ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ لرزه
تکنولوژی

کاوشگر اینسایت دو مریخ لرزه بزرگ ثبت کرد

ناسا خبر از دو مریخ لرزه قدرتمند در سیاره سرخ داده که توسط کاوشگر اینسایت کشف شده است. ماموریت اصلی کاوشگر اینسایت این است که روی سطح مریخ ثابت مانده و لرزش‌های آن را ثبت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

ناسا خبر از دو مریخ لرزه قدرتمند در سیاره سرخ داده که توسط کاوشگر اینسایت کشف شده است.

ماموریت اصلی کاوشگر اینسایت این است که روی سطح مریخ ثابت مانده و لرزش‌های آن را ثبت کند. بنابراین به یک لرزه نگار گنبدی شکل فوق العاده حساس مجهز است که توسط آژانس فضایی فرانسه (CNES) طراحی شده است. اینسایت که از نوامبر ۲۰۱۸ روی مریخ قدم گذاشته ماموریت‌های موفقیت آمیزی از جمله ثبت اولین مریخ لرزه را در کارنامه خود دارد. اینسایت اخیرا دو زلزله قوی در همان مکانی را ثبت کرده که پیش از این هم موفق شده بود در سال ۲۰۱۹ دو مریخ لرزه دیگر را تشخیص دهد. مکانی که کاوشگر در آن مستقر است از نظر لرزه یکی از مناطق فعال مریخ به حساب می‌آید.

دو مریخ لرزه اخیر بزرگی ۳.۳ و ۳.۱ داشته‌اند و در منطقه‌ای به نام «حفره سربروس» اتفاق افتاده است. این دو زلزله در ۷ و ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ سطح سیاره سرخ را لرزانده‌اند. شاید تصور کنید که زلزله‌هایی با این بزرگی، معمولا در زمین احساس نمی‌شوند؛ اما بسته به این که به چه میزان به ما نزدیک باشند و در چه عمقی از زمین اتفاق افتاده باشند، ممکن است برخی افراد متوجه آن شوند. در منطقه حفره سربروس همچنین شواهدی از رانش سطح مریخ وجود دارد و ممکن است برخی تخته سنگ‌ها از جای خود جابجا شده باشند.

مریخ لرزه
لرزه نگار گنبدی شکل کاوشگر اینسایت

کاوشگر اینسایت تاکنون موفق به ثبت بیش از ۵۰۰ مریخ لرزه شده و بر این اساس احتمال می‌رود در زیر سطح سیاره، نوعی فعالیت‌های آتشفشانی در جریان باشد و حتی شاید مشابه زمین، سنگ‌های مذاب (ماگما) در حال حرکت باشند. ماگما در زیر سطح همچنین ممکن است باعث ایجاد همان دریاچه‌های زیر سطحی در قطب جنوب مریخ شده باشند؛ همان دریاچه‌هایی که محققان در سال ۲۰۱۸ از وجود آن خبر دادند.

در مریخ، فصل زمستان شمالی می‌تواند با بادهای فراوان همراه باشد. همین موضوع می‌تواند شناسایی مریخ لرزه توسط کاوشگر اینسایت را غیر ممکن کند. اما اکنون زمان مناسبی برای ثبت لرزه‌های بیشتر است؛ چرا که در حال حاضر بادی وجود ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی