ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: یک سوم مبتلایان کرونا تا شش ماه بعد بهبودی از اختلالات عصبی رنج می‌برند

دانشمندان در مطالعه علمی جدید با بررسی وضعیت بیش از ۲۳۰ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا از اختلالات عصبی و مشکلات روانی حدود یک سوم مبتلایان به ویروس کرونا تا شش ماه بعد از ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

دانشمندان در مطالعه علمی جدید با بررسی وضعیت بیش از ۲۳۰ هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا از اختلالات عصبی و مشکلات روانی حدود یک سوم مبتلایان به ویروس کرونا تا شش ماه بعد از بهبودی خبر دادند.

یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی ناشی از کووید-۱۹، افسردگی و اضطراب اعلام شده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعداد محدودی از مبتلایان به این بیماری همه گیر از نوع شدید نیز دچار سکته مغزی و زوال عقل شده‌اند. محققان می‌گویند هنوز مشخص نیست که چگونه ویروس کرونا می‌تواند چنین اختلالاتی را به وجود بیاورد. «پاول هریسون» استاد روانپزشکی دانشگاه آکسفورد می‌گوید:

«با وجودی که خطرات ناشی از بروز چنین اختلالاتی محدود و کنترل شده است،‌ اما ممکن است تاثیر آن به صورت کلی و برای کل جامعه قابل توجه و نگران کننده باشد.»

پیش از این نیز مطالعه دیگری در مورد اختلالات روانی بهبود یافتگان از بیماری کرونا انجام شده است. نتایج مطالعه قبلی نشان می‌دهد که ۲۰ درصد مبتلایان بهبود یافته از بیماری کرونا تا سه ماه بعد از ابتلا از اختلالات روانی رنج می‌برند.

نتایج تحقیق جدید در مجله روانپزشکی «Lancet» منتشر شده است. در این تحقیق وضعیت ۲۳۶۳۷۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ که عمدتا از شهروندان آمریکایی بوده‌اند مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند. نتایج نشان می‌دهد که ۳۴ درصد این افراد طی شش ماه پس از درمان بیماری با مشکلات روانی و عصبی درگیر بوده‌اند. محققان می‌گویند اختلالات روانی مشاهده شده در مبتلایان به کرونا به صورت قابل توجهی بیشتر از افرادی است که در همان دوره زمانی به آنفولانزا یا سایر عفونت‌های تنفسی مبتلا شده و بهبود یافته‌اند.

۱۷ درصد مبتلایان از اضطراب و ۱۴ درصد آنها از اختلالات رفتاری و بدخلقی بعد از بهبود رنج می‌برند که ظاهرا این اختلالات، ارتباطی به شدت بیماری نیز نداشته است. از بین افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، ۷ درصد طی شش ماه سکته کرده بودند و تقریبا ۲ درصد آنها نیز به بیماری زوال عقل مبتلا شده بودند.

محققان چنین آمارهایی را نگران کننده اعلام کرده‌اند و معتقد هستند که ویروس کرونا می‌تواند بر مغز و ذهن نیز تاثیر منفی بگذارد. «لیا میلیگان» مدیر عامل موسسه تحقیقاتی «MQ» می‌گوید:

«تاثیری که کووید-۱۹بر سلامت روان افراد می‌گذارد، حائز اهمیت است. با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و بالا رفتن سطح بیماری‌های روانی در جامعه، لازم است تحقیقات فوری و جدی در این زمینه انجام شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی