ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

افرادی که واکسن مدرنا دریافت کرده‌اند، عوارض‌ جانبی بیشتری را گزارش می‌‌دهند

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله «انجمن پزشکی آمریکا» (JAMA)، افرادی که واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند در مقایسه با دریافت کنندگان سایر واکسن‌ها از جمله واکسن فایزر، عوارض جانبی بیشتری از جمله درد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

بر اساس گزارش منتشر شده در مجله «انجمن پزشکی آمریکا» (JAMA)، افرادی که واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند در مقایسه با دریافت کنندگان سایر واکسن‌ها از جمله واکسن فایزر، عوارض جانبی بیشتری از جمله درد در محل تزریق، درد مفاصل و لرز شدید را تجربه کرده‌اند.

در پژوهش صورت گرفته، گزارش‌های جمع‌آوری شده توسط برنامه یکی از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری به نام «v-safe» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برنامه این مرکز مبتنی بر پیام‌های متنی بوده و عوارض جانبی دریافت کنندگان واکسن را ردیابی می‌کند. برای این منظور پس از هر دوز واکسن، از افرادی که مایل هستند در این برنامه شرکت کنند خواسته می‌شود که به صورت روزانه در یک نظرسنجی شرکت کنند و هرگونه علائمی مانند خستگی یا درد‌های عضلانی را اعلام کنند.

بیش از سه میلیون و ششصد هزار نفر که اولین دوز واکسن کووید-۱۹ خود را پیش از سوم اسفندماه ۹۹ دریافت کرده‌اند، در نظرسنجی‌ شرکت کرده‌اند. حدود ۷۰ درصد از این افراد ادعا می کنند که در محل تزریق واکسن با نوعی واکنش مانند درد یا تورم مواجه شده‌ و بقیه دریافت کنندگان واکسن از واکنش‌های فراگیرتری مانند خستگی یا لرز خبر داده‌اند.

مطالعات آماری نشان می‌دهد اکثر افرادی که پس از واکسیناسیون، یکی از این عوارض جانبی را تجربه کرده‌اند، واکسن مدرنا را دریافت کرده بودند.

واکسن مدرنا

از بین یک میلیون و چهارصد هزار نفری که دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، تقریبا ۸۲ درصد افرادی که دوز دوم واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند در مقایسه با سایرین، در محل تزریق خود احساس درد داشته‌اند. به طور کلی ۷۴ درصد دریافت کنندگان واکسن مدرنا عنوان کرده‌اند که پس از دریافت واکسن مربوطه، برخی عوارض جانبی را تجربه کرده‌اند. بیشترین مورد گزارش شده مربوط به احساس لرز است  که بیش از ۴۰ درصد از این افراد آن را گزارش کرده‌اند. در مقابل، تنها ۲۲ درصد افرادی که واکسن‌ فایزر را زده بودند،‌ از احساس لرز در بدن خود خبر داده‌اند.

همچنین در این گزارش به این موضوع اشاره شده که افراد بالای ۶۵ سال بدون توجه به واکسنی که دریافت کرده‌اند، کمتر از سایر افراد دچار عوارض شده‌اند.

در این پژوهش به میزان شدت عوارض جانبی اشاره‌ای نشده است، بنابراین مشخص نیست که شدت عوارض جانبی واکسن مدرنا نسبت به واکسن‌های دیگر به چه صورت است. به طور کلی گفته می‌شود، عوارض جانبی گزارش شده،‌ مشابه آن چیزی است که پیش از این در آزمایش‌های بالینی نیز گزارش شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

    چنان گفتن عوارض جانبی گفتم چه خبر جاش اوف شده اسمشو گذاشتن عوارض جانبی یه مشت سوسول رفتن واکسن زدن

مطالب پیشنهادی