ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: صدا و سیما در ماجرای واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ بی‌انصافی کرد

وزیر ارتباطات در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب‌هاوس که در خصوص بازار سرمایه‌گذاری برگزار شد، حضور یافت و به تشریح مسائل پیرامون اقتصاد دیجیتال پرداخت. او به اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرده و مواردی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۲

وزیر ارتباطات در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب‌هاوس که در خصوص بازار سرمایه‌گذاری برگزار شد، حضور یافت و به تشریح مسائل پیرامون اقتصاد دیجیتال پرداخت. او به اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرده و مواردی چون خصوصی سازی مخابرات و دعوای چندین ساله وزارت ارتباطات با صدا و سیما بر سر واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را مانع پیشرفت بخش ارتباطات کشور دانسته است.

«محمدجواد آذری‌جهرمی» با حضور در یکی از اتاق‌های کلاب هاوس با نام بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ اقتصاد دیجیتال را فرصت بزرگی برای دولت آینده دانست و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اعلام کرد که هر کاندیدایی که به کارزار انتخاباتی وارد می‌شود باید به این ظرفیت توجه ویژه‌ای داشته باشد چرا که عدم پیشرفت اقتصاد دیجیتال مساوی با عدم توسعه دولت است.

بازار اقتصاد دیجیتال

جهرمی تاکید کرد در سال ۹۶ سهم اقتصاد دیجیتال ۲.۷ درصد بود که در سال ۹۹ به ۶.۴ درصد رسید و رشد قابل توجهی را تجربه کرد: «با توجه به مجموع شرایط به نظر من کسی در اداره این کشور موفق است که روی بهره روی کار کند. راه نجات اقتصاد کشور بهبود بهره وری است و یکی از ابزارهای مهم در این زمینه فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند است.»

جهرمی تاکید کرد مجموعه اتفاقهایی که رخ داد و سیاستگذاریهایی که در عرصه توسعه اقتصادی صورت گرفت باعث شد که بازار ICT  کشور از ۳۰ میلیون مشترک به ۷۰ میلیون مشترک برسد و متوسط درآمد اپراتور به ازای هر مشترک نیز با توجه به اینکه حوزه ICT  رشد کرد، رشد قابل توجهای داشته باشد.

افزایش قیمت سرویس‌ها درخواست صحیحی نیست

افزایش تعرفه اینترنت ADSL

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در سال ۹۶ متوسط درآمد مخابرات به‌ازای هر مشترک  ADSL نزدیک به ۱۱ هزار تومان بود که اکنون این عدد چیزی در حدود ۲۶ هزار تومان است تاکید کرد که آنها کاری کردند تا هزینه‌های اپراتورها علی رغم تثبیت قیمت کاهش پیدا کند.  او در ادامه به درخواست شرکتهای اینترنت ثابت به افزایش تعرفه اشاره کرد و با اعلام اینکه این درخواست صحیحی نیست گفت: «در شرایط فعلی اپراتورهای همراه به سمت توسعه ۵G رفتهاند و اپراتورهای ثابت به فکر توسعه VDSL و FTTH هستند، بحث آنها بر این است که در این سرویسها بتوانند تعرفه بالاتری بگیرند که سرمایهگذاری و برگشت سرمایه‌‌اشان توجیه داشته باشد، این یک حرف درست استما در رگولاتوری برای سرویسهای FTTH  و سرویسهای VDSL تعرفهگذاری نکردهایم، دست اپراتور را در این زمینه باز گذاشتیم تا خودش بسته شرایط بازار قیمت‌گذاری کند

وی اظهار داشت که پیش بینی می‌کند در سال ۱۴۰۰  رشد بازار نسبت به سال گذشته دو برابر خواهد شد: «درست اتفاقی که سال ۹۹ به واسطه کرونا در بازار اینترنت کشور رخ داد. زمانی که ۵G  می‌آید درآمد ۴G باقی نمی‌ماند و افزایش پیدا می‌کند.»

ورود به بورس شرکت‌های فناورانه

بر اساس اظهارات جهرمی ۹۲ درصد اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دست دولت نیست و در اختیار بخش عمومی و خصوصی است. او تاکید کرد اپراتورهایی مانند رایتل و ایرانسل نیز در همین جرگه بخش خصوصی قرار دارند و موانعی برای ورودشان به بورس وجود داشته است که از سوی وزارت صمت رفع شده است: «رایتل تا پایان فروردین وارد بازار سرمایه خواهد شد و ایرانسل نیز پس از اینکه پروانه خود را تمدید کرده بر اساس مفاد آن پروانه موظف است که به زودی ۲۱ درصد از سهام خود را وارد بازار سرمایه کند.»

براساس گفتههای جهرمی هم اکنون شرکت‌هایی چون افرانت، فنآوا، های وب در بورس فعال هستند و پذیره نویسی آسیاتک نیز تکمیل شده است و مراحل آخر ورود به بورس را طی میکند

دعوای ١٢ ساله فرکانسی با صدا و سیما

وی درباره فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ و دعوای چندین ساله وزارت ارتباطات و صدا و سیما نیز صحبت کرد و گفت: «متخصصان فنی اپراتورها معتقد هستند اگر فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ را در اختیار داشته باشند می توانند با همین میزان دکل به پوشش سه برابری شبکه دست پیدا کرده و شبکه را با شرایط مناسبی ایجاد کنند.» جهرمی با اشاره به اینکه این فرکانس‌ها در اختیار صدا و سیماست و این سازمان می‌خواهد آنها را تبدیل به پول کند گفت: « فرکانس جزو انفال عمومی است و صدا و سیما می‌خواهد انفال را به درآمد تبدیل کند.»

این مقام مسئول می‌گوید با بالارفتن دور از انتظار ترافیک شبکه فشار زیادی به وزارت ارتباطات و اپراتورها وارد شد: «ما در پاسخ به هجمه‌های صدا و سیما گفتیم اگر دنبال رفاه مردم است به احتکار فرکانس پایان دهد. اگر فرکانس در اختیار اپراتورها بود این مشکلات به وجود نمی‌آمد و می‌توانستیم ترافیک بالای شبکه را کنترل کنیم.»

جهرمی تاکید کرد موضوع فرکانس به شورای عالی امنیت ملی رفته است و جلساتی نیز برگزار شده و راهکاری هم داده شده است: « فکر می‌کنم شاید در این دولت به خاطر حضور شخص من حل نشود اما بعدها حل خواهد و این فرکانس به شبکه ارتباطی کشور بازخواهد گشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی