ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بنیانگذار پی‌پل: چین می‌تواند از بیت‌کوین برای تضعیف دلار و آمریکا استفاده کند

یکی از بنیانگذاران پی‌پل، «پیتر تیل» می‌گوید چین می‌تواند در زمینه مبارزه با ایالات متحده آمریکا از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین برای تضعیف دلار استفاده کند. البته او مخالف بیت‌کوین نیست ولی مخالف استخراج یا کنترل ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

یکی از بنیانگذاران پی‌پل، «پیتر تیل» می‌گوید چین می‌تواند در زمینه مبارزه با ایالات متحده آمریکا از رمزارزهایی مثل بیت‌کوین برای تضعیف دلار استفاده کند. البته او مخالف بیت‌کوین نیست ولی مخالف استخراج یا کنترل چین بر این رمزارز است.

پیتر تیل در رویداد مجازی «بنیاد ریچارد نیکسون» توضیح داده که چین می‌تواند از بیت‌کوین به عنوان سلاحی در نبرد با آمریکا استفاده کند و ویژگی‌های این رمزارز را برای مقابله با سلطه دلار به کار گیرد. او گفته: «اگرچه من به نوعی طرفدار رمزارزها و بیت‌کوین هستم، ولی نمی‌دانم در این برهه باید بیت‌کوین را به عنوان سلاحی مالی از سوی چین علیه آمریکا تلقی کرد یا نه.»

آقای تیل اظهار داشت که به نظرش بیت‌کوین به‌طور کلی ایده پول‌های فیات یا بی‌پشتوانه را تهدید می‌کند ولی این رمزارز به‌طور ویژه برای دلار آمریکا خطرناک است. او از استراتژیست‌های آمریکایی خواسته تا در هنگام مطالعه چشم‌انداز جغرافیای سیاسی جهان توجه جدی‌تری به توسعه فناوری‌های مرتبط با بیت‌کوین داشته باشند.

با این حال از دید بنیانگذار پی‌پل، بیت‌کوین تنها سلاح چین برای تضعیف دلار نیست. پیتر تیل می‌گوید یورو هم در توطئه چین برای نابودی قدرت ایالات متحده آمریکا در کنترل بخش‌های اساسی اقتصاد جهانی نقش دارد:

«از نقطه نظر چین، آن‌ها دوست ندارند آمریکا این ارز رزرو را داشته باشد، چون اهرم قدرتمندی برای کنترل زنجیره تامین نفت و دارایی‌های این چنینی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. آن‌ها نمی‌خواهند رنمینبی هم به یک ارز رزرو تبدیل شود چون در آن صورت باید حساب سرمایه باز کنید و کارهای زیادی انجام دهید که آن‌ها مایل به انجامش نیستند. فکر می‌کنم یورو هم بخشی از سلاح چین در نبرد با دلار است.»

به باور پیتر تیل، رمزارز چین که با نام DECP در دست توسعه است با سایر رمزارزها قابل مقایسه نیست و آن را یک «ابزار اندازه‌گیریِ توتالیتر» می‌داند.

رقابت جهان فناوری

نظرات پیتر تیل درباره اقدامات چین ظاهرا آن‌چنان تحت تاثیر وطن‌پرستی او نسبت به آمریکا نیست. چون کشورهای زیادی از جمله خود آمریکا در حال توسعه رمزارزهای خودشان هستند. بنیانگذار پی‌پل نگران نوآوری‌های چین نیست بلکه از توانایی این کشور در کپی کردن می‌ترسد. او می‌گوید چین پیشرفت‌های زیادی در زمینه فناوری بلاکچین نداشته است. با این حال، اگر این کشور از لحاظ جایگاه فناوری به سطح آمریکا برسد، غرب برتری خود بر جغرافیای سیاسی جهان را از دست خواهد داد.

پیتر تیل از این که سیلیکون ولی چین را به عنوان دشمن خود نمی‌بیند ابراز تاسف کرده. او از اپل به عنوان یکی از مشکلات ساختاری در این مسئله نام برد چون این شرکت با چین تعاملات و همکاری‌های زیادی دارد. بنیانگذار پی‌پل به گوگل و فیسبوک هم اشاره داشته است.

پی‌پل یکی از عوامل مهم افزایش قیمت بیت‌کوین در چند وقت اخیر بوده. این شرکت چندی پیش خرید و پردازش با رمزارزها را برای کاربران آمریکایی فعال کرد و در دنباله سال این قابلیت را در اختیار سایر کاربران جهانی‌اش قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • طاووس
    طاووس | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

    دنیا عوض شده و الآن قرن آسیاست!

  • molavy
    molavy | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    بیت‌کوین به‌طور کلی ایده پول‌های فیات یا بی‌پشتوانه را تهدید می‌کند ولی این رمزارز به‌طور ویژه برای دلار آمریکا خطرناک است
    دقیقا دلار رو میگه
    هرجا پول کم میاره از جیب مردم جهان دلار چاپ میکنه

مطالب پیشنهادی