ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داستان خاصیت شرف‌الشمس در روز 19 فروردین چقدر واقعی است؟

19 فروردین زمانی است که بازار خرید و فروش شرف‌‎الشمس حسابی داغ می‎‌شود. چرا که معروف است در این روز حکاکی اشکال و ادعیه خاص روی عقیق زرد باعث می‎‌شود خاصیتی جادویی از آن به ...

مریم ملی
نوشته شده توسط مریم ملی | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

19 فروردین زمانی است که بازار خرید و فروش شرف‌‎الشمس حسابی داغ می‎‌شود. چرا که معروف است در این روز حکاکی اشکال و ادعیه خاص روی عقیق زرد باعث می‎‌شود خاصیتی جادویی از آن به دست بیاید که می‌‎تواند گره کارها را باز کرده و یمن و برکت را به زندگی افراد روانه کند!

اگر درباره حدیث شرف‎‌الشمس منسوب به امام علی (علیه‌‎السلام) چیزی شنیده باشید احتمالا پذیرش خواص این سنگ در قالب انگشتر و گردنبند برایتان قابل پذیرش می‌شود و نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که چرا 19 فروردین تاریخی است که گفته می‌شود این ذکر باید روی سنگ حکاکی شود؟

آیا این دعا در زمان‎‌های دیگر خاصیتی ندارد؟ اما اگر اهل مطالعه و پیگیر ادعیه و احادیث باشید احتمالا این را هم شنیده‌‎اید که درباره درستی این روایت، شائبه‎‌های زیادی وجود دارد و بعضی از عالمان دینی معتقدند امام علی (علیه‌‎السلام) چنین مسئله‌‎ای را مطرح نکرده است.

در این مطلب می‎‌خواهیم ببینیم واقعا چرا گفته می‎‌شود 19 فروردین حکاکی بر عقیق زرد خواص عجیبی در پی دارد و اصلا چه‌‎قدر می‎شود به این اطلاعات که گفته می‎‌شود اساس نجومی دارد و مبتنی بر علم است، استناد کرد؟

ائمه به قدرت تاثیرگذاری اجرام آسمانی اعتقادی نداشتند

قبل از آن که از دیدگاه علم نجوم به ماجرای شرف‎‌الشمس نگاهی بیندازیم بد نیست یکی از شبهات جدی که در خصوص این ماجرا مطرح است را بررسی کنیم؛ از نگاه تاریخ حدیث و روایت حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف‌‎الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد.

همین موضوع باعث شده تردیدهای فراوانی به صحت حدیث وارد شود و این سوال پیش بیاید که اگر واقعا امام علی (علیه‌‎السلام) چنین رازی را برای پیروزی در کارها و جنگ‌‎ها مطرح کرده‌‎اند، چه‌‎طور تا قرن هفتم پنهان مانده و هیچ کس از آن خبر نداشته است؟

نکته مهم بعدی که عالمان دینی به آن اشاره دارند این است که با توجه به بقیه احادیث و سیره ائمه کاملا مشخص است که اعتقاد به قدرت و اثرگذاری اجرام آسمانی در زندگی افراد کاملا رد شده و ائمه با تکیه بر این موضوع که هیچ قدرتی جز قدرت خدای متعال نیست کسانی را که می خواستند از تاثیر ستاره ها و نوع قرار گیری‏‎شان در زمانی مشخص بر زندگی مردم بگویند را مورد شماتت قرار می‎دادند چرا که معنای این را خواهد داشت که قدرتی جز قدرت پروردگار در فراهم آمدن شرایطی خاص دخالت دارد.

با در نظر گرفتن این دو مورد که از سوی فقها و متخصصان دینی مطرح می‌‎شود باید به ماجرا شرف‌‎الشمس و تاریخ خاصی که برای حکاکی آن بر عقیق زرد تعیین شده نگاه کرد و به یاد داشت که در زندگی اهل بیت هیچ وقت استفاده از رموز و تصاویری که در حوزه علوم غریبه باشد تاکید نشده است.

البته هدف این مطلب صحت سنجی شرف‌‎الشمس از نگاه دین نیست و علاقه‎‌مندان می‎‌توانند برای اطلاعات بیشتر به کتاب‎های روایت و احادیث مراجعه کنند و یا مقالات متعددی که عالمان دینی در این باره نوشته‎‌اند را بخوانند.

چرا نوزدهمین روز از فروردین؟

از همه این‌ها که بگذریم می‌‏رسیم به تاریخ 19 فروردین ماه  که گفته می‌‎شود خورشید 19 درجه در برج حمل(فروردین) قرار گرفته است و این روز خاص بنا به محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و با برکت است.  البته باید مراقب باشید که ساعات طلایی این روز را از دست ندهید بین ساعت 11 ظهر تا 23 شب در نوزدهمین روز فروردین خورشید در بهترین موقعیت در کهکشان قرار می‏‌گیرد!

بنابه روایت‎‌هایی که سینه به سینه نقل می‎‌شود و از گذشته به دستمان رسیده 19 فروردین روزی است که موکلان خورشید به زمین می‎‌آیند و چند ساعتی را در زمین می‎‌گذرانند. ساعت‎‌هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن‎‌ترین ساعت‎‌های سال است. توضیحات دیگری را هم در همین زمینه به ابوریحان بیرونی نسبت می‏‌دهند و می‎‌گویند او هم به این تاریخ اهمیت ویژه‌‎ای داده است.

اگر اعتقاد نداشته باشید کار نمی‏کند!

غیر از این موارد وقتی با فروشندگان و به اصطلاح متخصصان حکاکی بر عقیق زرد شرف‎‌الشمس صحبت می‌‎کنید موارد جالب دیگری را هم برایتان بازگو می‎‌کنند؛ یکی از آن‌ها این است که در این روز به خصوص به خاطر نوع قرار گیری زمین و خورشید در موقعیتی خاص (که بیشتر هم درباره‎اش توضیح نمی‌‎دهند) سنگ عقیق زرد به دلیل هم‎رنگ بودن با خورشید دارای ارزش و آبرو می‎‌شود و این باعث شده اعتبار و قدرتی ویژه پیدا کند.

نکته بعدی که مطرح می‎شود همان ترفندی است که احتمالا خیلی شنیده‎‌اید؛ «اگر اعتقاد نداشته باشید کار نمی‎کند!» در واقع این حرف اشاره به این دارد که تنها احتمالی که باعث می‎‌شود سنگ و تصاویر حک شده بر آن خاصیت جادویی‎‌اش را نداشته باشد عدم اعتقاد خودتان است و نه غیر واقعی بودن ماجرا.

ادعایی که درباره قانون راز، طالع بینی، رمالی و فال قهوه و تاروت هم مطرح می‎‌شود. در واقع شرط واقعی بودن و کارایی داشتن این موارد تنها این است که آن را باور کرده و به آن اعتقاد داشته باشید در غیر این صورت از مزایایش بهره‌‎مند نخواهید شد.

این یکی از راه‌‎هایی است که می‎شود به کمکش رد پای خرافه را شناسایی کرد چرا که وقتی امری واقعی باشد همیشه کار می‎‌کند و به اعتقاد درونی شما هیچ ارتباطی نخواهد داشت. مثل این است که بگویید قانون جاذبه یا گرانش فقط در صورتی کار می‎کند که شما باورش کنید!

در حالی که همه ما می‎‌دانیم نیروی جاذبه همیشه کار می‎کند و نیازی به باور و عقیده ما ندارد. زمین نیروی گرانشی دارد که باعث می‎شود که همه چیز را به سمت خودش بکشد و وقتی این مسئله را از نگاه علمی بررسی کنیم دیگر به اعتقادات ما ارتباطی پیدا نمی‎‌کند.

درباره شرف‎‌الشمس هم دو رویکرد وجود دارد یا آن که از منظر دینی درباره‏‌ش فکر می‎‌کنید و می‌‏توانید باورهای خودتان را داشته باشید و در خصوصش مطالعه کنید و یا آن که به مسئله 19 فروردین و موقعیت خورشید و زمین و صورت فلکی حمل و علمی بودن ماجرا باور پیدا میکنید که در این صورت باید بدانید چنین چیزی از منظر علمی مورد استناد نیست و محل قرار گیری خورشید در نقاط مختلف کهکشان در علم نجوم و فیزیک طوری نیست که بشود لقب بهترین و یا بدترین موقعیت را به آن داد.

تاریخ شمسی با تاریخ قمری یکسان نیست

حالا فرض کنید اصلا چنین چیزی در کتاب‎‌های احادیث معتبر آمده و کاملا هم صحیح است، توضیحات نجومی این پدیده هم این طور آمده که شرف‎‌الشمس وقتی اتفاق می‌‎افتد که خورشید در 19 درجه برج حمل قرار بگیرد یعنی در جایی از فضا که صورت فلکی حمل قرار دارد واقع شده است.

اما دقت کنید اشاره‌‎ای به 19 فروردین ماه نمی‎‌کنند. 19 درجه برج حمل الزاما معنایش روز 19 فرودرین نیست چرا ؟ چون کاملا واضح است که تاریخ شمسی برای آن در نظر گرفته شده است در حالی که در روایات و مناسبت‎‌های اسلامی، تاریخ هجری قمری، ملاک است و این موجب شگفتی است.

در تصاویر حکاکی شده اختلاف نظر وجود دارد

نکته بعدی تصاویر و اشکال عجیب‎ و ‎غریبی است که به اسم حرز شرف‌‎الشمس بر انگشترهای عقیق زرد حکاکی می‎کنند، اگر در بین اقوام و آشنایان بگردید و چندتا از این انگشترها را جمع کرده و رموز حک شده بر آن‎ها را با دقت مقایسه کنید خواهید دید که با هم تفاوت دارند هرچند این تفاوت‎‌ها اندک باشد اما حاکی از این است که هرکسی برای خودش یک تصویر قراردادی دارد و یک شکل کلی و قطعی برای آن موجود نیست که این خودش می تواند نشان‎ دهنده ایده کاسب‏کارانه افراد در این زمینه باشد.

معنای قرار گیری خورشید در برج حمل چیست؟

جالب است بدانید حرکت زمین به دور خورشید در طی یک سال باعث می شود ما تصور کنیم که خورشید در ماه‌‎های مختلف سال در مکان‏‌های خاصی از آسمان قرار می‎‌گیرد و مسیر مشخصی را نسبت به ستارگان پشت سرش در فضا طی می‏کند.

به این مسیر ظاهری دایره‌‏البروج نام داده‌‏اند و در حدود قرن پنجم قبل از میلاد، منجمان بابلی و یا یونانی دایره‌‎البروج را به 12 قسمت که هر کدام حدود 30 درجه اند، تقسیم و هریک را با نام یک صورت فلکی شناسایی می‎‌کردند.

نام تمام 12 برج به جز یکی (صورت فلکی میزان) از اسامی جانداران گرفته شده و به همین دلیل نام منطقه‎‌البروج در اصل «دایره ی حیوانات» بوده است. نام این صورت‎‌های فلکی که به نام برج‎‌های دوازده گانه هم معروف شده به ترتیب حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت است که به ترتیب معادل با همان ماه‌‏های شمسی خودمان از فروردین تا اسفند است.

Star Constellations | The Zodiac

دانستن این ماجرا کمک می‌‎کند تا بتوانید با دقت بیشتری به این فکر کنید که قرار گرفتن خورشید در موقعیت صورت فلکی حمل اساسا اتفاقی شگفت‎‌انگیز و منحصر به فرد نیست و زوایای این موقعیت هم موید نکته به خصوص و یا پدیده‌‎ای عجیب نیست.

در نهایت به نظر می رسد گاهی بعضی افراد برای بازاریابی و فروش بیشتر، داستان‌هایی را از علم و دین و خرافات در هم می‎بافند تا برای مردم با هر باوری که دارند واقعی و قابل قبول به نظر برسد.

یعنی هم افراد دین دار را جذب کند و هم کسانی که دوست دارند به مسائل علمی اعتماد کنند. تنها نکته‎‌ای که می‎تواند در شناسایی این موارد کمک کننده باشد این است که قبل از اعتماد و صرف هزینه در این راه ها، از متخصصان مرتبط با آنها مشورت بگیریم و یا درباره اش جست‌‎و‏جو و مطالعه کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ehsan16
    ehsan16 | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    دوستان حالا چرا انقدر دیجیاتو رو می کوبید. خوبه برچسب خبر علمی زده. این هم چون در مورد نجوم داخلش صحبت شده، در زیر مجموعه علمی قرار می گیره.

  • itookan
    itookan | ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

    به نظرم روزی یکی دوتا تفسیر سوره و بررسی احادیث هم تو مقاله‌هاتون بگنجونید. خیلی به سایتها تکنولوژی میاد

  • avvvvab
    avvvvab | ۲۰ فروردین ۱۴۰۰

    1. حمل (برّه) 2. ثور (ورزا) 3. جوزاء (گوسفند سفیدمیان) 4. سرطان (خرچنگ) 5. اسد (شیر) 6. سنبله (خوشه) 7. میزان (قپان/ ترازو) 8. عقرب (کژدم) 9. قوس (کمان) 10. جدی (بزغاله نر) 11. دلو (دول) 12. حوت (ماهی)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی