ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاه‌چاله کمیابی که می‌تواند نحوه شکل‌گیری آن‌ها را مشخص کند

سیاه‌چاله‌ای که همین اواخر کشف شد و Goldilocks «گلدیلاکس» نام دارد، زنجیره اتصال دو گروه از سیاه‌چاله‌ها است که گروه اول شامل سیاه‌چاله‌های کوچکی هستند که از ستاره‌ها ساخته شده‌اند و دسته‌ی دوم را غول‌های ...

بشری خردنیا
نوشته شده توسط بشری خردنیا | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

سیاه‌چاله‌ای که همین اواخر کشف شد و Goldilocks «گلدیلاکس» نام دارد، زنجیره اتصال دو گروه از سیاه‌چاله‌ها است که گروه اول شامل سیاه‌چاله‌های کوچکی هستند که از ستاره‌ها ساخته شده‌اند و دسته‌ی دوم را غول‌های بزرگی که در هسته کهکشان‌ها قرار دارند تشکیل می‌دهند.

این سیاه‌چاله‌ افسانه‌ای میان‌جرم، حاصل تحقیق و تلاش مشترک دانشمندان دانشگاه‌های ملبورن و موناش است، محققان تخمین می‌زنند که احتمالا جرم این سیاه‌چاله تقریبا ۵۵۰۰۰ برابر جرم خورشید باشد. شرح این کشف که از طریق ردیابی انفجار اشعه گاما با لنز‌های گرانشی بود، به صورت مقاله‌ای در مجله Nature Astronomy به چاپ رسید.

جیمز پینتر (James Paynter) که یکی از افرادی بود که نقشی اساسی‌ در پیشبرد این تحقیقات داشت و دانشجوی دوره دکترای دانشگاه ملبورن است، معتقد است که نتیجه‌ این کشف، افق جدیدی را به سمت چگونگی ایجاد سیاه‌چاله‌های بزرگ خواهد گشود.

او همچنین اضافه کرد که: «در حالی که امروزه می‌دانیم سیاه‌چاله‌ها اگر در مرکز همه‌ی کهکشان‌ها نباشند، در مرکز بیشتر آن‌ها وجود دارند؛ هنوز این موضوع که چگونه این غول‌ها در طول عمر کیهان به این عظمت رشد می‌کنند را کشف نکرده‌ایم.»

Image | Two Black Holes Merge into One | LIGO Lab | Caltech

انفجار گاما شامل یک صاعقه نیم ثانیه‌ای از نور پرانرژی‌ است که از برخورد یک جفت ستاره در حال ادغام گسیل می‌شود. این انفجار دارای یک پژواک آشکار است که ناشی از خم شدن مسیر نور به سمت زمین، به وسیله سیاه‌چاله‌‌ای با جرم متوسط است.

در این کشف از نرم‌افزار قدرتمندی که برای تشخیص سیاه‌چاله‌ها از امواج گرانشی توسعه یافته بود استفاده شد و وظیفه‌ی این نرم‌افزار اثبات این بود که دو صاعقه در حقیقت تصاویر یک جسم هستند.

پروفسور اریک تران (Eric Thrane) از دانشکده نجوم و فیزیک دانشگاه موناش در این باره می‌گوید:«این سیاهچاله که به تازگی کشف شده است می تواند یک یادگار باستانی باشد و یک سیاه‌چاله اولیه باشد که در اوایل جهان قبل از تشکیل اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها ایجاد شده است. این سیاه‌چاله‌های اولیه ممکن است بذر سیاه‌چاله‌های بزرگ‌تری باشند که امروزه در مرکز کهکشان‌ها زندگی می‌کنند.»

پروفسور راشل وبستر (Rachel Webster)  نویسنده مقاله از دانشگاه ملبورن در این باره می‌گوید:« با استفاده از این سیاه‌چاله‌ جدید می‌توان تعداد کل این اجرام در کیهان را تخمین زد، ما ۳۰ سال پیش امکان‌پذیری آن را پیش‌بینی کردیم و وجود یک نمونه‌ی کشف شده از آن بسیار هیجان انگیز است.»

محققان تخمین می‌زنند که حدود ۴۶۰۰۰ سیاه‌چاله میان‌جرم در مجاورت کهکشان راه شیری قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی