ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تایید و تکذیب بروز مشکل در ساخت واکسن کرونای برکت

رئیس کل نظام پزشکی کشور در یک گفتگو در شبکه اجتماعی کلاب هاوس اعلام کرده بود که پروسه ساخت واکسن برکت با مشکلاتی مواجه شده و به جای عرضه در فصل بهار در مدت زمان ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۲

رئیس کل نظام پزشکی کشور در یک گفتگو در شبکه اجتماعی کلاب هاوس اعلام کرده بود که پروسه ساخت واکسن برکت با مشکلاتی مواجه شده و به جای عرضه در فصل بهار در مدت زمان دیرتری عرضه عمومی خواهد شد. صبح امروز اما رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، این خبر را تکذیب کرده و گفته روند ساخت این واکسن ملی در «روزهای درخشان» خود قرار دارد.

«محمدرضا ظفرقندی» رئیس کل نظام پزشکی در کلاب هاوس به سوالاتی پیرامون موج چهارم کرونا و واکسن پاسخ داد و و اعلام کرد از سه روز پیش توزیعِ واکسن کرونا در میان کادر درمان بخش خصوصی به نظام پزشکی واگذار شده و خوشبختانه با رضایتمندی بالای کادر درمان همراه بوده است. او تاکید کرد که بخش دولتی نباید بگوید یک واکسن خوب است چرا که این مساله اعتماد ایجاد نمی‌کند و تنها تایید انجمن‌های علمی و افراد برجسته علمی است که می‌تواند در بین مردم برای استفاده از واکسن اعتماد ایجاد کند: «متاسفانه نه از انجمن‌های علمی و نه نماینده نظام پزشکی به ستاد ملی کرونا برای این موضوع دعوت نشدند.»

اما نکته مهم این جلسه در کلاب هاوس این بود که ظفرقندی درباره پروسه ساخت واکسن بومی گفت که واکسن برکت به مشکل برخورده است: «واکسن تولید داخل خیلی خوب است اما فعلا چند ماه با آن فاصله داریم. مطالبه ما از آذرماه پارسال شروع سریع‌تر واکسیناسیون با واردات بیشتر واکسن خارجی بوده. واکسن‌های ایرانی چون برکت، رازی و پاستور و کوبا همه در فرایند تولید هستند اما واکسن برکت که قرار بود تا آخر بهار آماده شود، با مشکلاتی رو به رو شده است که دیرتر آماده خواهد شد. واکسن پاستور با همکاری کوبا فاز سوم را تازه شروع کرده است.»

از آن سو صبح امروز «حجت نیکی ملکی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتر اظهارات ظفرقندی را تکذیب کرده است. متن تکذیبیه‌ای که از سوی او منتشر شده به این شرح است: «خوشبختانه روز‌های گذشته روز‌های درخشانی برای واکسن برکت بوده و به لطف خدا و تلاش شبانه روزی دانشمندان ما ظرفیت خط نیمه‌صنعتی به ۳ میلیون دوز در ماه رسیده است ‏و با اضافه شدن خط تولید صنعتی ظرفیت مجموع به بیش از ۱۵ میلیون دُز در ماه خواهد رسید. از جناب آقای دکتر ظفرقندی دعوت می‌کنیم تا از کارخانه تولید واکسن کووایران برکت بازدید کنند و از نزدیک در جریان تلاش‌های مجاهدانه جوانان کشور عزیزمان قرار بگیرند.»

هرچند در صحبت‌های ملکی به زمان عرضه واکسن برکت اشاره‌ای نشده و در پاسخ به کاربری درباره زمان عرضه این مساله را بستگی به دو مورد دانسته است: «زمان عرضه تابع دو تا مسئله هست تولید و مجوز تولید که از پایان اردیبهشت خواهیم داشت و به مرور افزایش پیدا می‌کند مجوز هم تابع نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی است» او وعده انتشار گزارشی تفصیلی درباره واکسن برکت در روزهای آتی را به کاربران نیز داده است.

اکنون برخلاف نظرات مطرح شده از سوی سازمان نظام پزشکی، ستاد فرمان امام (تولیدکننده واکسن برکت) ادعا کرده است که روند ساخت این واکسن با رشد و توسعه همراه است. سازمان نظام پزشکی هنوز به جوابیه‌ای که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام منتشر شده واکنشی نشان نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Kia
    Kia | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

    اونی که این ویروس رو مهندسی کرده واکسنشم داره منتظره بازارش تشنه بشه ایناهمه سیاه بازی دولتهاست این یه تروریسم سازمان یافته بین المللیه که فقط خدا به داد همه مردم دنیا برسه

  • davi
    davi | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

    از انجمن علمی دعوت نشده. ولی چون ستاد امام هسش باید درستش کنن بزنن به مردم؟ تا تایید رسمی نشه من یکی نمیزنم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی