ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

آیا زمان خداحافظی با گیربکس‌های دو کلاچه فرا رسیده است؟

گیربکس اتوماتیک معمولی که انگلیسی‌ها آن را «Slushbox» می‌خوانند مجددا به صورت گسترده در انواع محصولات مورد استفاده قرار گرفته‌ است و دلیل اصلی آن نیز بهینه بودن این دست از گیربکس‌ها است. بنابراین استفاده ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

گیربکس اتوماتیک معمولی که انگلیسی‌ها آن را «Slushbox» می‌خوانند مجددا به صورت گسترده در انواع محصولات مورد استفاده قرار گرفته‌ است و دلیل اصلی آن نیز بهینه بودن این دست از گیربکس‌ها است. بنابراین استفاده از گیربکس های دوبل کلاچ رفته رفته در حال منسوخ شدن است.

در حال حاضر خودروسازان کمتر علاقه‌ای به استفاده و توسعه گیربکس های دنده دستی دارند و بسیاری از علاقه مندان دو آتشه خودروهای اسپرت از این مسئله ناراحت هستند.

به طور مثال شرکت بی ام و جدیدترین محصول اسپرت خود یعنی بی ام و M3/M4 را تنها با گیربکس اتوماتیک در بازار انگلستان به فروش می‌رساند و خبری از گیربکس دنده دستی در آن نیست.

شرکت بی ام و برای مدت طولانی از گیربکس های دو کلاچه در محصولات اسپرت خود استفاده می‌کرد اما در نسل جدید محصولات خود از گیربکس معمولی اتوماتیک مجهز به پدال تعویض دنده ساخت شرکت ZF آلمان استفاده می‌کند.

خودروسازان برای ایجاد و حس و حال تعویض دنده دستی در گیربکس های اتوماتیک ابتدا به سراغ گیربکس های AMT که قابلیت کنترل تعویض دنده به صورت دستی به راننده می‌دهد رفتند.

این گیربکس‌ها به صورت عمده توسط شرکت های مهمی از جمله فراری، آلفارومئو و بی ام و مورد استفاده قرار گرفت و از نظر کارایی و درگیری راننده عملکرد خوب اما پرحاشیه‌ای داشت٬‌ چرا که رانندگی شهری با این مدل گیربکس ها چندان بهینه نیست و گیربکس‌های ای ام تی در شرایط نیم کلاچ کردن از عملکرد چندان دقیقی برخوردار نیستند.

اما پس از مدتی سر و کله گیربکس های دو کلاچه موسوم به DCT پیدا شد و همگان این دست از گیربکس‌ها را نهایت فن‌آوری در زمینه گیربکس قلمداد می‌کردند. این گیربکس‌ها به علت استفاده از 2 کلاچ امکان تعویض سریع‌تر و بهینه‌تری را به نسبت گیربکس های تک کلاچه AMT فراهم می‌کردند.

در حال حاضر نیز بسیاری از سازندگان خودروهای اسپرت از جمله فراری، پورشه و مک لارن از این دست از گیربکس ها استفاده می‌کنند و فولکس واگن به عنوان مبدع این گیربکس‌ها٬ طیف وسیعی از انواع و اقسام آن را بر روی خودروهای تولید انبوه و نسبتا اسپرت خود نصب می‌نماید.

اما بی ام و نسل جدید M3/M4 را در مدل کامپتیشن مجهز به گیربکس 8 سرعته ZF 8HP کرده است. این گیربکس در سال 2009 معرفی شد و در حال حاضر در نسل سوم خود قرار دارد به گونه‌ای که ZF در طول زمان این گیربکس را ارتقا داده است.

این گیربکس همانند گیربکس‌های اتوماتیک معمولی مجهز به مبدل گشتاور است که دقیقا در بین خروجی میل لنگ و گیربکس قرار می‌گیرد و با استفاده از روغن تعویض دنده‌ها را به صورت اتوماتیک فراهم می‌کند. در نتیجه اینجا دیگر خبری از کلاچ برای انتقال قدرت وجود ندارد.

8HP نمونه بارزی از گیربکس های اتوماتیک با کارایی بالا است. روغن خنک کننده می‌تواند در صورت لزوم با کم و زیاد کردن جریان روغن، مصرف انرژی پمپ خنک کننده را کاهش دهد.

فشار مورد نیاز پمپ روغن برای تعویض دنده‌ها به صورت الکتریکی تامین می‌شود تا در حین خاموش بودن موتور و سیستم استارت/استاپ نیز به کار خود ادامه دهد.

از همه مهم تر انتخاب بهینه‌ترین زمان برای تعویص دنده است تا کمترین مصرف سوخت را ممکن سازد. این گیربکس توانایی انتقال گشتاور تا میزان 1000 نیوتن متر را دارد.

این در حالی است که حداکثر گشتاور موتور بی ام و M3 به 650 نیوتن متر می‌رسد. وزن این گیربکس نیز برابر با 87 کیلوگرم است که در حدود 2 برابر وزن بیشتری به نسبت گیربکس دنده دستی 6 سرعته بی ام و دارد و در این زمینه شانسی برای رقابت با گیربکس های دستی ندارد اما این گیربکس در مقایسه با نسل های قبلی گیربکس‌های اتوماتیک عملکرد بهتری را ارایه می‌دهد.

صنعت خودروسازی ابتدا به سراغ گیربکس‌های اتوماتیک رفت و سپس گیربکس های AMT و DCT را جایگزین آن کرد اما به نظر می‌رسد با پیشرفت فن آوری مجددا به استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک روی آورده است. گرچه در این میان خودروسازان از گیربکس های CVT در محصولات اقتصادی استفاده می‌کنند٬‌ اما خودروسازان اروپایی و آمریکایی دید چندان مثبتی نسبت به این فناوری ندارند و معمولا خودروسازان چینی و ژاپنی به استفاده از سی وی تی روی خوش نشان می‌دهند.

در ادامه می توانید مطالب مربوط به فن آوری های به کار رفته در گیربکس های امروزی را مطالعه کنید.

آشنایی با عملکرد مبدل گشتاور در خودروهای الکتریکی

نگاهی به تکنولوژی اعجاب آور جعبه دنده هوشمند و 9 سرعته کوئنیگ زگ

تکنولوژی انقلابی ZF برای رفع مشکل فراگیر گیربکس خودروهای برقی

نگاهی به تفاوت های گیربکس سکوئنشال با گیربکس دوبل کلاچ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی