ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لینوکس ۵.۱۳ احتمالا از مک‌های مجهز به چیپ M1 پشتیبانی خواهد کرد

از زمان عرضه مک‌های مجهز به چیپ M1 اپل تلاش‌های زیادی برای پشتیبانی آن‌ها از لینوکس صورت گرفته. حالا به نظر می‌رسد قابلیت پشتیبانی رسمی از این محصولات توسط لینوکس، زودتر از پیش‌بینی‌ها به این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

از زمان عرضه مک‌های مجهز به چیپ M1 اپل تلاش‌های زیادی برای پشتیبانی آن‌ها از لینوکس صورت گرفته. حالا به نظر می‌رسد قابلیت پشتیبانی رسمی از این محصولات توسط لینوکس، زودتر از پیش‌بینی‌ها به این سیستم عامل اضافه می‌شود.

طبق گزارشی جدید، پشتیبانی اولیه از مک‌های مجهز به چیپ M1 به لینوکس ۵.۱۳ اضافه خواهد شد، البته به نظر می‌رسد تا پشتیبانی کامل فاصله زیادی داشته باشیم. با این وجود احتمال پشتیبانی لینوکس ۵.۱۳ از این تراشه وجود دارد. انتظار می‌رود کرنل لینوکس ۵.۱۳ در ماه ژوئن منتشر شود.

از اوایل سال جاری میلادی چندین پچ برای کرنل لینوکس چیپ اپل M1 مشاهده شده تا مک مینی ۲۰۲۰، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر به درایورهای ضروری برای اجرای این سیستم عامل دست پیدا کنند. با توجه به این موارد، لینوکس ۵.۱۳ احتمالا از این محصولات پشتیبانی خواهد کرد و نسخه پایدار آن در ماه ژوئن از راه می‌رسد.

مک‌های مجهز به چیپ M1

بر اساس گزارش اخیر، نسخه اولیه لینوکس برای مک‌های مجهز به چیپ M1 شامل SMP ،UART و DeviceTree خواهد بود تا عملکرد پایه را در اختیار کاربران قرار دهند. علاوه بر این، نسخه جدید از یک فریم بافر ساده بهره می‌برد، البته کار در محیط سه بعدی و ویدیویی چالش‌برانگیز خواهد بود.

با وجود اینکه پشتیبانی از مک‌های مجهز به چیپ M1 به لینوکس ۵.۱۳ اضافه می‌شود، همچنان شاهد پشتیبانی کامل از این محصولات نخواهیم بود. برای مثال نباید منتظر استفاده کامل از سیستم گرافیکی چیپ M1 در سیستم عامل لینوکس در آینده نزدیک باشیم.

اگرچه احتمالا کمتر از سه ماه دیگر لینوکس بطور رسمی از مک‌های جدید پشتیبانی خواهد کرد، اما در گذشته شاهد پورت اوبونتو، یک توزیع محبوب لینوکس برای تراشه M1 بوده‌ایم. با این وجود چنین اقدامی مبتنی بر پشتیبانی رسمی اپل سیلیکون از کرنل لینوکس نبود. با وجود تمام این موارد، باید بیش از ۳ ماه دیگر برای پشتیبانی کامل لینوکس از مک‌های جدید منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی