ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بی ام و با همکاری فورد باتری حالت جامد تولید می‌کند

تقریبا روزی نیست که خبری از تولید باتری حالت جامد منتشر نشود و به هر سمت و سویی که نگاه کنید یک شرکت کوچک یا بزرگ به سختی مشغول توسعه باتری های حالت جامد است. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

تقریبا روزی نیست که خبری از تولید باتری حالت جامد منتشر نشود و به هر سمت و سویی که نگاه کنید یک شرکت کوچک یا بزرگ به سختی مشغول توسعه باتری های حالت جامد است.

باتری حالت جامد شبیه به مرغ سوخاری شده است. تقریبا همه مزیت های ممکن را به ارمغان خواهد آورد. قیمت پایین، چگالی انرژی بالاتر و سرعت شارژ بیشتر از جمله وعده هایی است که به ما داده‌اند.

باتری های لیتیوم یونی معمولی از الکترولیت نیمه مایع بین آند و کاتد استفاده می‌کند و در صورت گرم شدن بیش از حد احتمال انفجار آن‌ها وجود دارد. در باتری های حالت جامد از یک ماده جامد به جای الکترولیت نیمه مایع استفاده می‌شود که در برابر گرما مقاومت بسیار زیادی دارد و حتی در زمان برخورد نیز آسیب کمتری می‌بیند.

باتری حالت جامد

سیستم‌های خنک کننده ساده‌تر و کم هزینه تر از دیگر مزیت های این دست از باتری ها هستند. البته که به طور معمول آنچه که در آزمایشگاه ممکن می‌شود تضمینی برای عملیاتی بودن در محصول نهایی وجود ندارد.

به همان اندازه که سلول های باتری امروزی بسیار پیشرفته هستند. روند تولید و ساخت آنها شبیه به نوارهای کاست است.

برای قرار دادن الکترولیت نیمه مایع درون هر سلول از ماشین های غلطکی قدیمی استفاده می‌شود و یک پوشش اکسید فریک را بر روی یک نوار پلاستیکی قرار می‌دهد.

به همین دلیل هر محصول جدیدی که از تکنیک های تولید موجود استفاده کند شانس موفقیت بالاتری خواهد داشت. یک محصول جدید با روش تولید جدید نیازمند تجهیزات تولید جدید نیز خواهد بود و در نتیجه هزینه‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.

طبق بیانیه منتشر شده توسط فورد، بی ام و و تویوتا باتری های حالت جامد به زودی بر روی خطوط تولید شرکت های خودروسازی قرار خواهند گرفت.

فورد و بی ام و در کلرادو آمریکا سرمایه گذاری کرده‌اند و نتیجه آن نیز تولید باتری 20 آمپر ساعتی ساخته شده از فلز لیتیوم است که 330 وات بر کیلوگرم و 22 لایه سلول دارد. این شرکت مدعی است که باتری های آنها تا سال 2022 به بیش از 400 وات بر کیلوگرم خواهد رسید.

اما نکته مهم و اساسی استفاده از همان روش قدیمی تولید است که می‌توان آن را در مقیاس تجاری نیز استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از 400 نمونه اولیه در اختیار شرکت های خودروسازی قرار گرفته تا با انجام تست های مستقل کارایی و قابلیت های آن‌ها را مورد سنجش قرار دهند و در نهایت در سال 2022 تولید انبوه این باتری ها آغاز شود.

نمای درون باتری حالت جامد

از مهم ترین مزیت های باتری تولید شده توسط فورد و بی ام و می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد بالا در دمای -10 درجه سانتی گراد
  • شارژ تا 50 درصد در عرض 15 دقیقه در دمای اتاق
  • ضخامت جدا کننده سلول های باتری تا 25 میکرون

همچنین در مورد عمری باتری ها نیز شرکت تولید کننده می‌گوید سلول های حالت جامد قادر به تخلیه مداوم انرژی تا 5 درجه سانتی گراد هستند.

باتری حالت جامد

احتمالا اوج عملکرد باتری های طراحی شده را در پایان سال 2021 خواهیم دید به گونه‌ای که این باتری ها می‌توانند نیاز خودروسازان را برای مدت به نسبت طولانی بر طرف کنند.

مدیر ارشد فناوری این شرکت اعلام کرده است که باتری های حالت جامد ثابت کرده‌اند که از دمای انجماد تا 70 درجه سانتی گراد امن هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از نسل جدید باتری ها می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی