ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ستاد مقابله با کرونا:‌ آغاز واکسیناسیون همگانی از مهرماه خواهد بود

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن‌های ایرانی کرونا اعلام کرد با تمام این تفاصیل، یش‌بینی آنها برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از مهرماه سال جاری است. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن‌های ایرانی کرونا اعلام کرد با تمام این تفاصیل، یش‌بینی آنها برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از مهرماه سال جاری است.

«مصطفی قانعی» رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگوی خود با ایسنا درباره آخرین وضعیت تولید واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: «هم‌اکنون واکسن کرونا بنیاد برکت در حال طی کردن فازهای دو و سه مطالعات بالینی است. واکسن انستیتو رازی با نام کووپارس و واکسن وزارت دفاع با نام فخرا در مرحله اول کارآزمایی بالینی قرار دارند و احتمالا تا آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت هم یک یا دو واکسن دیگر بتوانند مجور آغاز کارآزمایی را دریافت کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم از شهریور یا مهرماه واکسن‌های ایرانی را به میزان نیاز وارد بازار کنیم.»

به گفته او ممکن است تولید انبوه واکسن بنیاد برکت از خرداد آغاز شود و ذخیره‌سازی هم صورت گیرد و پس از دریافت مجوز اقدام به توزیع آن کنند.

قانعی درباره سرانجام واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کشور کوبا،‌ بیان کرد: «۱۰۰ هزار واکسن‌ به کشور وارد شده است و فکر می‌کنم از دهه سوم فروردین ماه فاز سوم تست بالینی آنها آغاز شود. این ۱۰۰ هزار دوز قرار است به داوطلبین تزریق شود که البته هنوز فراخوانی برای جذب داوطلب صادر نشده است.»

به گفته قانعی ۱۱ پرونده درباره تولید واکسن به وجود آمد که در نهایت سه مورد آنها به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده‌اند. وی درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان، تصریح کرد: «در دنیا در خصوص واکسیناسیون کودکان هم مطالعاتی در حال انجام است اما ما فعلا در ایران مطالعه‌ای در این زمینه نداریم و فعلا از نتایجی که دنیا اعلام کند استفاده خواهیم کرد.»

قانعی با ذکر این نکته که ۷۰ درصد واکسن کرونا را تنها ۱۰ کشور برای خود برده‌اند اعلام کرد که «تحریم‌های ظالمانه‌ای در اینباره نسبت به ایران و چند کشور دیگر صورت گرفته است: « برای تامین ماده اولیه یک واکسن دستور سریع دادند که کسی به ما ماده اولیه نفروشد؛ البته این فقط مخصوص ما نیست بلکه در حال ذخیره اقلام و واکسن برای خودشان هستند.» او می‌گوید  برای ماده اولیه از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی حمایت می‌‌شود.

قانعی در صحبت‌های خود همچنین گفته که تا سه ماه دیگر خط تولید واکسن اسپوتنیک آغاز خواهد شد.

با نگاهی به صحبت‌های قانعی به نظر می‌رسد که ایران قصد دارد واکسیناسیون کرونا را کاملا به وسیله واکسن‌های تولیدی خود انجام دهد و مواردی مانند خرید واکسن فعلا در دستور کار این کمیته قرار ندارد.

گفتنیست پیش از این نیز «حسن روحانی» اعلام کرده بود که ایران در سال ۱۴۰۰ سه واکسن تولید داخل خواهد داشت و همچنین زمان مهرماه نیز به عنوان زمان واکسیناسیون کرونا در ایران توسط همین کمیته نیز اعلام شده بود اما اظهارات جدید نشان می‌دهد که تاریخ مهرماه بیشتر از حدس و گمان است و احتمالا زمان واقعی واکسیناسیون عموم مردم خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • itookan
    itookan | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰

    آورین! اگه این ولنگاری نیست پس چیه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی