ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از آسیب جدی نرم‌کننده‌های پلاستیک به مغز خبر می‌دهند

براساس مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه بیروت، قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از مواد شیمیایی نرم‌کننده پلاستیک از جمله «بیس فنول A» و «بیس فنول S»، می‌تواند در عرض یک ماه آسیب ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

براساس مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه بیروت، قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از مواد شیمیایی نرم‌کننده پلاستیک از جمله «بیس فنول A» و «بیس فنول S»، می‌تواند در عرض یک ماه آسیب جدی به مغز یک فرد بزرگسال وارد کند.

محققان دانشگاه بیروت با انجام آزمایش‌های مختلف روی مغز ماهی‌های قرمز دریافتند که این احتمال وجود دارد که نرم‌‌کننده‌های پلاستیک اثرات مشابهی را روی مغز انسان ایجاد کنند.

در مطالعه جدید، تاثیر این دو نرم‌کننده پلاستیک بر توانایی سلول‌های عصبی در انتقال سیگنال به سلول‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. متاسفانه، هر دو نوع نرم‌کننده مشکلاتی را در انتقال سیگنال بین سلول‌های عصبی ایجاد می‌کنند. یکی از موضوعات مهمی که در این رابطه وجود دارد آن است که ارتباط ظریفی بین سلول‌های مغزی وجود دارد و ایجاد اختلال در انتقال سیگنال روی سلول‌های مغزی می‌تواند باعث تحریک سلول‌های دیگر نیز شود. همین عدم تعادل منجر به بروز اختلالات مختلفی در سیستم عصبی خواهد شد.

«دکتر پیتر ماچنیک» یکی از محققان اصلی این مطالعه می‌گوید:

«نرم‌کننده‌های مخصوص پلاستیک BPA و BPS می‌توانند باعث بروز اختلال‌هایی در سیستم عصبی شده و آسیب جدی به مغز وارد کنند که بسیار نگران کننده است.»

همان‌طور که گفته شد، محققان این آسیب مغزی را روی ماهی‌های قرمز آزمایش و مشاهده کرده‌اند. یافته‌های محققان تایید می‌کند که این دو ماده می‌تواند به همین شکل آسیب جدی به مغز یک فرد بزرگسال وارد کند. البته محققان اعلام کرده‌اند که چنین اختلالی طی بازه زمانی یک ماهه با قرار گرفتن فرد در معرض حتی مقدار کمی از این دو نرم‌کننده پلاستیک بروز خواهد کرد. در واقع به محض قرار گرفتن فرد در معرض چنین مواد شیمیایی، آسیب‌های مغزی رخ نخواهد داد و مدت زمانی حدود یک ماه طول می‌کشد تا مواد شیمیایی بتوانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

بسیاری از محصولات پلاستیکی که هر روز با آنها سر و کار داریم، حاوی مواد شیمیایی هستند که نه تنها برای طبیعت، بلکه برای سلامت انسان می‌توانند مضر باشند و محققان در تلاشند تا راهکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ارائه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی