ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی: آیا گوگل کاربران ایرانی را تحریم کرده است؟

چند روز گذشته از گوشه و کنار می‌شنویم که گوگل کاربران ایرانی را تحریم کرده و بسیاری پیشنهاد می‌کنند که همین حالا باید از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید. در این ویدیو به سراغ این موضوع ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۶

چند روز گذشته از گوشه و کنار می‌شنویم که گوگل کاربران ایرانی را تحریم کرده و بسیاری پیشنهاد می‌کنند که همین حالا باید از اطلاعات خود بک‌آپ بگیرید. در این ویدیو به سراغ این موضوع رفتم تا هم از وحشت پیش آمده در رابطه با حذف حساب کاربری گوگل کاربران کم کنم و هم ریشه این داستان را پیدا کنم. با دیجیاتو همراه باشید.

مشاهده ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

مشاهده ویدیو در آپارات دیجیاتو:

اجازه دهید یک نکته را همین ابتدای کار روشن کرده و از سر راه برداریم. گوگل تحریم‌های جدیدی را علیه کاربران ایرانی وضع نکرده و همه چیز به همان منوال سابق است. در نتیجه سرویس‌های مانند جی‌میل، داکس، درایو و گوگل پلی که پیش از این در دسترس عموم بود، به احتمال بسیار بالا از این پس هم در دسترس خواهد بود. می‌ماند یک سری سرویس‌های تحریم شده مانند آنالیتیکس و سرویس مخصوص توسعه‌دهنده‌های اندروید و تمامی سرویس‌هایی که بر پایه پلتفرم ابری گوگل هستند. این سرویس‌های پیش از این تنها از طریق استفاده از وی‌پی‌ان قابل دسترس بودند، اما اخیرا این امکان هم از کاربران ایرانی گرفته شده. سوال اینجاست، اتفاق جدیدی رخ داده؟

پاسخ این سوال آنقدر ساده نیست. بر اساس تحقیق‌هایی که انجام دادم، به نظر می‌رسد گوگل سیستم تشخیص مکان جغرافیایی تمامی کاربران خود را بروزرسانی کرده تا بهتر بتواند قوانین مالیاتی جدید آمریکا برای کاربران یوتوب را اجرا کند. بر اساس قانون جدید، هر تولیدکننده محتوایی که در پلتفرم یوتوب ویدیو تولید و از این راه درآمدی کسب کند، باید مالیاتی را به اداره مالیات آمریکا پرداخت کند که این کار از طریق پر کردن فرم مالیاتی صورت می‌گیرد. در غیر این صورت گوگل این حق را دارد که بین ۰ تا ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از این تولیدکننده را به عنوان مالیات کسر کند تا تولیدکننده محتوا فرم‌های مربوطه را پر کند.

گوگل

نکته مهمی که در این میان به چشم می‌خورد، قراردادهای مالیاتی کشورها با آمریکاست. با مطالعه این بخش متوجه می‌شویم که اگر یک یوتوبر مخاطب‌های بین‌المللی داشته باشد، مالیات بر درآمد بیننده‌های ساکن کشورهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. به زبان ساده، درآمدی که از بیننده‌های آلمانی برای یک تولیدکننده محتوا حاصل می‌شود، درصد مالیات متفاوتی به نسبت مالیات بر درآمد بیننده‌های ژاپنی را متوجه حال تولیدکننده محتوا می‌کند. به همین دلیل گوگل سیستم مکان‌یابی جغرافیایی کاربران خود را بروز کرده تا بهتر بتواند پیروی این قوانین مالیاتی باشد.

حال از کجا بفهمیم که مکان جغرافیایی ما حتی در حین استفاده از وی‌پی‌ان توسط گوگل شناسایی می‌شود؟ برای این کار باید به دنبال نشت آی‌پی یا دی‌ان‌اس خود باشید که می‌تواند از این لینک کمک بگیرید. راه‌حل کنونی هم این است که از وی‌پی‌ان‌های رایگان استفاده نکرده و به جای آن از سرویس‌های گران‌قیمت‌تر که نشت آی‌پی ندارند بهره بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • mikel
    mikel | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    من به نظرم این ها بهونه هست. همزمان با قرارداد ما با چین این کار رو کرده که فشار بیاره و تهدید کنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی