ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گمرک: گوشی موبایل، دومین واردات بزرگ کشور در سال ۹۹ بوده است

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران با انتشار گزارشی، جزئیات واردات کشور در سال 99 را بیان کرد که بر اساس آن گوشی موبایل دومین واردات بزرگ کشور در سال گذشته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۲

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران با انتشار گزارشی، جزئیات واردات کشور در سال 99 را بیان کرد که بر اساس آن گوشی موبایل دومین واردات بزرگ کشور در سال گذشته بوده است.

به گزارش دیجیاتو به نقل از عصر ایران، «آرزو غنیون» معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران در گزارشی که منتشر ساخته اعلام کرده «شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده برای مقابله با فراگیری آن باعث شد تا سال 99 ، سال کسب وکارهای مجازی و آموزش آنلاین به شمار آید که در این مسیر تلفن های همراه هوشمند ابزار اصلی این نوع کسب و کار و مدل جدیدی از زندگی باشد.»

باید گفت در سال کرونا زده 99 جدا از موضوع آموزش آنلاین، بسیاری از دید و بازدیدها نیز از طریق فضای مجازی انجام شد و مساله دورکاری نیز برای برخی از کارمندان پیش آمد؛ دو موضوعی که شاید در واردات گوشی بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی گمرک، طی دوازده ماهه سال 1399، حدود 13 میلیون 492 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش 2 میلیارد و 436 میلیون دلار با رویه تجاری وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 20 درصد رشد از نظر تعدادی و 69 درصد رشد از نظر ارزشی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار گمرکی کشوری میزان واردات گوشی تلفن همراه طی سال 1399 نسبت به سال 1398 ، از نظر تعدادی حدود دو میلیون و 250 هزار دستگاه بیشتر شده است در صورتی که میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال 1398، بالغ بر یازده میلیون و 244 هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و 442 میلیون دلار بوده است. هرچند این آمار را اگر با آمار انجمن واردکنندگان موبایل در نظر بگیریم، این آمار و ارقام کمی تغییر پیدا خواهند کرد.

بیشترین واردات موبایل بر حسب تعداد دستگاه طی سال گذشته به ترتیب مربوط به ماه های دی ، اسفند و تیر با یک میلیون و 760 هزار دستگاه ، یک میلیون و 668 هزاردستگاه و یک میلیون و 667 هزار دستگاه بوده است و کمترین میزان واردات گوشی تلفن همراه به لحاظ تعدادی نیز به فروردین ماه سال گذشته با 317 هزار دستگاه اختصاص دارد. همچنین بر اساس گزارش گمرک، کشورهای طرف معامله در خصوص واردات گوشی تلفن همراه ، عمدتا امارات متحده عربی و چین بوده است.

در کنار واردات گوشی تلفن همراه با رویه تجاری واردات این کالای مصرفی از طریق ورود مسافر نیز صورت می پذیرد که نیاز به انجام ثبت مشخصات گوشی تلفن همراه در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) دارد. گفته شده که تعداد 652 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به طریق مسافری وارد کشور شده که در مجموع کل واردات گوشی تلفن همراه به طریقه تجاری و مسافری در سال 1399، به 14 میلیون و 144هزار دستگاه می‌رسد.

این میزان واردات گوشی موبایل به طریق مسافری طی سال 1399 در مقایسه با مدت مشابه سال 1398 که حدود سه میلیون و 839 هزار دستگاه وارد کشور شده بود کاهش 83 درصدی را نشان می‌دهد. کاهش تردد مسافر به خاطر شرایط کرونا و تغییرات قوانین گوشی مسافری و نظارت سختگیرانه‌تر بر روند رجیستری شدن این گوشی‌ها و همچنین احتمالا کاهش قدرت خرید مردم از عوامل کاهش واردات گوشی به صورت مسافری است.

شایان ذکر است در آخرین اخبار مربوط به ماخذ تعرفه گوشی تلفن همراه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه امسال ، حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شیوه تجاری با ارزش بالای ششصد دلار را 12 درصد تعیین کردند. به عبارت دیگر سود بازرگانی واردات گوشی های موبایل با ارزش بالای ششصد  دلار به شیوه تجاری از یک به هشت درصد افزایش یافته وبا احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی،ماخذ تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از 5 به 12 رصد برای تلفن های همراه بالای 600 دلار می رسد

گفتنی است تلفن همراه بعد از کالای «ذرت» در رتبه دوم کالاهای وارداتی به کشور در سال 99 قرار داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی