ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی توربوشارژر در موتور خودروهای جدید

با سختگیرانه‌تر شدن قوانین زیست محیطی و کاهش حجم موتورهای درون‌سوز در یک دهه اخیر، توربوشارژر به عنوان یک راهکار اصلی برای افزایش قدرت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسیاری از مدل‌های جدید به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

با سختگیرانه‌تر شدن قوانین زیست محیطی و کاهش حجم موتورهای درون‌سوز در یک دهه اخیر، توربوشارژر به عنوان یک راهکار اصلی برای افزایش قدرت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسیاری از مدل‌های جدید به موتورهای توربو مجهز هستند.

حتما می‌دانید در یک موتور احتراق داخلی، انفجار مخلوط هوا و سوخت در داخل سیلندر نیرو تولید می‌کند. طبیعتا هر چه غلظت هوای در دسترس بیشتر باشد، می‌توان از سوخت بیشتری برای ایجاد انفجارهای قوی‌تر استفاده کرد. وظیفه افزایش غلظت یا تراکم هوای داخل سیلندر را توربوشارژر بر عهده دارد.

نشانه‌های خرابی توربوشارژر

با آنکه توربوشارژرها از طریق پرخورانی و تزریق هوای بیشتر باعث ارتقای خروجی موتور می‌شوند، ولی به دلیل حساس بودن، تحمل و همچنین تحمیل فشار مضاعف به موتور، ممکن است تعداد دفعات مراجعه راننده به تعمیرگاه را افزایش دهند. پره‌های داخلی این قطعه، برای دستیابی به هدف تعیین شده گاها تا 250,000 دور در دقیقه می‌چرخند. این مساله سبب می‌شود اجزای توربوشارژر متحمل فشار شدیدی شده و دمای آنها بسیار بالا برود.

با این مقدمه، قصد داریم در نوشتار حاضر برخی از علامت‌های اولیه را که نشانه خرابی یا نقص در توربوشارژر هستند، مرور کنیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی جذابیت دارد، لطفا با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تاخیر در شتابگیری

اگر احساس کردید که موتور خودروی شما سرحال نیست و نسبت به فشرده شدن پدال گاز واکنش‌های روز اول را ندارد، احتمالا خللی در عملکرد توربوشارژر ایجاد شده است. البته این امر لزوما مرتبط با توربوشارژر نیست و شاید عوامل دیگری مثل نقص در سیستم اگزوز و یا عملکرد نامناسب سیستم سوخت‌رسانی در افت شتابگیری دخیل باشند.

در هر صورت افت شتاب دلایل گوناگونی دارد که نقص در توربوشارژر می‌تواند یکی از آنها باشد. چنانچه این اتفاق برای خودروی شما رخ داد، برای جلوگیری از افزایش هزینه، در اولین فرصت به نمایندگی یا تعمیرگاه مورد اعتماد مراجعه کنید.

صدای سوت بلند

در کنار افزایش قدرت تولیدی و کاهش آلایندگی، توربوشارژرها در کمتر شدن صدای موتور نیز موثر هستند، چرا که به خاطر ساختار خاص خود شدت صدای مرحله مکش را کمتر می‌کنند. چنانچه هنگام رانندگی متوجه یک صدای سوت بلند در زیر کاپوت خودرو شدید، این احتمال وجود دارد که توربوشارژر به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. واضح است هر چه بلندی این صدا بیشتر باشد، مشکل هم عمیق‌تر خواهد بود. آسیب‌دیدگی چرخ کمپرسور، نشتی، پارگی شیلنگ یا ریمپ ضعیف ECU از شایع‌ترین مشکلات مربوطه هستند.

افزایش مصرف سوخت

افزایش غیرعادی میزان مصرف سوخت، یکی دیگر از نشانه‌های خرابی توربوشارژر می‌تواند باشد. البته این فاکتور نیز دلایل مختلفی دارد و توربوشارژر تنها عامل آن نیست.

خروج دود زیاد از دهانه اگزوز

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، توربوشارژر در عین افزایش خروجی، میزان آلایندگی یک موتور درون‌سوز را نیز کاهش می‌دهد. حال اگر روزی مشاهده کردید که پس از گرم شدن موتور کماکان دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، باید به سالم بودن توربوشارژر شک کنید. در چنین حالتی احتمال ترک خوردگی جداره و یا فرسوده شدن درزگیرها قوت می‌گیرد.

ترک‌خوردگی جداره به معنای آنست که باید توربوشارژر با نمونه‌ای جدید تعویض شود. با توجه به قیمت بالای توربوشارژر، به‌ویژه در مدل‌های جدیدتر، این کار نیازمند پرداخت هزینه بالایی خواهد بود. البته در بازارهای بین‌المللی به منظور کاهش هزینه، نمونه‌های رفربیش شده از سوی سازندگان بزرگی چون Bosch، Mahle و Garrett عرضه می‌شود.

چنین اتفاقی باعث می‌شود سوخت به سیستم اگزوز نشت پیدا کرده و دود خروجی بیشتر شود. اگر رنگ دود متمایل به آبی باشد، پای عامل دیگری مثل خوردگی سوپاپ‌ها یا رینگ پیستون به مساله باز می‌شود!

در کنار عواملی که بطور خلاصه بحث کردیم، روشن شدن مقطعی چراغ چک موتور می‌تواند ریشه در توربوشارژر معیوب داشته باشد. چنانچه این فاکتور را در ترکیب با یکی دیگر از نشانه‌های فوق مشاهده کردید، حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه سر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۸ فروردین ۱۴۰۰

    ریمپ > تنظیم مجدد [موتور]

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۱۸ فروردین ۱۴۰۰

      نکته خوبی بود، ممنون

مطالب پیشنهادی