ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ را با معماری ۵ نانومتری Zen 4 روانه بازار می‌کند

اخیرا نقشه راه AMD برای پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ منتشر شده که اسم رمز نسل آینده پردازنده‌های دسکتاپ این کمپانی با هسته Zen 4 و گرافیک Navi2 را مشخص می‌کند. طبق اطلاعات جدید، این پردازنده‌های جدید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

اخیرا نقشه راه AMD برای پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ منتشر شده که اسم رمز نسل آینده پردازنده‌های دسکتاپ این کمپانی با هسته Zen 4 و گرافیک Navi2 را مشخص می‌کند.

طبق اطلاعات جدید، این پردازنده‌های جدید با اسم رمز «رافائل» سال آینده میلادی از راه می‌رسند و جایگزین پردازنده‌های «Warhol» می‌شوند. در حال حاضر پردازنده‌های دسکتاپ جدید AMD با اسم رمز Vermeer در بازار حضور دارند و البته فاقد iGPU هستند.

این ویژگی در نسل بعدی این پردازنده‌ها یعنی Warhol هم ادامه خواهد داشت، اما در نسل رافائل تغییر خواهد کرد. AMD به این پردازنده‌ها گرافیک Navi2 را اضافه می‌کند.

پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰

این پلتفرم همچنین از طراحی سوکت کاملا جدیدی بهره می‌برد و با رافائل از AM4 به AM5 ارتقا می‌یابد. این پردازنده‌ها بجای معماری ۶ نانومتری، با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند که در کنار عملکرد بالاتر، مصرف انرژی کمتری هم خواهند داشت.

ضمنا AMD در این پلتفرم به سراغ PCIe 5.0 و همچنین رم DDR5 می‌رود. در حقیقت با یکی از بزرگترین تغییرات پلتفرم دسکتاپ این کمپانی در سال‌های اخیر روبه‌رو خواهیم شد که می‌تواند وضعیت آن را بیش از پیش در بازار بهبود دهد.

پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰

در صورتی که نقشه راه اخیر صحت داشته باشد، پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ در نمایشگاه CES 2022 معرفی می‌شوند و در اوایل ۲۰۲۲ در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

همراه با رافائل، نسل جدید پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD هم با هسته‌های Zen 4 و معماری ۵ نانومتری از راه می‌رسند. البته پیش از عرضه این پردازنده‌ها با اسم رمز «Phoenix»، باید منتظر عرضه پردازنده‌های «Rembrandt» باشیم.

این پردازنده‌های موبایل هم از PCIe 5.0، هسته Zen 4، معماری ۵ نانومتری و گرافیک Navi2 بهره می‌برند. علاوه بر این، قادر به پشتیبانی از رم DDR5 و LPDDR5 خواهند بود.

با توجه به مشکلاتی که صنعت نیمه‌رسانا با آن دست و پنجه نرم می‌کند و شرکت‌ها قادر به تامین تقاضای مشتریان خود نیستند، احتمال تغییر در نقشه راه AMD برای پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ وجود دارد.

اگرچه این ویژگی‌ها نوید پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرفی را می‌دهند، اما تا ۲۰۲۲ اینتل هم بیکار نخواهد بود. اینتل در کنار تلاش برای رقابت با AMD، می‌خواهد با پردازنده‌های جدیدش تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM اپل مانند چیپ M1 را هم به چالش بکشد. با توجه به تمام این موارد، در سال‌های آینده شاهد رقابت سنگینی در بازار پردازنده‌ها خواهیم بود که در نهایت به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی