان را از آن انتخاب کنید.

تایپ کاراکترهای ویژه

  • روی کاراکتر ویژه مدنظرتان کلیک کرده و سپس با انتخاب گزینه Select، در بخش Characters to copy قرار می‌گیرد.
  • در نهایت روی دکمه Copy کلیک کنید و آن را در متن پیست کنید.

کیبورد بین‌المللی آمریکایی را امتحان کنید

یکی دیگر از راه‌های تایپ کاراکترهای ویژه استفاده از کیبورد بین‌المللی آمریکایی است که امکان افزودن راحت‌تر آن‌ها را فراهم می‌کند. برای دسترسی به این کیبورد مراحل زیر را انجام دهید:

  • به مسیر Settings > Time & Language > Language بروید.
  • به دنبال گزینه Preferred Languages باشید، روی گزینه English (United States) کلیک کرده و گزینه Options را انتخاب کنید.
  • بخش Keyboards را پیدا کنید. در این بخش احتمالا تنها یک آیکون کیبورد با عنوان US/QWERTY به چشم می‌خورد. روی گزینه Add a keyboard کلیک کنید.
  • در منوی پاپ آپی که ظاهر می‌شود، به دنبال گزینه United States-International / QWERTY باشید و روی آن کلیک کنید.

تایپ کاراکترهای ویژه

با اینکار می‌توانید از کیبورد آمریکایی استاندارد یا بین‌المللی آن استفاده کنید. در سمت راست تسکبار با کلیک روی آیکون زبان دو گزینه ENG / US و ENG / INTL در برابرتان ظاهر می‌شود که برای استفاده از هرکدام، باید روی آن کلیک کنید. البته بجای این کار می‌توانید کلیدهای ویندوز و اسپیس را هم برای تغییر زبان فشار دهید.

تایپ کاراکترهای ویژه

کیبورد بین‌المللی آمریکایی دو راه برای افزودن یک کاراکتر ویژه پیش روی شما قرار می‌دهد:

  • از کلید Alt در سمت راست کیبورد به همراه حرف موردنظرتان استفاده کنید تا یک ترکیب مناسب در اختیارتان قرار بگیرد. برای مثال با فشردن کلیدهای Alt + e، حرف é تایپ می‌شود.
  • راه دوم، فشردن کلید سمبل و حرف مدنظرتان است. برای مثال ابتدا نماد ~ را فشار دهید و سپس کلید n را بزنید تا حرف ñ تایپ شود.

از یونیکد استفاده کنید

روش آخر برای تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز، استفاده از یونیکد است. زمانی که در Character Map یک حرف یا کاراکتر ویژه را انتخاب می‌کنید، در گوشه سمت راست پایین پنجره کلمه Keystroke به همراه Alt و یک عدد با ۴ رقم ظاهر می‌شود. این عدد، یونیکد نماد را نشان می‌دهد.

اگر بطور مداوم از تعداد اندکی کاراکتر ویژه استفاده می‌کنید، راه ساده‌تری برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. برای چنین کاری روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • کلید Alt را فشار دهید و سپس ۴ رقم یونیکد را تایپ کنید. برای چنین کاری به نام پد جداگانه روی کیبورد نیاز دارید و البته کلید NumLock هم باید فعال باشد.
  • اگر در حال کار با مایکروسافت ورد، ورد‌پد، اوت‌لوک یا دیگر اپ‌های مایکروسافت هستید، می‌توانید رقم یونیکد را تایپ کرده و سپس Alt-X را تایپ کنید.
  • شما همچنین می‌توانید کلید کنترل به همراه نماد را فشار دهید و سپس حرف موردنظرتان را انتخاب کنید. برای مثال '+ctrl و e را فشار دهید تا در یکی در برنامه‌های مایکروسافت حرف é تایپ شوید.

روش‌های بالا به راحتی تایپ کاراکترهای ویژه در ویندوز را برایتان امکان‌پذیر می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی