ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا با جدایی از «استقامت» روی سطح مریخ قرار گرفت

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا یک گام دیگر به انجام اولین پرواز خود در مریخ نزدیک‌تر شد. سازمان فضایی آمریکا بالاخره اعلام کرد که مریخ‌نورد «استقامت» این هلیکوپتر را با موفقیت روی سطح سیاره سرخ قرار داده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا یک گام دیگر به انجام اولین پرواز خود در مریخ نزدیک‌تر شد. سازمان فضایی آمریکا بالاخره اعلام کرد که مریخ‌نورد «استقامت» این هلیکوپتر را با موفقیت روی سطح سیاره سرخ قرار داده است. این مریخ‌نورد در واقع تا این‌جای کار نقش تاکسی فضایی «نبوغ» را بازی کرده و البته ایستگاه شارژ آن بوده است.

هلیکوپتر ۸۰ میلیون دلاری «نبوغ» از زمان فرود «استقامت» بر سطح مریخ به زیر شکم این کاوشگر چسبیده بود. ولی از مدتی پیش «استقامت» حرکت به سمت محل پرواز «نبوغ» را آغاز کرد تا این هلیکوپتر بتواند به عنوان اولین هواپیمای ساخت دست بشر در اتمسفر مریخ پرواز کند.

زمانی که «استقامت» به محل دقیق مدنظر ناسا رسید، فرآیند پیچیده جداسازی «نبوغ» آغاز شد. این فرآیند چند روزه شامل چرخش هلیکوپتر از موقعیت افقی به عمودی، باز کردن پاها و آخرین شارژ باتری «نبوغ» بود که حدود شش روز برای این هلیکوپتر انرژی تامین خواهد کرد. ولی حساس‌ترین بخش ماجرا مربوط به زمانی بود که مریخ‌نورد ناسا «نبوغ» را از فاصله ۱۰ سانتی‌متری روی سطح سیاره سرخ رها کرد. البته که این اتفاق در نهایت موفقیت‌آمیز بود.

ناسا در توییتی ضمن اعلام این خبر گفت که ماموریت بعدی «نبوغ» زنده ماندن و پشت سر گذاشتن ساعات شب مریخ خواهد بود. «باب بالارام» مهندس ارشد «پروژه هلیکوپتر مریخ» در «آزمایشگاه پیشران جت» ناسا در این خصوص می‌گوید «نبوغ» تاکنون به «استقامت» متصل بود و می‌توانست باتری خود را شارژ نگه دارد و از طریق گرمای مریخ‌نورد دمایی در حدود ۷ درجه سانتی‌گراد داشته باشد.

داشتن سیستم گرمایشی روی مریخ بسیار مهم است، چون دما در شب تا منفی ۹۰ درجه می‌رسد. گرما از قطعات حساس دستگاه مثل باتری و قطعات الکترونیکی آن محافظت می‌کند. ولی حالا که این هلیکوپتر از «استقامت» جدا شده، باید به دمای پایین عادت و انرژی موردنیاز خودش را از نور خورشید تامین کند.

بالارام می‌گوید: «نبوغ قادر نیست دمای قطعات داخلی خود را در حد مطبوع ۷ درجه نگه دارد چون انرژی بسیار زیادی از باتری این دستگاه گرفته می‌شود. در عوض ترموستات هلیکوپتر پس از قرارگیری روی سطح مریخ در حدود منفی ۱۵ درجه یا پایین‌تر تنظیم می‌شود. آن‌گاه باید اولین شب خود را سپری کند و زنده بماند!»

ناسا تایید کرده که «نبوغ» اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۲ فروردین انجام خواهد داد و اطلاعات آن در تاریخ ۲۳ فروردین به زمین می‌رسد. اولین پرواز این هلیکوپتر یک پرواز کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای در ارتفاع ۳ متری خواهد بود. ولی ناسا در نظر دارد که در یک بازه زمانی ۳۰ روزه چهار پرواز دیگر با حداکثر مدت زمان ۹۰ ثانیه و فاصله ۴۸ متر از کاوشگر داشته باشد. «نبوغ» می‌خواهد بررسی و اثبات کند که پرواز در اتمسفر رقیق و گرانش پایین مریخ چگونه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی