ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تولید موتورهای پیشرفته تیوان برای استفاده در خودروهای گروه بهمن و سایپا آغاز شد

شرکت تیوان که از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی بهمن است، با هدف توسعه قوای محرک خودرو تاسیس شد و در دوران پسا برجام، توانست با عقد قرارداد همکاری با شرکت AVL اتریش، امتیاز فنی تولید ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

شرکت تیوان که از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی بهمن است، با هدف توسعه قوای محرک خودرو تاسیس شد و در دوران پسا برجام، توانست با عقد قرارداد همکاری با شرکت AVL اتریش، امتیاز فنی تولید پیشرانه‌های کم مصرف یورو 6 در ایران را به دست بیاورد، این موتورها قرار است در خودروهای جدید سایپا نظیر شاهین و آریا نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

مدت‌ها بود که خبر از آماده سازی خط تولید پیشرانه‌های تیوان به گوش می‌رسید، تا اینکه سرانجام در روز پنجشنبه نوزدهم فروردین ماه سال 1400، با حضور مجازی رئیس جمهور و شماری از مقامات دولتی، این شرکت خصوصی کار تولید پیشرانه‌های جدیدش را رسما آغاز کرد.

موتور تیوان

به گزارش اسب بخار، خانواده موتورهای کم مصرف تیوان شامل سه موتور 3 سیلندر و چند نمونه پیشرانه 4 سیلندر است. این خانواده موتورها به گونه‌ای طراحی شده اند که بتوانند برای تمام کلاس‌های خودرویی، قابل استفاده باشند. توان تولیدی این موتورها در محدوده 75 تا 143 اسب بخار است و گشتاور آنها هم بازه 105 تا 220 نیوتن متر را در بر می‌گیرد. مثلا موتور 75 اسب بخاری تیوان با 105 نیوتن متر گشتاور، برای خودرویی در کلاس A مناسب به نظر می‌رسد.

با به عنوان نمونه‌ای دیگر، پیشرانه 120 اسب بخاری تیوان با گشتاور 175 نیوتن متری، در خودروهای کلاس C همچون سایپا شاهین و ایکو تارا کاربرد دارد.

سومین پیشرانه اختصاصی تیوان، موتور 143 اسب بخاری است که 220 نیوتن متر هم گشتاور تولید می‌کند و بیشتر به درد خودروهای کراس اوور می‌خورد. شاید در سایپا آریا و اولین کراس اوور ایران خودرو یا همان K125، شاهد به کار گیری این موتور باشیم.

موتور تیوان

به نقل از اسب بخار، تمام فرایند تولید این پیشرانه‌ها از قبیل ریخته گری و ماشین کاری قطعات اصلی همچون بلوک، سر سیلندر، میل لنگ و ...توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌گیرد. پیش از این قرار بود که تولید موتورهای تیوان با 65 درصد داخلی سازی در سال اول، آغاز گردد. اما خوش بختانه سرمایه گذاری بیشتر بر روی توان خود کفایی قطعه سازان وطنی، منجر به افزایش داخلی سازی این موتورها تا 85 درصد شده است.

قطعات کلیدی پیشرانه توسط هدلینگ دانش بنیان رایزن پارس به تولید می‌رسند. قطعات الکترونیکی و EMS هم از سوی گروه شرکت‌های کروز تامین می‌شوند. نهایتا قطعات پلاستیکی و سیستم سوخت رسانی و کاتالیست را نیز هدلینگ رایزکو تولید خواهد کرد.

موتور تیوان

ظرفیت تولید فعلی در تیوان، 500 هزار دستگاه موتور در سال است که کاملا پاسخگوی نیاز کنونی خودروسازان داخلی خواهد بود. اما در صورت افزایش تولید خودروسازان، تیوان هم می‌تواند تولید خود را تا سقف 1 میلیون دستگاه در سال، بالا ببرد. گفتنی است که خطوط تولید تیوان، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین خطوط صنعت خودرو کشور به حساب می‌آیند که در هر شیفت کاری، توان تولید 10 دستگاه موتور را دارند.

به گفته مسئولین، بهره برداری از این طرح کلان ملی، امکان برخورداری از موتورهای جدید با مصرف حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر را بر روی خودروهای مختلف داخلی، فراهم می‌کند. همچنین تیوان برای حفظ روند نوآوری و توسعه در این شرکت، با همکاری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تاسیس اولین آزمایشگاه ملی قوای محرک الکتریکی، هیبریدی و احتراقی برای خودروهای سبک و سنگین کرده است.

موتور تیوان

کارخانه شرکت تیوان در حال حاضر، در شهرک صنعتی کاسپین قزوین قرار دارد. برای این کارخانه، زمینی به وسعت 8 هکتار را اختصاص داده اند و زیر بنای کارخانه هم به 50 هزار متر مربع می‌رسد. با آغاز به کار این کارخانه مدرن و وسیع، 600 نفر به طور مستقیم و 4000 نفر به شکل غیر مستقیم، مشغول به کار خواهند شد.

به گفته سبد مجتبی میر سهیل، مدیر عامل شرکت قوای محرک تیوان، افزون بر تولید 20 هزار دستگاه پیشرانه برای محصولات بهمن موتور که در سال 1400 برنامه ریزی شده است، شرکت سایپا هم از اصلی‌ترین مشتریان موتورهای تیوان است و امسال فرایند تطبیق این موتورها با خودروهای پلت فرم SP100 (شاهین و آریا)، انجام می‌گیرد.

میر سهیل از تولید 75 هزار دستگاه موتور در سال 1401 خبر داده که عمده این موتورها به گروه سایپا تحویل داده خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • pars
    pars | ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

    پس بالاخره سایپا بجز موتور پراید که 50 بار تقویت کرده رو انواع اقسام تیبا و ساینا و کوییک و الان هم شاهین گذاشته ، بالاخره یک موتور جدید دستش میاد

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

    به نقل از اسب بخار 😁😁😁😂

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی