ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوکیا ۳۳۱۰
تکنولوژی

انجمن واردکنندگان موبایل: تولید داخلی موبایل‌های ساده پاسخگوی نیاز بازار نیست

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، سال گذشته ۲.۵ میلیون گوشی غیرهوشمند یا ساده در بازار ایران به فروش رفته است. آنطور که به نظر می‌رسد حجم زیادی از این تعداد گوشی‌های غیرهوشمند وارداتی بوده و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، سال گذشته ۲.۵ میلیون گوشی غیرهوشمند یا ساده در بازار ایران به فروش رفته است. آنطور که به نظر می‌رسد حجم زیادی از این تعداد گوشی‌های غیرهوشمند وارداتی بوده و تولید گوشی‌های‌ ایرانی در این زمینه کاهش شدیدی نسبت به سال گذشته داشته است. این انجمن اذعان دارد این حجم از واردات گوشی ساده لازم است چرا که تولید داخلی کفاف نیاز بازار کشور را نمی‌دهد.

در ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات مربوط‌به کرونا و مشکلات تولید و از سوی دیگر، مشکلات واردات، قیمت گوشی با افزایش چند برابری مواجه بود. با وجود اینکه به نظر می‌رسد که بازار گوشی موبایل در سال ۲۰۲۰ و زمانی که آموزش مجازی در کشور جریان افتاده باید تمام و کمال در اختیار گوشی‌های هوشمند باشد ولی به نظر می‌رسد که مدل‌های ساده یا به اصطلاح «فیچرفون» همچنان خواهان خود را در کشور دارد.

«محمدرضا عالیان» مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص این موضوع که با توجه به صحبت‌های اخیر دادستانی و گمرک آیا برای واردات گوشی ساده که در داخل کشور تولید می‌شود و در واقع تولید مشابه در داخل کشور دارد، مشکلاتی از لحاظ قانونی وجود دارد یا خیر به دیجیاتو می‌گوید که سیاست‌گزاران در مورد گوشی موبایل تحقیق کرده‌اند و می‌دانند که حجم تولید در داخل کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست. او در همین رابطه توضیح داد:

«آنطور که گفته شده خود تولیدکنندگان باید بروند و به دولت بگویند که می‌توانند سهم بازار را تامین کنند تا از واردات کالای مشابه جلوگیری شود. تولیدکنندگان گوشی ایرانی خودشان از واردکنندگان گوشی‌های ساده هستند چرا که می‌دانند در شرایط کنونی امکان جواب دادن به نیاز بازار توسط کارخانه‌های داخلی فراهم نیست. این موضوع دلایل مختلفی دارد ولی اصل صحبت اینجاست که تولیدکنندگان گوشی‌های ساده داخلی نسبت به این مساله آگاهی دارند و خواهان جلوگیری از واردات مدل‌های خارجی نیستند چرا که مردم به آن نیاز دارند.»

به گفته عالیان با وجود تمام مشکلات پیش روی واردکنندگان، حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار گوشی موبایل وارد کشور شده که ۱۵ میلیون از آن مصرف و به اصطلاح رجیستر شده است: «همچنین گوشی‌های غیرهوشمند طرفداران خود را دارند. زیرا طی سال گذشته ۲.۵ میلیون دستگاه از این نوع گوشی در بازار ایران به فروش رفته است.»

شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که میزان تولید گوشی ساده در کشور در سال گذشته نهایتا به ۷۰ هزار عدد رسیده که کاهش تقریبا ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

    سلام
    کاهش تولید در افزایش تقاضا، نشانگر چیست؟
    یا تبانی در کار است و یا آنکه اصلًا تولید واقعی در کار نیست
    چون افزایش تقاضا خودبخود افزایش عرضه را تحریک میکند
    مگر آنکه چرخه معیوب باشد: در اقتصاد بیمار از آمارها تا آدمها مریضند
    مثلًا تولیدگر مگر از پول بیشتر بدش میاد؟ اگر از جایی تأمین نشود
    و چرا از همان اوّل خط تولید/ مونتاژ منطبق با برآورد میدانی و آمارهای جهانی نبوده؟
    و السلام

مطالب پیشنهادی