ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

به دنبال مشکل کمبود چیپ، خودروسازان از دولت بایدن درخواست کمک کردند

کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی، این روزها به یک چالش بزرگ تبدیل شده و صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی را با مشکل مواجه کرده است. این مشکل به حدی جدی است که اتحادیه نوآوری‌های خودرویی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی، این روزها به یک چالش بزرگ تبدیل شده و صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی را با مشکل مواجه کرده است. این مشکل به حدی جدی است که اتحادیه نوآوری‌های خودرویی آمریکا (Alliance for Auto Innovation) به دولت بایدن هشدار داده‌ در صورت ادامه این روند، آمار تولید خودرو در سال 2021 تا 1.28 میلیون دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد.

اتحادیه نوآوری‌های خودرویی شامل سه خودروساز بزرگ دیترویتی – یعنی فورد، جنرال موتورز و فیات کرایسلر – فولکس واگن، تویوتا، هیوندای و چند خودروساز دیگر است که در آمریکا کارخانه دارند. هشدار این اتحادیه بدین معناست که اعضای آن خواهان اختصاص کمک‌های ویژه و دریافت تضمین برای تامین چیپ به اندازه کافی جهت استفاده در خطوط تولید خود هستند.

این اتحادیه معتقد است کمبود چیپ ممکن است تا شش ماه دیگر در خطوط تولید وقفه ایجاد کند. در حال حاضر شمار زیادی از خودروسازان در آمریکا و چند بازار دیگر با مشکل کمبود چیپ دست و پنجه نرم می‎‌کنند و حتی برخی از آنها مجبور به تعطیلی موقت خطوط تولید خود شده‌اند.

کمبود چیپ

پیشتر دولت بایدن با صدور چند دستور، سعی کرده مشکل کمبود چیپ را برطرف کند. علاوه‌ بر این، کاخ سفید به دنبال اختصاص 37 میلیارد دلار سرمایه برای کمک به تقویت تولید چیپ در خاک آمریکاست. البته گروهی از خودروسازان بر این باور هستند که دولت باید بخشی از کمک هزینه مالی را صرفا برای صنعت خودرو کنار بگذارد.

در این راستا اتحادیه نوآوری‌های خودرویی تقاضا کرده درصد مشخصی از کمک هزینه‌ها که با در نظر گرفتن نیازهای اعلام شده، منطقی است، به کارخانه‌هایی که با خودروسازان در ارتباط بوده و تامین‌کننده چیپ آنها هستند، اختصاص پیدا کند.

با توجه به حجم لوازم و محصولات الکترونیکی، تامین چیپ به اندازه کافی در شرایط کنونی کاملا چالش‌برانگیز شده و منافع شرکت‌های مختلف به خطر افتاده است. برای نمونه کمبود چیپ سبب شده جنرال موتورز بعضی از پیکاپ‌های مدل 2021 را بدون سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها راهی بازار کند. واضح است این امر می‌تواند افزایش مصرف سوخت و در نتیجه نارضایتی مشتریان را در پی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی