ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نقض حریم خصوصی رانندگان؛ اتهام تازه سیستم خودران تسلا

یکی از ویژگی‌های محصولات تسلا که آنها را از رقبا متمایز می‌کند، بهره‌گیری از دوربین‌های متعدد در داخل کابین و روی بدنه است. این دوربین‌ها وظیفه دارند به پایش کابین و محیط اطراف پرداخته و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

یکی از ویژگی‌های محصولات تسلا که آنها را از رقبا متمایز می‌کند، بهره‌گیری از دوربین‌های متعدد در داخل کابین و روی بدنه است. این دوربین‌ها وظیفه دارند به پایش کابین و محیط اطراف پرداخته و اطلاعات گردآوری شده را در اختیار سیستم‌های پیشرفته بگذارند.

اما آنطور که نشریه کنسیومر ریپورتس (Consumer Reports) گزارش کرده، دوربین موجود روی آینه مرکزی مدل 3 و مدل Y، ممکن است در برخی سناریوهای معین اقدام به ضبط و اشتراک‌گذاری ویدیو کند. این دوربین در حالت پیش‌فرض خاموش است، ولی وقتی فعال شود، درست چند لحظه قبل از وقوع تصادف یا وارد مدار شدن ترمز اضطراری خودکار، شروع به فیلمبرداری کرده و آن را به تسلا ارسال می‌کند.

هر چند مدل 3 و مدل Y به دوربین داخل کابین مجهز هستند، ولی این دوربین ارتباطی با سیستم کنترل هوشیاری راننده ندارد و دو خودروی مذکور فقط از طریق حرکات فرمان، میزان تمرکز راننده خود را تشخیص می‌دهند. این در حالی است که سایر خودروسازان با کمک تکنولوژی اینفرارد و کنترل جهت نگاه راننده و همچنین وضعیت سر، میزان هوشیاری وی را ارزیابی می‌کنند. از این تکنولوژی با عنوان سیستم بسته یاد می‌شود و از بابت حریم خصوصی نسبت به آن نگرانی وجود ندارد.

تسلا می‌گوید ویدیوهای دریافتی از دوربین داخل کابین، برای توسعه سیستم‌های ایمنی و بهبودهای نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد

جان دیویسن (John Davisson) مشاور Electronic Privacy Information Center در این رابطه گفته:

«هر گاه که ویدیویی ضبط می‌شود، می‌توان بعدا به آن دسترسی پیدا کرد. شاید قوانینی برای اینکه چه کسانی مجوز دسترسی به این ویدیوها را دارند، تصویب شده باشد؛ اما در صورت وقوع تصادف شرکت‌های بیمه، پلیس، قانونگذاران و دیگر ارگان‌ها ممکن است بتوانند به داده‌های مشابه دسترسی داشته باشند.»

نقض حریم خصوصی رانندگان توسط تسلا

این نگرانی‌ها در حالی است که ایلان ماسک اخیرا گفته تسلا می‌تواند از دوربین‌های داخل کابین به منظور منع کردن برخی رانندگان از شرکت در تست نسخه آزمایشی فناوری کاملا خودران استفاده کند. با توجه به این امر، کلی فانک‌هاوسر (Kelly Funkhouser) از کارشناسان نشریه کنسیومر ریپورتس معتقد است تسلا از دوربین‌ها و دیگر سیستم‌های موجود برای منافع خود بهره‌برداری می‌کند.

وی در این رابطه گفته:

«ما قبلا دیده‌ایم که تسلا پس از وقوع تصادف در حالت اتوپایلوت، بلافاصله راننده را بخاطر عدم توجه به جلو، سرزنش کرده است. این کمپانی می‌تواند از ویدیوها، بجای کشف علت عدم تمرکز راننده، برای اثبات مقصر بودن وی استفاده کند!»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی