ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرورهای مایکروسافت درون حمام مایع غوطه‌ور می‌شوند

مایکروسافت برای بهبود عملکرد و راندمان انرژی سرورهای خود عملیات غوطه‌ورسازی دستگاه‌ها درون حمام مایع را آغاز کرده است. فرآیند غوطه‌ورسازی سرورها درون آب سال‌ها بود که در صنعت فناوری استفاده می‌شد، اما مایکروسافت مدعی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۲

مایکروسافت برای بهبود عملکرد و راندمان انرژی سرورهای خود عملیات غوطه‌ورسازی دستگاه‌ها درون حمام مایع را آغاز کرده است. فرآیند غوطه‌ورسازی سرورها درون آب سال‌ها بود که در صنعت فناوری استفاده می‌شد، اما مایکروسافت مدعی است آن‌ها اولین سرویس‌دهنده خدمات ابری هستند که از سیستم خنک‌سازی مایع دو مرحله‌ای در محیط‌های تولیدی استفاده می‌کنند.

در این روش رَک سرورها به‌طور کامل درون مایعی ویژه و غیر رسانا فرو می‌رود. این مایعِ مبتنی بر فلوئوروکربن به‌طور مستقیم با قطعات سرور در تماس است و گرمای آن‌ها را می‌گیرد. وقتی دما به ۵۰ درجه سلسیوس رسید، مایع تبخیر می‌شود، بالا می‌رود و به چگالنده خنکی برخورد می‌کند که بخار را دوباره به حالت مایع بر می‌گرداند. بدین ترتیب یک سیستم بسته خنک‌سازی به وجود می‌آید که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد چون برای حرکت مایع در محیط نیازی به انرژی نیست و چگالنده هم به سیستم خنک‌سازی نیاز ندارد.

«کریستین بلادی» مدیر گروه توسعه پیشرفته دیتاسنتر مایکروسافت می‌گوید: «این سیستم اساسا شبیه یک وان حمام است. رک سرورها زیر آب قرار می‌گیرد و چیزی که شما می‌بینید مایعی جوشان شبیه آب درون کتری است. با این تفاوت که نقطه جوش آب کتری ۱۰۰ درجه است ولی این مایع در ۵۰ درجه به نقطه جوش می‌رسد.»

این نوع مایع خنک‌کننده در سال‌های اخیر توسط ماینرهای بیت‌کوین و سایر رمزارزها استفاده شده بود. مایکروسافت نیز با الهام‌گیری از همین سازوکار چند وقتی به اجرای آزمایشی این طرح مشغول شد. اکثر دیتاسنترها در حال حاضر با سیستم‌های تهویه هوا خنک می‌شوند، ولی در آن روش به آب زیادی برای کاهش دمای هوا نیاز است. روش جدید استفاده از حمام مایع برای کاهش مصرف آب طراحی شده. بلادی می‌گوید: «این روش می‌تواند نیاز به مصرف آب در دیتاسنترها را از بین ببرد، بنابراین اهمیت بالایی برای ما دارد.»

این راهکار همچنین به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا تراکم سخت‌افزارهای خود را افزایش دهد و فضای کمتری اشغال کند. این شرکت فعلا این سیستم را برای بخش کوچکی از سرورهای داخلی خود به کار گرفته اما می‌خواهد در آینده در سطح گسترده‌تری از آن استفاده کند.

تلاش برای حل مشکل مصرف آب به‌خصوص با توجه به افزایش وابستگی مایکروسافت به آب چالش بزرگی خواهد بود. ولی پروژه‌هایی مثل این حمام مایع می‌توانند راهکار مناسبی را برای دیتاسنترهای بزرگ باشند. بلادی می‌گوید: «هدف ما این است که مصرف آبمان را به صفر برسانیم. بنابراین برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی