ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اروپا بروز لخته خونی در دریافت‌کنندگان واکسن جانسون و جانسون را بررسی می‌کند

سازمان نظارتی اتحادیه اروپا در حال بررسی گزارش‌های مربوط به ایجاد لخته خونی در چهار فردی است که واکسن ویروس کرونا «جانسون و جانسون» را دریافت کرده بودند. این مرجع همچنین اطلاعات جدیدی را درباره ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سازمان نظارتی اتحادیه اروپا در حال بررسی گزارش‌های مربوط به ایجاد لخته خونی در چهار فردی است که واکسن ویروس کرونا «جانسون و جانسون» را دریافت کرده بودند. این مرجع همچنین اطلاعات جدیدی را درباره بروز لخته خونی پس از تزریق واکسن آسترازنکا منتشر کرده است.

آژانس دارویی اروپا (EMA) دیروز در بیانیه‌ای گفت از بین چهار مورد جدی بروز لخته خونی و پلاکت پایین، سه مورد در آمریکا و در جریان توزیع واکسن در مرکز «جانسن فارماسیوتیکا» رخ داده‌اند که یک نفر جان خود را از دست داده و یک مورد در مرحله آزمایش بالینی گزارش این اتفاق را منتشر کرده است.

آژانس دارویی اروپا پیش‌تر ارتباط احتمالی میان تزریق واکسن ویروس کرونا و بروز نادر لخته‌های خونی در مغز و شکم را تایید کرده بود. شرکت جانسون و جانسون که مقر اصلی آن در آمریکاست، می‌گوید از گزارش‌های مربوط به لخته‌های خونی احتمالی آگاه بوده و سعی داشته تا با همکاری مراجع به ارزیابی داده‌ها و انتشار اطلاعات مناسب بپردازد.

این شرکت در بیانیه‌ای مدعی شده که در حال حاضر هیچ نوع رابطه‌ آشکاری میان این رخدادهای نادر و واکسن کووید-۱۹ جانسن مشاهده نشده است. EMA هم هنوز وجود این رابطه را تایید نکرده اما می‌گوید در صورت نیاز در آینده نظرات لازم را اعلام خواهد کرد.

به دنبال اعلام وجود ارتباط میان واکسن آسترازنکا و لخته‌های خونی توسط مراجع اروپا و انگلیس، برخی کشورها در اروپا و آسیا استفاده از این واکسن را در میان جوانان محدود کرده‌اند. با این حال، نهادهای قانونی می‌گویند مزایای استفاده از واکسن از ریسک‌های آن بیشتر است.

واکسن تک-دوز جانسون و جانسون در اتحادیه اروپا مجوز گرفته اما عرضه عمومی آن هنوز آغاز نشده است. این واکسن در حال حاضر عمدتا در آمریکا استفاده می‌شود. EMA همچنین از گزارش وقوع پنج مورد «سندرم نشت مویرگی» در افرادی خبر داده که واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند. در این سندرم، خون از رگ‌های بسیار کوچک به درون عضلات نشت پیدا می‌کند و موجب افت فشار خون و تورم می‌شود.

آسترازنکا هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده. آسترازنکا و جانسون و جانسون در کنار دو کمپانی دیگر تنها شرکت‌هایی هستند که برای واکسن‌های خود در اروپا مجوز گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • traffic eng
    traffic eng | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    فک کنم این اروپاییا کلا مشکل لخته خون دارن هر واکسنی میزنن دچار لخته خون میشن 😐

مطالب پیشنهادی