آیا آب معدنی واقعاً تاریخ انقضا دارد؟

آیا آب معدنی واقعاً تاریخ انقضا دارد؟

آب معدنی از آن چیزهای پرمصرفی است که همه ی ما تجربه ی استفاده از آن را داشته ایم. اما آیا می دانستید آب معدنی هم تنها تا زمان مشخصی قابل استفاده است؟ آخرین باری که تاریخ انقضای روی بطری آب معدنی را چک کردید چه زمانی بود؟

بله آب معدنی هم واقعاً تاریخ انقضایی دارد که به سر می رسد. و گرچه علت تاریخ انقضا داشتن گوشت یا مواد لبنی شاید برایتان واضح باشد، اما شاید از تاریخ انقضا داشتن آب معدنی تعجب کنید.

در بحث تاریخ انقضای آب معدنی آن چیزی که باید نگرانش باشید کیفیت آب نیست. پلاستیکی است که آب را با آن بسته بندی می کنند: معمولاً پلی اتیلن ترفتالات (PET) برای بطری های آب معدنی کوچک و بزرگ و پلی اتیلن سنگین (HDPE) برای بطری های آب سردکن ها. با سر رسیدن انقضای آب معدنی یا به خصوص با قرارگیری در معرض حرارت از جمله نور خورشید و گرمای ماشین یا کامیون های حمل بار، این پلاستیک ها به درون آب نشت می کنند. به این ترتیب، سم درون این پلاستیک ها وارد آب می شود.

وقوع این اتفاق نه تنها بر روی مزه ی آب اثر می گذارد بلکه می تواند صدمات جدی به سلامت بدن وارد کند. این سم ها سیستم غدد درون ریز بدن را مختل می کنند، امری که باعث مشکلات باروری، سرطان های مختلف، مشکلات عصب شناختی و وارد شدن صدمه به دستگاه ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، متخلخل بودن ساختار پلاستیک باعث می شود هر بو و چیز ناخوشایندی که در بیرون بطری وجود دارد به آب درون آن راه پیدا کند.

پس تاریخ انقضای روی بطری آب معدنی چطور سلامت ما را حفظ می کند؟ بسیاری از تولیدکنندگان آب معدنی یک تاریخ انقضای استاندارد ۲ ساله روی بطری می زنند. اما حقیقت آن است که این عدد تقریباً من درآوردی است. هیچ روش قطعی وجود ندارد که بتواند تعیین کند دقیقاً از چه زمانی آب درون بطری دیگر قابل نوشیدن نیست. با این حال، بدیهی است که هر چه بطری مدت زمان بیشتری دست به دست شود، احتمال اینکه در معرض حرارت قرار بگیرد یا به طور کلی کیفیت آن شروع به کم شدن کند، بیشتر می شود.

اما کیفیت آب می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. حتی یک بطری پلاستیکی تازه که ساعت ها در یک کامیون حمل بار گرم بوده می تواند مواد سمی خطرناکی را وارد آب کند، حتی اگر اول از همه به انبار فروشگاه رفته باشد. اما به طور کلی، تا زمانی که آب معدنی تان را با فاصله ی منطقی بعد از خرید آن بخورید، آن را طولانی مدت در معرض حرارت شدید قرار ندهید یا خیلی نزدیک شوینده های خانگی نگه ندارید و به محض باز کردنش آن را در یخچال بگذارید، آب معدنی تان کاملاً بی ضرر خواهد بود.

منبع: rd
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • علیرضا کریمی فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

    شما اگه به ماشین های حمل آب معدنی ها و نوشابه و دلستر نگاه کنید متوجه میشید که در قسمت باز و زیر نور آفتاب قرار میگیرن و بعدش هم در فروشگاه ها معمولا کنار درب یا شیشه مغازه انبار میشن و نور و حرارت به اندازه کافی به اونها خورده تا همون اول کار پلاستیکش شروع به منتشر کردن مواد به آب بکنه!!

  • عبدالله فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

    سلام
    نوشیدن آب معدنی -جز در سفر/ ضرورت- مضرّ است [چون اصطلاحاً باعث آب به آب شدن میشود] مگر آنکه در کنارش پیاز بخوریم
    در مسافرت هم بهتر است از آب منزل همراه داشته باشیم
    و السلام